Het F1-circus keert dit weekend terug naar Las Vegas voor het begin van de seizoensafsluitende triple header. Voor McLaren wordt het een belangrijk weekend, want het team kan met Lando Norris en/of Oscar Piastri een grote stap zetten richting de WK-titel bij de coureurs. Toch kan de renstal uit Woking niet spreken van een al te beste staat van dienst op het Las Vegas Strip Circuit.
In 2023 wist het team namelijk maar twee punten te pakken, dankzij Piastri, die tiende werd en de snelste ronde reed. Norris crashte hard in de openingsfase. Daarbij kwam ook nog dat beide coureurs werden uitgeschakeld in Q1. 2024 bracht verbetering, maar door een magere zesde en zevende plaats, kwam de constructeurstitel dat jaar nog in gevaar. Het team wist dat overigens in Abu Dhabi wel recht te trekken.
Dit jaar strijden Norris en Piastri met Max Verstappen om de wereldtitel bij de coureurs. Norris heeft na de GP van Brazilië een voorsprong van 24 punten op Piastri. Verstappen volgt op 49 punten van de WK-leider. Met nog maar 3 GP-weekenden te gaan, lijkt de titel voor Norris of Piastri bijna een zekerheidje, maar een fikse uitglijder in Nevada zou de verhoudingen weer op de schop kunnen gooien.
En dus zoekt McLaren naar verbeteringen, zodat Norris en Piastri 'gewoon' competitief zullen zijn dit weekend. Daarbij is het belangrijk om de oorzaak van het gebrek aan snelheid te weten. Teambaas Andrea Stella gaat daar in gesprek met diverse media, waaronder RacingNews365, op in: "Vegas was vorig jaar een van de moeilijkste races. We hadden problemen met de banden. Ze waren niet snel genoeg in de kwalificatie, en in de race hadden we veel last van graining."
"We hadden ook wat aerodynamische problemen. Toen we probeerden de achtervleugel minder te belasten, merkten we dat we te veel efficiëntie verloren. Daarnaast kregen we ook wat problemen met de afstelling van de auto, omdat we probeerden te compenseren voor de graining en een deel van het onderstuur."
Om de problemen in de kiem te smoren, voerde McLaren een aantal onderzoeken uit. Volgens Stella heeft dat het team een aantal waardevolle inzichten gegeven: "Zowel qua banden, aerodynamica, efficiëntie en de afstelling. We weten in welke richting we moeten bewegen vergeleken met vorig jaar." Het team heeft dan ook een aantal doelgerichte aanpassingen doorgevoerd: "Dat is een kwestie van actie-reactie, want de prestaties vorig jaar waren gewoon niet goed genoeg."
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!