Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo werkt Shell met Ferrari aan de toekomst van de Formule 1

Tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi kregen we een uniek kijkje achter de schermen in het ‘Track Lab’ van Shell in de pitbox van Ferrari. Het befaamde brandstofmerk werkt met de Scuderia hard aan de toekomst van uitstofvrije brandstof en gebruikt de Formule 1 om de nieuwe brandstof zo snel mogelijk te ontwikkelen.

Formule 1-teams zijn uiteraard gesteld op hun privacy en zullen daarom niet snel iemand binnen laten in de pitbox gedurende een Grand Prix. Een aantal bekende mensen mag tijdens Grands Prix-weekenden kort achterin in de box komen te staan, maar de rest van de garage blijft onbereikbaar terrein. Shell maakte voor RacingNews365 echter een uitzondering door tijdens de GP van Abu Dhabi ons de kans te geven om een bezoekje te brengen aan het befaamde 'Track Lab', het laboratorium van Shell midden in de garagebox van Ferrari. Daarmee kregen we een unieke kans om te spreken met Carlos Sainz en Valeri Loreti (Motorsport Delivery Manager van Shell). Loreti is samen met twee collega's iedere GP aanwezig om ervoor te zorgen dat alles in orde is met de brandstof en oliën die Shell levert aan Ferrari. De prominente plaats van het lab midden in de garagebox laat zien hoe belangrijk de partner is voor Ferrari. In ons laboratorium zijn we constant bezig om de oliën en de brandstof te controleren gedurende een F1-weekend. Door dat te doen, kunnen we garanderen dat alles in orde is en dat de coureurs optimaal kunnen presteren met de bolides", legt Loreti in een korte beschrijving uit wat de voornaamste taak van het Shell-team is gedurende een Grand Prix. "We nemen constant monsters af en blijven controleren of alles in orde is. De engineers kunnen onze data vervolgens gebruiken om aanpassingen te maken of in een extreem geval bijvoorbeeld de beslissing te nemen om een motor te wisselen.” In de afgenomen monsters kan het lab-team namelijk zien of er iets mis is met de motor. “Wanneer we in de monsters wat rare dingen zien kunnen we met de engineers bepalen waar deze stoffen vandaan komen en wat er in de motor bijvoorbeeld niet goed functioneert. In een extreem geval kun je dus zien dat een bepaalt onderdeel kapot gaat en op basis daarvan moet een beslissing worden genomen of dit onderdeel of zelfs een complete motor vervangen moet worden." Het is indrukwekkend om te zien hoe efficiënt men te werk kan gaan en wat men vanuit de monsters kan leren. Eens te meer laat het zien hoe sterk de invloed van technologie is in de Formule 1. Die technologische kracht heeft ook nog altijd invloed op de normale auto’s die we terugzien op de openbare wegen. "We werken al meer dan 70 jaar samen met Ferrari en het is een intensieve samenwerking waarbij we onwijs veel investeren in de ontwikkeling van de brandstof en smeermiddelen. Onze samenwerking is dus veel meer dan een sticker op de bolide plaatsen. Dat zorgt ervoor dat ook de normale klant profiteert van deze samenwerking", gaat Loreti dieper in op de partnership tussen de iconische merken. Het interview gaat verder onder de foto.

"Alles wat we leren in de Formule 1 brengen we terug naar onze development centers in bijvoorbeeld Hamburg en Amsterdam. Zo introduceerden we bijvoorbeeld V-power en de kennis om die brandstof te ontwikkelen deden we op in de Formule 1. De brandstof die we op dit moment gebruiken in de F1 wordt alleen gebruikt voor de F1-bolides, maar het concept van de brandstof ligt heel dichtbij de brandstof die je tankt bij onze tankstations. Uiteindelijk is Shell V-Power race-brandstof zelfs voor 99% opgebouwd uit dezelfde soorten materialen als de reguliere Shell V-Power die je als consument kunt tanken." Een indrukwekkend cijfer dat in het verleden door Ferrari al eens werd bewezen met een unieke test. Toen liet men een F1-bolide namelijk rijden op reguliere Shell V-Power brandstof en daarbij was de bolide slechts een seconde langzamer dan wanneer het op de gespecialiseerde F1-brandstof reed. "Op de baan is één seconde natuurlijk een groot verschil", lacht Loreti. "Maar als je kijkt naar hoe relatief klein het verschil is, puur doordat de ingrediënten zo dichtbij elkaar liggen, laat zien hoe belangrijk de ontwikkeling in de F1 is voor de normale consument." In 2026 wil de Formule 1 met 100% duurzame brandstof rijden. Een grote stap aangezien men anno 2022 rijdt met 10% bio-ethanol brandstof. De brandstofleveranciers in de koningsklasse van de autosport moeten dus een grote stap maken, maar volgens Loreti gaat het Shell lukken om die stap te maken. "We zijn samen met Ferrari onwijs hard aan het werk om te experimenteren met nieuwe brandstoffen en ik heb het gevoel dat we in de komende jaren een 'game changer'-moment mee gaan maken. Daar wordt zowel op de circuits als in de verschillende laboratoria die we hebben onwijs hard aan gewerkt." "Natuurlijk kan ik nog niet te veel in gaan op details, maar we zijn al jarenlang bezig om deze nieuwe brandstof te ontwikkelen en we komen steeds dichterbij het moment waarop we kunnen racen met 100% geavanceerde duurzame brandstof. Die brandstof gaat overigens niet bestaan uit slechts een component, maar wordt opgebouwd uit verschillende stoffen. Het is aan ons om de juiste formule daarin te gaan ontwikkelen in de komende jaren en daar helpt onze samenwerking met onder andere Ferrari bij", aldus Loreti die graag nog duiding geeft aan hoe test procedures er op dit moment uitzien.

"Testen is onwijs belangrijk en dat zullen we de komende jaren ook blijven doen. Daarnaast hebben we een grote ontwikkeling doorgemaakt wat betreft het beoordelen van de afgenomen monsters. Eerst konden we zo'n circa 15 monsters tegelijk beoordelen, door ze in de lab en in de motor te testen. Nu kunnen we door nieuwe innovatieve digitale systemen een miljoen opties over een jaar tijd analyseren en dat is echt een game changer geweest. Dat is gelukt door een data tool te ontwikkelen die kan helpen om de gegevens nog sneller te verwerken. Het proces is daardoor veel efficiënter geworden, waardoor testen op locatie minder belangrijk is geworden", legt Loreti met trots de ontwikkelingen bij Shell uit. Het efficiënte systeem helpt het Lab-team op locatie ook gedurende de F1-races. "Het mooie van het werken op locatie is dat er onwijs veel dingen gebeuren die situaties kunnen veranderen. Dus daarbij helpt het om nog efficiënter te werk te kunnen gaan, om zo problemen nog sneller op te kunnen lossen. Daarnaast helpen we mee aan de toekomst van de wereld door ons steentje bij te dragen aan de ontwikkeling van geavanceerde duurzame brandstof. Dat maakt ons trots, net als dat het me trots maakt om voor Shell te werken." Loreti is Italiaans en had dan logischerwijs maar één droom voor ogen. "Het was niet alleen mijn droom om ooit in de Formule 1 te werken, maar ook om met Ferrari te werken. Iedere keer dat ik het shirt van Ferrari aantrek, vervult dat me met trots. Ik denk dat in 2022 het moment voor mij dan ook de overwinning van Charles Leclerc in Melbourne was. Je staat daar onder het podium en dan geniet je ervan om te weten dat je met het team een bijdrage hebt geleverd aan die prachtige overwinning. Dat geeft je heel veel voldoening en trots en voor die momenten doe je het."

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'