Flexibele voorvleugels kunnen een aerodynamisch voordeel kunnen geven bij de teams, maar dergelijke vleugels moeten natuurlijk wel conform de technische reglementen gebouwd worden. Nadat er in 2021 al breeduit gesproken werd over de flexibele vleugels en de FIA serieus ging kijken naar de legaliteit ervan, is het boek in 2023 nog steeds niet gesloten. Volgens Autosport zijn er namelijk bepaalde teams die nog steeds op een of andere manier gebruik maken van de flexi-wings, wat nog altijd een soort grijs gebied is. Vleugels kunnen zo gebouwd worden dat ze de statische flexibiliteitstests doorstaan, maar op het asfalt toch nog te flexibel zijn. Aston Martin zou één van de teams zijn die worden genoemd in het flexi-wing-verhaal van 2023. De FIA zou dit jaar weer extra goed letten op de constructie van de voorvleugels, zodat er geen nieuwe 'flexi-wings' komen die op een of andere manier net wel legaal zijn. Na 2021 zijn er nieuwe tests geïntroduceerd om de voorvleugels te testen, zodat de maximale buiging op hoge snelheid niet wordt overstegen. Nu zijn er vermoedens dat Aston Martin in het eerste deel van het jaar de zijkanten van de vleugel hoger kon positioneren, omdat ze op hoge snelheid meer naar beneden buigen. Dit werd voor het eerst zichtbaar op on-board beelden.
Rond de race in Bakoe, de Grand Prix van Azerbeidzjan, zou de FIA bepaalde teams hebben geadviseerd het een en ander aan te passen om problemen met de 'wet' te voorkomen, al is er niet precies duidelijk hoe en wat. Na Bakoe presteerde Aston Martin nog goed in Monaco en in Spanje (podiumplaatsen voor Fernando Alonso), maar daarna viel het Britse team iets terug. Het is onduidelijk of dit met elkaar te maken heeft, maar de FIA houdt de teams dus nog nauwlettend in de gaten als het gaat om de flexibele voorvleugels.
Meest gelezen