Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Oranje rook voor Verstappen bracht woede op F1-tribunes te weeg

Pat Symonds, chief technical officer van de Formule 1, heeft aan RacingNews365 uitgelegd hoe de F1 huidsensortechnologie gebruikt om reacties van fans tijdens Grands Prix te volgen. Zo kwam men te weten dat er best wat woede was op de tribunes vanwege de oranje rook.

Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in 2022 kreeg de Formule 1 gegevens voorgeschoteld waar ze zelf nog wat vraagtekens bij hadden. De reacties van het publiek werden gemeten door de organisatie van de F1, maar ondanks een spannend gevecht op de baan waren de eerste reacties net wat anders dan men verwachtte. Op het asfalt was namelijk een spannend gevecht bezig om de leiding, waarbij Charles Leclerc en Max Verstappen aan het strijden waren voor P1. De Ferrari-coureur kwam als winnaar uit de bus nadat hij zijn concurrent tot drie keer toe had ingehaald. Tegelijkertijd waren er overal op het circuit spannende gevechten. Zo reed Lewis Hamilton naar de derde plaats, terwijl Mick Schumacher punten scoorde voor Haas en met P6 zijn beste resultaat uit zijn F1-carrière neerzette. Toch waren de reacties van de fans niet zo enthousiast als verwacht. Dit was uiteindelijk te wijten aan de oranje rook boven de Red Bull Ring, veroorzaakte door de Orange Army. Daardoor werd veel van de actie aan het zicht van de fans onttrokken. De F1 weet dit door Galvanic Skin Response metingen, iets waar al jaren aan wordt gewerkt. Pat Symonds, Chief Technical Officer van de koningsklasse, legt het ons uit.

Hoe werkt het nieuwe F1-systeem?

Galvanic Skin Response werkt door het meten van de zweetklieren bij de fans en de activiteit hiervan. Dit weerspiegelt de emoties op een bepaald moment en kan dus gebruikt worden om bijvoorbeeld woede of opwinding te meten. "Ik denk dat we Galvanic Skin Response in 2019 voor het eerst hebben ingezet en eind 2020 voor de analyse van sociale media", vertelt Symonds exclusief aan RacingNews365 op Autosport International. "Als het gaat om goede of slechte races, dan sluit het vaak goed aan bij de mensen die de race een rating hebben gegeven. Hier zitten natuurlijk wel een aantal haken en ogen aan, want bijvoorbeeld de partijdigheid van de fans en vormen van polarisatie binnen de sport wegen daar ook in mee." "Verder zagen we ook wat ongewone dingen. Bij de Grand Prix van Oostenrijk bijvoorbeeld, daar zagen we een grote dip in gevoel: het leek sterk op woede." Symonds en zijn team snapten in eerste instantie niet waarom. "Dan ga je kijken naar de reacties. Het kwam uiteindelijk allemaal door de rook van de fakkels die voor de racestart werden afgestoken en dan is het natuurlijk te begrijpen." In sommige gevallen waren momenten waarbij twee coureurs vlak naast elkaar reden spannender voor de fans dan daadwerkelijke inhaalacties. Dit komt door Symonds door de onvoorspelbaarheid van dergelijke races, terwijl sommige inhaalacties in andere gevallen juist vrij eenvoudig waren. De Galvanic Skin Response-methode is één van de tools gebruikt door de Formule 1 om te meten wat de toeschouwers vinden van bepaalde momenten in de race. Dit samen met analyses op sociale media geeft een belangrijk beeld van de doelgroep weer. De F1 kan dit gebruiken om te kijken waar men op kan verbeteren en wat juist goed gaat in de koningsklasse.

Viaplay
x
Live Reacties na dominante sprintrace overwinning Verstappen