Momenteel wordt het Circuit Zandvoort in zijn geheel klaargestoomd voor de eerste Formule 1-race op Nederlandse grond in 35 jaar tijd. Gedurende de grondige verbouwing is ook het circuit zelf op vele plekken aangepakt, met als paradepaardje de Arie Luyendykbocht, die met een hellingshoek van 32 procent voor veel spektakel moet gaan zorgen. Het zorgde bij de criticasters echter ook voor twijfels, aangezien de Formule 1 - en in het bijzonder het rubber - in het verleden moeite heeft gehad met zulke bochten. Zo ging het in 2005 helemaal mis tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in Indianapolis, waar de Michelinbanden niet opgewassen bleken tegen de bijzondere karakteristieken van de hellende laatste bocht en het geweld wat daar bij komt kijken. Om dat soort taferelen in ieder geval voor te zijn heeft de huidige bandenleverancier in de Formule 1, Pirelli, alvast speciale voorbanden ontwikkeld, die de komende week in Barcelona getest zullen worden door de teams. Elk team zal twee sets krijgen van het nieuwe rubber, zo legt Pirelli-voorman Mario Isola uit ten overstaan van onder ander RacingNews365 . "Het is een prototype, dat ontwikkeld is met een andere constructie. Momenteel zijn we nog steeds de data aan het analyseren we die van Zandvoort hebben gekregen en zijn we ook nog steeds de banking aan het analyseren. Het zijn zachte C2-banden met een hogere bandendruk, en het betreft alleen de voorbanden", legt de Italiaan uit, alvorens hij benadrukt dat de ontwikkeling van de band absoluut niet is voortgekomen uit paniek. "Het is slechts deel van een serieus en professioneel proces en we moeten simpelweg overal op voorbereid zijn. Ik denk dat we in Zandvoort uiteindelijk gewoon de normale banden zullen gebruiken, maar in het geval dat willen we dit prototype alvast getest hebben", aldus Isola. De Grand Prix van Nederland staat op zondag 3 mei op de racekalender. Met medewerking van Aaron Deckers.
Meest gelezen