Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli: 'Red Bull vond maas in de wet waardoor klapband Verstappen ontstond'

Volgens bandenleverancier Pirelli heeft Red Bull niets illegaals gedaan, maar heeft het team van Max Verstappen net als Aston Martin wel de grenzen opgezocht. Dat kon vanwege een maas in de wet.

In de Formule 1-paddock praat men in aanloop naar de Franse Grand Prix eigenlijk over niets anders dan de klapbanden van Pirelli. In Azerbeidzjan ging het een kleine twee weken geleden helemaal mis tijdens de race toen de linker achterband van Max Verstappen en Lance Stroll het begaf. Beiden crashten ze op hoge snelheid terwijl er geen indicaties waren dat er iets stond te gebeuren. Pirelli ging op onderzoek uit en kwam dinsdag met de resultaten. Het was niet de schuld van Pirelli, maar ook niet van de teams. Tegelijkertijd was tussen de regels door te lezen dat de bandenleverancier zei dat de klapbanden alleen konden ontstaan door te spelen met de bandenspanningen. Donderdagavond deed bandenbaas Mario Isola in gesprek met het verzamelde journaille, waaronder RacingNews365 , zijn verhaal. Het persbericht, dat zorgde voor meer verwarring dan duidelijkheid, wilde hij graag nog eens verduidelijken. "Dit is een goed moment om meer duidelijkheid te geven over ons statement van afgelopen dinsdag. We hebben niet gezegd dat de teams iets hebben gedaan wat volgens de regels niet mag", zo werpt hij die suggestie weg. "Dat moge duidelijk zijn." "In het huidige systeem leggen we de teams enkele waarden van verschillende parameters op: de bandenspanning waar de teams mee moeten starten, de maximale temperatuur van de bandenwarmers en de hellingshoek. Die kunnen we alle drie meten voor de race", vertelt Isola. Tijdens de race kan dat echter niet. "Maar wat we idealiter zouden moeten kunnen controleren zijn de omstandigheden tijdens de race, maar daar hebben we simpelweg niet de mogelijkheden voor. Volgend jaar hebben we op de nieuwe 18-inch banden een sensor zitten die voor iedereen gelijk is en die gecontroleerd wordt door de FIA." "Dan kunnen we dat allemaal controleren, maar nu heeft elk team andere sensoren die wij niet in de gaten kunnen houden. Daarom kunnen we niet controleren op de waardes tijdens de race", verklaart de bandenman, die vertelt dat de teams zich tijdens de Grand Prix in Azerbeidzjan niet hielden aan de voorgeschreven waardes. "De waardes van de parameters die wij voorschrijven zijn opgesteld op basis van simulaties en berekeningen die wij doen. Deze worden gecheckt voordat de banden worden gebruikt, maar we kunnen de waardes tijdens de race niet controleren. Wat er in Bakoe is gebeurd, is dat de waardes van de parameters tijdens de race niet overeen kwamen met de waardes die wij hadden verwacht, waardoor de banden klapten." De bandenspanning die Red Bull en Aston Martin volgens Isola gebruikten was lager dan verwacht. "Wij gaan er van uit dat de teams zich aan die waardes houden, waardoor de omstandigheden geschikt zijn en de banden het tijdens de race uit moeten houden. In dit geval was dat niet het geval. Niet omdat de teams iets illegaals deden, maar wel omdat ze op zoek waren naar betere prestaties. Dat zorgde voor een ander scenario waarin het er vooral om ging dat de bandenspanning lager was dan wij hadden verwacht." Maar, zo benadrukt hij desgevraagd, Red Bull en Aston Martin deden niets wat in strijd was met de regelgeving. "In de regels is niet geschreven dat je je daaraan moet houden. Ik kan dus niet zeggen dat de teams iets tegen de regels deden in de zoektocht naar betere prestaties", aldus de Italiaan. Gevraagd door RacingNews365 of de teams dan een soort maas in de wet hebben gevonden, kan Isola zich in die omschrijving wel vinden. “Waarschijnlijk wel. Want als ze met waardes reden die wij niet hadden verwacht, dan betekent dat dus dat ze een manier hebben gevonden om te rijden op een manier die wij niet aan hadden zien komen. Wat ze in Bakoe deden was dus legaal. Bij de twee banden die geklapt waren kan ik bevestigen dat de teams buiten de waardes zaten die wij hadden aanbevolen."

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie