Het leek op voorhand een droomhuwelijk. McLaren en Honda, eind jaren '80 en begin jaren '90 onverslaanbaar, sloegen de handen na lange tijd weer ineen. Het liep echter uit op een groot fiasco. Na drie seizoenen zetten de partners een eind achter de samenwerking, tot grote opluchting van McLaren. Hoogtepunten: Eigenlijk geen. McLaren wilde voor de overwinningen strijden dit jaar, maar reed vaak achterin en soms midden in het veld. Met slechts één zesde plaats als beste prestatie is de conclusie dat er geen hoogtepunten te vinden zijn in een dramatisch seizoen. Enige 'hoogtepunt' was de bekendmaking van de overstap van Honda naar Renault, wat er indirect ook toe leidde dat Fernando Alonso aan het team verbonden bleef.
Dieptepunten: De gridstraffen voor de coureurs van McLaren waren dit seizoen niet meer bij te houden. Al na drie wedstrijden had Stoffel Vandoorne vijf motoren gebruikt. In Rusland, de vierde GP van het seizoen, moest de Belg al zijn eerste gridstraf incasseren. Daarmee bewees Honda iedereen die dacht dat het echt niet slechter kon het tegendeel. De motorfabrikant leverde niet alleen een langzame, maar ook een uiterst onbetrouwbare motor. Slechter kan eigenlijk niet. Het team scoorde maar 30 punten dit jaar, meer dan de helft minder in vergelijking met vorig jaar. Lees verder onder de foto.
Conclusie: McLaren zelf deed eigenlijk niet veel verkeerd dit seizoen. Het team bouwde een prima auto, maar kon dat nimmer tonen door de ondermaatse motor van Honda. Daardoor is het echter ook moeilijk te zeggen wat de potentie is van McLaren. Het chassis leek dik in orde, maar toch is een magere zesde plaats de beste prestatie van dit seizoen. Het team ging met hoge verwachtingen het seizoen in, maar eindigde bijna onderaan met slechts 30 punten. Daarmee sluit het team het ramphuwelijk met Honda in stijl af: zeer slecht. Eindcijfer: 4,0
Meest gelezen