Eerder dit jaar werd bekend dat het roer om zou gaan bij AlphaTauri. Er waren geruchten dat het moederbedrijf, Red Bull, het team in de etalage wilde zetten, maar uiteindelijk werd daar van afgeweken. Ondanks enkele enorme aanbiedingen werd er besloten om toch verder te gaan in de koningsklasse.
Maar wel onder een ander stramien. Daar waar AlphaTauri de laatste jaren juist wat afstand had genomen van het grote Red Bull Racing, terwijl het team nu juist weer alles wint wat er te winnen valt, zo moet dat vanaf heden anders zijn. Men zoekt - in hoeverre dat binnen de reglementen mag en kan - steeds meer toenadering tot Red Bull Racing.
Die omslag zorgt er nu al voor dat het team in de lift zit, want de laatste races werd er een mooi aantal punten gescoord, maar in 2024 moet dat nog duidelijker merkbaar zijn. Onder meer door een nieuwe naam, nieuwe kleuren en nieuwe sponsoren. Nog steeds is niet precies duidelijk hoe dat eruit gaat zien, maar dat er veel anders zal zijn, is een publiek geheim.
Ook binnen het management verandert er het een en ander. Teambaas Franz Tost gaat dit weekend zijn laatste weekend in de Formule 1 in als opperhoofd van het team, nadat hij zelf besloot een stap terug te doen. Hij wordt opgevolgd door Laurent Mekies, die overkomt van Ferrari.
Peter Bayer is bovendien aangesteld als nieuwe CEO. Zijn naam is bij het grote publiek misschien minder bekend, maar in de F1-paddock geniet hij veel aanzien. De Oostenrijker heeft veel bestuurservaring in andere sporten, zoals het skiën en snowboarden, zeilen en bij het Internationaal Olympisch Comité. Onder FIA-president Jean Todt was hij van 2017 tot en met 2022 een van de belangrijke mannen bij de autosportbond.
F1 is booming
Reden genoeg om de beste man aan zijn mouw te trekken voor een exclusief interview. In Las Vegas ging Bayer om tafel met RacingNews365. Hij legt uit wat er voor grootse plannen aankomen. Hij komt met nieuws vers van de pers. "We hebben geweldige progressie geboekt aan de commerciële kant van het verhaal."
"We hebben een nieuwe naam voor het team, een nieuwe identiteit voor het team is ontwikkeld. De aandeelhouders hebben afgelopen week alle plannen goedgekeurd. In Thailand (Red Bull is deels in Thaise handen, red.) hebben we een vergadering gehad waarbij we het eens zijn geworden over de wereldwijde strategie en al die vergelijkbare onderwerpen. We zijn er dus helemaal klaar voor. Er komt een compleet nieuwe set met partners, heel spannend."
"We hebben natuurlijk ook geluk dat F1 booming is, meer dan ooit. In Vegas hier zie je de groei die F1 heeft doorgemaakt. Leuk nieuws dus voor ons bij AlphaTauri, met significante partnerships die eraan komen. Het duurt even om alle details vast te leggen, maar over alle algemene zaken en de bedragen zijn we het eens. Het gaat nu slechts nog om de details. We willen het jullie heel graag laten weten, echt heel graag, maar helaas mag ik dat nog niet."
Anderen bekeken ook:
Twee oorzaken voor koerswijziging
Het roer gaat dus om, maar zoals Bayer zelf al aangeeft, profiteert AlphaTauri van het feit dat F1 hotter is dan ooit. Mede daarom koos het nieuwe bestuur van Red Bull, dat de taken van de overleden Dietrich Mateschitz overnam, ervoor om door te gaan met het zusterteam in de Formule 1."Er zijn twee voornaamste redenen dat we door zijn gegaan. Dan gaan we terug naar de discussie eerder dit jaar, toen het team mogelijk verkocht zou worden. De interesse was significant. Heel veel partijen willen graag een F1-team, uit alle hoeken van de wereld, maar vooral uit de Verenigde Staten was er heel veel interesse."
"Zodra de beslissing door Red Bull was genomen om te blijven investeren in het team, zag men een kans om het team nieuw leven in te blazen. Dat het ene team meestreed om het kampioenschap en het andere team achteraan reed, was men natuurlijk niet blij mee. Daarom moest er iets veranderen."
"Dat viel samen met Franz' keuze om een stap terug te doen en zich na decennia bij dit team op zijn eigen leven te focussen. Daarom besloot men meteen om naar nieuw management te zoeken en op zoek te gaan naar een nieuwe naam. Red Bull wilde tegelijkertijd ook een nieuwe weg inslaan met het kledingmerk AlphaTauri."
Eigen identiteit
Want AlphaTauri het kledingmerk zal niet ophouden te bestaan, maar dat een F1-team de naam van het merk draagt, past niet meer bij de nieuwe koers, benadrukt Bayer. "AlphaTauri gaat het anders doen. In plaats van grote eigen winkels te hebben, zal men met het shop-in-shop concept aan de slag gaan in warenhuizen. De zaken van AlphaTauri lopen goed, maar ze verdienen niet genoeg geld om een F1-team te sponsoren."
"Dat zorgde dus voor een hele nieuwe discussie. Gaan we voor een nieuwe identiteit? Wij vonden dat extreem belangrijk, want de sport is booming, dus de fans moeten een gevoel krijgen bij het team. De teamnaam vernoemen naar een sponsor is niet gewenst, er moet echt een identiteit zijn, zoals we met Toro Rosso hadden."
Want alleen zo kan het team uit Faenza ook naast de baan de strijd aangaan met de andere teams, redeneert de Oostenrijkse CEO. "Het is belangrijk om zo'n identiteit te hebben, want aan de commerciële kant zijn we ook in gevecht met merken als Ferrari, Mercedes, Aston Martin, noem maar op! Daarom hadden we een goede identiteit nodig en daarom is dit proces opgestart. We willen dus een eigen identiteit hebben en sponsoren kunnen zich aan ons team koppelen als bijvoorbeeld titelsponsor, zoals je in de F1-paddock wel meer ziet", zo doelt hij op teamnamen als Mercedes AMG Petronas, Aston Martin Cognizant, Red Bull Oracle Racing en Alfa Romeo Sauber.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!