7 miljoen dollar moest Red Bull aftikken bij de FIA, omdat het in 2021 het budgetplafond had overschreden. Teambaas Christian Horner liet weten dat zijn team significant geraakt is door de straf op weg naar het nieuwe seizoen, want naast de boete mag Red Bull ook haar auto minder ontwikkelen in de windtunnel en mag het minder simulaties uitvoeren. Toch kijkt Red Bull door de straf niet anders tegen de nog relatief verse financiële reglementen aan. Volgens Horner heeft het namelijk ook voor veel goeds gezorgd. "Het principe van het budgetplafond is heel goed en het heeft gezorgd voor meer efficiëntie", zo vertelt hij aan RACER . "Als ik nu naar ons bedrijf kijk en het vergelijk met enkele jaren terug, dan zie je dat we toen aan het einde van het jaar veel gloednieuwe reserve-onderdelen over hadden die we we niet hebben gebruikt. Dat was uiteindelijk gewoon schroot." "Nu kan je je dat niet meer veroorloven. Je moet heel efficiënt en effectief zijn. Wat dat betreft zorgt het budgetplafond voor meer efficiëntie binnen ons bedrijf. We zijn nu af van al die verspilling", jubelt de Brit.
Verbeterpunt
Toch heeft Horner wat op- en aanmerkingen, waarvan hij hoopt dat deze in de toekomst zullen worden aangepakt. Hij wijst op een manier om het budgetplafond minder zwaar op de teams te laten wegen, namelijk door de technische reglementen aan te pakken. "De regels zijn nog steeds heel jong, blijven zich ontwikkelen en ze zullen ook door worden getrokken naar de motorkant van de sport. In principe is het iets goeds voor de Formule 1 en zorgt het voor een gelijker speelveld, maar er moeten zeker nog bepaalde elementen beter worden gefinetuned." "Zo zien we qua financiële reglementen nu bijvoorbeeld verschillen tussen de kant van het chassis en de kant van de motor. De mensen van het chassis kunnen een kerstfeest organiseren, maar aan de kant van de motor kan dat niet! Er moet dus nog een betere balans worden gezocht en het moet nog wat consistenter zijn. Maar over het algemeen is het budgetplafond een positieve ontwikkeling." "We ontwikkelen nog steeds hele dure auto's en motoren en dat weegt heel zwaar. In de toekomst moet er daarom gekeken worden naar de factoren binnen de technische reglementen die die ontwikkelingskosten opdrijven. Als we dat aanpakken, zal er uiteindelijk ook minder druk op de budgetcap komen te liggen", aldus Horner.
Meest gelezen