Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull onthult langbewaard ontwikkelingsgeheim over de bolide van Verstappen

Red Bull kende vorig jaar wat problemen met de bolide. De balans was niet in orde, waardoor Max Verstappen niet om de titel kon strijden. Dit jaar gaat het beter, mede door de verbeteringen aan de wagen die met de ingezette tokens zijn ingezet. Tot op heden was het een goed bewaard geheim, maar nu vertelt Adrian Newey toch wat er aan de wagen veranderd is.

In 2020 kwam Red Bull niet lekker uit de startblokken. Het team wist aan Max Verstappen niet vanaf het begin van het seizoen een kampioenswaardige bolide te geven. Dat kwam vooral door wat balansproblemen, waardoor Adrian Newey en consorten weer terug moesten nar de tekentafel. Hij legt in de podcast Talking Bull uit hoe het zo ver kon komen. "Vorig jaar hadden we aan het begin van het seizoen om eerlijk te zijn wat onderdelen op de wagen die we niet helemaal goed begrepen. We hadden namelijk wat dingen veranderd toen we van de RB15 naar de RB16 gingen. Het laat maar weer eens zien dat er nog steeds dingen zullen zijn die we niet helemaal begrijpen, ondanks dat we een windtunnelprogramma en allemaal simulaties hebben. Dat is precies wat er is gebeurd." "Het duurde even totdat we die problemen hadden verholpen", vervolgt de ontwerper, die uiteindelijk wel veel leerde van die problemen in aanloop naar het huidige seizoen. "Zoals wel vaker als dat soort dingen gebeuren, leer je weer bepaalde dingen die je anders misschien niet had geleerd. Soms leer je meer van de fouten dan van de goede dingen. Dat hielp ons de afgelopen winter uiteindelijk tijdens ons werk aan de RB16B." Aan die bolide mocht overigens niet heel veel worden veranderd. Vanwege de pandemie besloot F1 om de ontwikkeling van de auto's grotendeels te bevriezen, om zo geld te besparen. Wel kwam er een tokensysteem, waardoor de teams toch nog iets konden veranderen. Veel teams deelden wel mede wat zij hadden veranderd, maar Red Bull en Mercedes zwegen als het graf. Nu het seizoen al bijna halverwege is, durft Newey wel te vertellen waar hij de tokens voor heeft gebruikt. "Het is altijd een vraag totdat je op het circuit gaat. Er waren wat regelwijzigingen, wat aerodynamische restricties rond de vloer en de achterkant van de wagen. Daarnaast hadden we ook een uniek iets, waarvan ik me niet kan herinneren dat het eerder is gebeurd. Vanwege corona was de ontwikkeling van de wagen namelijk grotendeels bevroren." "Wel waren er tokens die we konden gebruiken", vervolgt hij. "Die hebben ingezet om het ontwerp van de versnellingsbak te kunnen veranderen. Daardoor konden we ook de achterwielophanging veranderen (want die zat vast aan de versnellingsbak, red.). Ik had namelijk het gevoel dat die vorig jaar niet goed tot zijn recht kwam op de RB16. Dat was een mooie stap voorwaarts, gecombineerd met de aerodynamische regelveranderingen, die we goed hebben geïnterpreteerd." En plots had Verstappen een wagen waarmee hij om de titel kon strijden. "Toen we in Bahrein aankwamen, hadden we het gevoel dat we competitief waren. Beide coureurs voelden zich goed in de wagen. Max vond dat het een mooie stap vooruit was vergeleken met vorig jaar. Natuurlijk weet je nooit hoe je er precies voorstaat, maar tijdens het eerste raceweekend toonden we aan dat we competitief waren, ook al wonnen we niet", aldus Newey.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi