Goed, wat is er aan de hand? Haas heeft een verzoek tot een right of review ingediend bij de stewards over de Grand Prix van de Verenigde Staten. Het Formule 1-team vindt dat er in de beoordeling van track limits en de daarbij horende straffen dingen zijn misgegaan. Op de onboard camera's in de bolides zou te zien zijn dat verschillende coureurs de witte lijnen hebben overschreden in bocht zes, maar daar niet voor zijn gestraft. Volgens de stewards was er na de race onvoldoende bewijs om straffen uit te delen, waardoor Haas-coureur Nico Hulkenberg als elfde over de streep kwam en net buiten de punten viel.
Nu probeert Haas de zaak dus te heropenen. Mocht het team significant nieuw bewijs aanleveren, kunnen de stewards opnieuw gaan kijken of er extra straffen uitgedeeld moeten worden. Aston Martin slaagde daar al eens in na de GP van Oostenrijk, toen er twaalf nieuwe tijdstraffen in de uitslag werden verwerkt. Haas stelt dat Sergio Perez een van de daders is, wat vragen voor Red Bull-adviseur Helmut Marko oplevert. De 80-jarige Oostenrijker heeft een stellige mening.
Marko vindt het verzoek maar niets
"Voor zover ik weet, kan een uitslag alleen opnieuw worden bekeken binnen een bepaalde periode na de officiële bekendmaking", begint Marko zijn verhaal bij Sky Sport. "Deze termijn is inmiddels ruim verstreken, ook als je nu zegt dat er nieuwe verdachte gevallen zijn. Volgens mij kom je daar echt niet mee weg."
Marko vindt dat er veel sneller geoordeeld moet worden of er iets aan de hand is. "Ik kan nu niet ad hoc oordelen over deze zaak, maar ik denk dat het slecht is als je achteraf de resultaten verandert. Zeker met track limits, die op zijn minst vervelend zijn. Er moet een algemene oplossing voor track limits komen, want je moet gewoon binnen een paar seconden kunnen vaststellen of iemand er overheen is gegaan of niet. Het betreft een sport die miljarden waard is."
Anderen bekeken ook:
Bij winst van Verstappen in Bahrein, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Raymond Warmerdam
Haas heeft alleen voordeel als Albon en Sargeant 5 sec straf krijgen. Perez lag ruim 1 minuut voor op Hukenberg. Wat wil Haas nou bereiken?
Fedal
Gerechtigheid misschien?
Nognietgewonnen
Mercedes laat anderen de kolen uit het vuur halen. Hun auto’s delfden in de wedstrijd het onderspit en kunnen nog ingehaald worden in het kampioenschap.
raindust
@Nognietgewonnen dat zei je gisteren ook onder een ander artikel dat hierover ging. Misschien goed om daar eerst de comments te lezen voordat je weer iets hierover zegt en jezelf voor schut zet, al spreken de 53 minnetjes daar voor zich.
Jef Joossens
Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Zelfs bij tennis en voetbal heeft men direct beschikking over trage beelden van de lijnen.
Willem1
Het grootste punt imo is dat coureurs in één keer een hele stapel overtredingen voor hun kiezen krijgen. Dan heb je niet de reguliere waarschuwingen gehad met de bijbehorende kans om je gedrag aan te passen (die coureurs tijdens de race wél hebben gehad op andere plaatsen). Hoe reëel is het dan om in 1 keer een stapel straffen uit te delen voor het overtreden van de tracklimits?
Tim_Douwersma
Goed punt! Ik snap niet waarom het probleem niet met sensoren opgelost kan worden. Volgens mij zou je dan real time info hebben of iemand buiten de lijnen kleurt.
Fedal
Je weet dat het niet mag en als je het tóch doet, weet je ook dat je bestraft kan worden. Of mogen echte criminelen ook gerust hun ding doen zolang je ze niet eerst waarschuwde? Maar als Norris eerlijk toegeeft dat hij dit heeft gedaan, waarom dan niet alsnog straffen? Een bekentenis in echte strafzaken zijn toch ook bindend?
vannelle
@Fedal, ik denk dat het niet zo zwart wit is als je stelt. De coureurs kennen de regels en proberen zich daar ook aan te houden maar soms gaat dat mis. Kan komen door een stuur- of inschattingsfoutje of omdat ze er vanuit hun positie zo'n slecht zicht op hebben dat ze er soms per ongeluk wel eens overheen gaan, het is tenslotte een sport waarin mens en machine tot het uiterste moeten gaan. Je vergelijking met "echte criminelen"slaat nergens op omdat zij wél bewust wetten en regels overtreden. F1 coureurs niet.