Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull wil F1-regel onderzoeken nadat Verstappen 'poleposition' misloopt voor de herstart

Waarom mocht Max Verstappen niet van poleposition starten bij de herstart op Silverstone, terwijl hij Carlos Sainz bij de originele start meteen voorbij was gegaan? We leggen het uit en het Red Bull-team wil graag dat de regel eens goed onder de loep wordt genomen.

Bij de start van de Britse Grand Prix schoot Max Verstappen vanaf P2 als een raket uit de startblokken. Op zijn zachte banden vloog hij meteen voorbij aan polesitter Carlos Sainz. Achter hen ging het echter helemaal mis en crashten Alexander Albon en vooral Guanyu Zhou verschrikkelijk hard. Het gevolg: al heel snel werd de rode vlag gezwaaid. Ondanks het feit dat Verstappen de leiding meteen had gepakt, mocht bij de daaropvolgende herstart niet vanaf de poleposition vertrekken. Het zorgde voor gefronste wenkbrauwen bij Red Bull. "We hadden daar inderdaad wat vraagtekens bij", vertelt Christian Horner aan onder meer RacingNews365 . "Het verlies van Max Verstappen was aan de andere kant echter de winst van Sergio Perez (die juist een slechte start had en terugviel, maar door de herstart weer op zijn originele vierde startplek mocht staan, red.).

Hoe werken de regels?

Om de vraag waarom Verstappen opnieuw vanaf P2 moest starten te kunnen beantwoorden, pakken we de regels erbij. Als we het sportieve reglement raadplegen, dan zien we dat er bij artikel 57, genaamd 'het stilleggen van een sprintrace of race', het volgende staat. Als de coureurs of de officials in gevaar zijn vanwege de aanwezigheid van auto's op het circuit en er wordt besloten dat de omstandigheden er toe leiden dat er niet veilig kan worden geracet op het circuit, zelfs achter de safety car, dan zal een sprintrace of race worden stilgelegd. Als dat gebeurt, dan zal de wedstrijdleider ervoor zorgen dat de rode vlag wordt gezwaaid en mag er niet meer ingehaald worden. In alle gevallen wordt de volgorde van de auto's daarna bepaald aan de hand van het laatst mogelijke meetpunt waarbij het mogelijk was om de positie van alle auto's te bepalen. Horner legt uit dat het laatste meetpunt bij de rode vlag-situatie op Silverstone ook tevens het allereerste meetpunt was: de originele startopstelling: "De enige referentie die de wedstrijdleiding naar eigen zeggen had om de juiste startvolgorde te bepalen voor de herstart, was de volgorde bij de originele start. Niet alle coureurs waren namelijk al langs de tweede safety car lijn gereden", legt Horner uit.

Red Bull ziet graag verandering

Helmut Marko was het daar niet echt mee eens, zo laat hij aan ServusTV weten. Het team van Max Verstappen en Sergio Perez koos er echter niet voor om aan de bel te trekken tijdens de periode tussen de twee starts, want daar was het na alle gebeurtenissen het moment niet voor. "Dat Verstappen niet vanaf P1 mocht herstarten, was zeker voer voor discussie, maar in alle hectiek en vanwege de grote crash van Zhou hebben we er voor gekozen om die discussie op dat moment niet aan te gaan", zo vertelt de Red Bull-adviseur. Als Horner verder gaat over hetzelfde onderwerp en wordt gewezen op het feit dat er ook mini-sectoren zijn in de Formule 1, vertelt de Brit dat het inderdaad een regel is die eens onder de loep moet worden gelegd. "Ik denk zeker dat dat iets is waar in de toekomst naar gekeken moet worden in de Formule 1", aldus de teambaas van Red Bull.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris