Het mag duidelijk zijn dat de Formule 1 erop inzet om steeds duurzamer te worden. Een volledig elektrische toekomst is vooralsnog niet aan de orde, men zet vooral in op schonere (bio)brandstoffen. Dit jaar al moet 5,75% van de brandstofmix bestaan uit biobrandstof en uiteindelijk moet dat percentage binnen een aantal jaar oplopen tot een ronde 100%. In de nieuwe reglementen voor 2022 (oorspronkelijk 2021) staat beschreven dat dat percentage moet oplopen tot 10% procent, maar dat is iets wat Red Bull niet ziet zitten. Immers, die regel staat haaks op het verlangen van Red Bull om per 2022 een engine freeze in te voeren in de Formule 1. "Het geniet mijn voorkeur om dat niet te doen. Met de introductie daarvan zijn nieuwe ontwikkelingsverplichtingen gemoeid, terwijl de beoogde stap van 5% in mijn ogen niet echt de moeite waard is. Dat terwijl de introductie van een klimaatneutrale brandstof in 2026 of 2025 wel een echte boodschap afgeeft." "Aan het introduceren van die tijdelijke brandstof zitten consequenties en die consequenties zullen altijd kostbaar zijn", vervolgt Horner in gesprek met Autosport.com . De Red Bull-teambaas weet zich gesterkt door Mercedes-teambaas Toto Wolff, die zou hebben aangegeven ook de meerwaarde van die kleine stap van 5,75% naar 10% niet in te zien. Ondertussen kan het de FIA niet snel genoeg gaan. Diens technisch directeur Gilles Simon gaf onlangs in het magazine van de FIA aan dat de volledig klimaatneutrale brandstoffen wat hem betreft in 2023 al gebruikt worden in de Formule 1: "Het is nu echter nog te vroeg om te zeggen of dat gaat lukken, maar daar zetten we wel op in."
Meest gelezen