Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull's masterplan om Verstappen winnende motoren te geven

Donderdag is besloten om de ontwikkeling van de Formule 1-motoren te bevriezen van 2022 tot en met 2024. Red Bull reageerde verheugd en zet koers om een supermacht te worden, waarbij het plannen heeft om een fabrieksteam te worden.

Doordat de teams en motorfabrikanten overeenstemming bereikten over de 'engine freeze' breekt er een nieuwe periode aan in de Formule 1. De sport die altijd in het teken stond van razendsnelle en geldverslindende ontwikkeling, roept zichzelf op motorisch vlak een halt toe. Deze grote wijziging luidt ook een nieuw tijdperk in voor Red Bull. Het team kreeg eindelijk wat het wilde: het stoppen van de motorontwikkeling tussen 2022 en 2024. Met medewerking van de geassocieerde F1 media outlet Motorsport-Magazin , kan RacingNews365 onthullen dat Red Bull van plan is om een nieuw bedrijf te registreren met de naam Red Bull Powertrains. "Nu is de koers uitgezet voor de vestiging van een nieuw bedrijf in Milton Keynes", vertelde Helmut Marko aan het medium. "Dat bedrijf gaat Red Bull Powertrains heten." Met dit nieuwe bedrijf wordt ingesprongen op het vertrek van Honda uit de Formule 1 eind 2021. Een terugkeer naar Renault was voor Red Bull geen optie, gezien de ambitieuze doelstellingen en toekomstplannen van het team. Daarom werkte Red Bull sinds Honda's besluit in Fuschl, Graz en Milton Keynes aan een heel bijzonder plan: het overnemen van de Honda-motoren en deze op eigen kracht runnen. Daarvoor was het stopzetten van de motorontwikkeling in de Formule 1 noodzakelijk.

AVL testbanken voor motoroptimalisatie

Red Bull kan en wil de hypercomplexe en peperdure krachtbronnen niet zelf verder ontwikkelen, maar het acht zichzelf wel in staat tot het runnen van de motoren. Maar dit alles zal alleen werken als de concurrentie zich ook niet ontwikkelt. De motoren zullen aan het begin van het seizoen 2022 worden gehomologeerd. Tot het einde van het motorreglement in 2024 mogen de krachtbronnen niet meer verder worden ontwikkeld. Dit werd donderdag unaniem besloten door de teams tijdens de commissievergadering. "Ik denk dat dat goed nieuws is, niet alleen voor ons, maar in het algemeen voor de Formule 1 als geheel. Dit verlaagt een belangrijke kostenfactor," juicht Marko. Voor Red Bull gaan de operationele kosten wel omhoog. Het goede nieuws is echter dat Red Bull een veel groter plan heeft, waarbij het gebruik maakt van haar faciliteiten in Milton Keynes. "Gebouw acht, een van onze bestaande gebouwen, zal volledig ingericht worden als werkplaats voor de motoren", legt Marko uit. Red Bull heeft in de afgelopen maanden de begroting hiervoor ontvangen en wachtte op de stemming van gisteren om haar plannen in werking te zetten. Het Oostenrijkse AVL, dat testbanken voor motoren levert, kan een grote order verwachten. "Nu gaat het gebeuren, nu gaan we van start", vertelt een blije Marko. Honda's ontwikkelingscentrum is gevestigd in Sakura, Japan, maar de operationele afdeling is gevestigd in Milton Keynes, niet ver van de Red Bull-fabriek. Desondanks tast Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz diep in de buidel en bouwt hij liever zijn eigen locatie, dan dat hij Honda's infrastructuur overneemt. "Honda's werkplaats is meer gericht op elektrische motoren. Ze beschikken over te weinig van de nieuwste testbanken, die nodig zijn om onze motoren te optimaliseren", legt Marko uit. Honda heeft die infrastructuur wel in Sakura.

Red Bull's masterplan: in 2025 een fabrieksteam zijn

De clou van Red Bulls verhaal is dat het erop inzet om in 2025 een fabrieksteam te zijn, met eigen motoren. In dat jaar wordt de nieuwe motorformule geïntroduceerd in de Formule 1. "Onze motorwerkplaats is technisch zo geavanceerd dat de ontwikkeling - mits deze conform de scope is zoals nu gepresenteerd - voor de nieuwe motoren hier uitgevoerd kan worden", licht Marko Red Bull's plan toe. De motoren moeten in 2025 technisch eenvoudiger en goedkoper worden. Het is de eerste stap van Red Bull om een fabrieksteam in de Formule 1 te worden. Idealiter werkt het team in 2025 samen met een motorfabrikant, maar indien dat niet lukt dan is het in staat om de motoren zelf te ontwikkelen - zonder dat het afhankelijk is van Renault, Ferrari of Mercedes. Voor Red Bull betekent het een forse investering die zich in de komende jaren terug gaat betalen - in theorie na de drie overgangsjaren: "We zijn een beetje gek, maar we hebben onze calculaties gedaan", voegt Marko toe.

Hoeveel kost het motorenverhaal Red Bull?

Het runnen van de eigen motoren zal naar verwachting geen direct effect hebben op het budget van het F1-team. "Het is een eenmalige investering in het gebouw en zeker in de testbanken. Maar de operationele kosten zullen niet veel hoger liggen voor ons, dan in het geval dat we de motoren elders hadden ingekocht. Het kost iets meer, maar niet significant meer", aldus Marko. Red Bull heeft met Honda reeds overeenstemming bereikt over de overname van het intellectuele eigendom van de motoren. De hogere operationele kosten kunnen mogelijk gedekt worden door een sponsordeal voor de motoren, die dan de naam van een bedrijf krijgen. "Vanzelfsprekend niet van een andere autofabrikant, maar van een ander geïnteresseerd bedrijf", hoopt Marko. Red Bull doopte enkele jaren geleden de Renault-motoren om tot Tag Heuer, in ruil voor sponsorgeld. Maar ook op de korte termijn wil Red Bull profiteren: "Nu bouwen we een motor die afgestemd is op ons chassis. Dat zal voor zowel de motor als het chassis optimaal zijn. In het geval dat wij bijvoorbeeld van Renault een motor zouden kopen, dan zouden we genoodzaakt zijn om het design van het chassis, radiatoren en andere onderdelen aan te passen aan deze motor", legt de Oostenrijker uit. In 2021 zal Red Bull de volledige ondersteuning krijgen van Honda. De Japanse motorleverancier heeft ermee ingestemd dat het haar power unit tot het einde van dit jaar blijft doorontwikkelen, ondanks dat er tijdens het seizoen geen upgrades zijn toegestaan. Dit betekent dat Red Bull de homologatieperiode begint met een motor die volledig up to date is.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"