Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Regelwijzigingen voorgesteld: "Verstappen reed zwaaiend aan Hamilton voorbij!"

Hoe kan de Formule 1 weer spannender worden gemaakt, zonder daarbij per se een bepaald team te benadelen? In de RN365 F1-podcast hebben Tom Coronel en Ruud Dimmers wel een idee!

In de RacingNews365 F1-podcast van afgelopen week vroeg host Joris Mosterdijk aan vaste gasten Tom Coronel en Ruud Dimmers of de Formule 1 te veel om de show draait. Coronel is het daar niet mee eens. "Nee. Sport blijft sport. Zodra het licht uitgaat tot aan de finish moet iedereen er voor vechten en heeft iedereen gelijke kansen. Dat ze af en toe voor een boterhamzakje op de baan een safety car het asfalt op sturen, dat zal dan wel. Uiteindelijk, de vechtlust en de strijd, die zal er altijd zijn. Dat zal niet veranderen, want het reglement is het reglement." Dimmers voegt toe dat ze niet te veel gekke dingen moeten gaan verzinnen. "Ze moeten alleen niet té veel gaan veranderen. Als je zegt dat de coureurs het eerste deel van de kwalificatie op harde banden moeten gaan rijden, het tweede deel op medium en het derde deel op soft. Dan denk ik: 'waar ben je nou mee bezig'?", zo doelt hij op het kwalificatieformat dat tijdens het Grand Prix-weekend in Imola uitgeprobeerd gaat worden. Coronel countert: "De baan blijft nog steeds de baan, dat is voor iedereen hetzelfde. Of het nou stoffig is, of hobbelig, dat is voor iedereen hetzelfde. Vroeger reed ik wel eens op banen waar het asfalt vanaf vloog toen we er raceten, dus dan was iedereen aan het mopperen, maar voor iedereen was het wel hetzelfde. Een stortbui die naar beneden komt is hetzelfde, dan is het ook glad voor iedereen." "Zolang de kansen voor iedereen hetzelfde zijn, blijf je de bite, dat vechtersinstinct bij alle coureurs wel houden. Ze willen namelijk allemaal winnen", aldus de autocoureur.

De gewone sterveling

Tegelijkertijd wordt het bezoeken van een F1-race steeds lastiger voor Jan en alleman, zo redeneert Dimmers, die ziet dat de klassieke circuits verdwijnen en de ticketprijzen steeds verder oplopen. "Je moet wel de connectie met de fans blijven houden. Het is hartstikke leuk, Las Vegas, maar een normale sterveling kan er niet naar toe. Hetzelfde geldt voor Miami." "Wat maakt dat nou uit?", reageert Coronel. "Je moet één keer per jaar naar een F1-race gaan en de rest moet je lekker achter de tv kijken. Vergeet niet dat die races er op tv schitterend uitzien. De kaartjes zijn uitverkocht, vraag en aanbod, er wordt heel veel voor betaald, dus schijnbaar willen de mensen er naar toe. Dan maakt dat toch niet uit?" Zonder de gewone man, kan F1 echter niet overleven, vindt Dimmers. "Uiteindelijk heb je ook de gewone man nodig. Kijk naar Australië: 450.000 toeschouwers in een weekend. In Nederland hebben we de tribunes ook nog vol, ook met al best stevige ticketprijzen, maar anders kan het feestje niet betaald worden. Daar zit een soort van wisselwerking in." "Op het moment dat er bepaalde steden komen die misschien wel 100 miljoen startgeld per jaar neerleggen om andere klassieke circuits van de kalender af te krijgen... Het is zonde dat Spa er straks weer halve bak wel of niet bij is. Daar vragen ze wel gewoon normale ticketprijzen. Er zit honderdduizend man op de zondag, maar die gaan op termijn weg", aldus de F1-expert.

DRS-wijzigingen

De volgende vraag die door Mosterdijk op het podcastpanel wordt afgestuurd: welke F1-regels zouden ze wijzigen? Dimmers denkt niet lang na: "DRS!" "En niet dat het moet verdwijnen, maar DRS waarbij een inhaalactie lijkt alsof je op de linkerbaan van de A2 iemand inhaalt, daar heb ik niks mee. 30 kilometer per uur snelheidsverschil? Nee. Laat het er dan maar 10 zijn en laat beide coureurs dan maar met blokkerende wielen aankomen bij de bocht, zodat je nog een beetje een heroïsch gevecht ziet waarbij er nog verdedigd kan worden. Het heeft zo niets meer te maken met inhalen en je kan ook niet meer verdedigen. Voor de statistieken hebben we er dan weer een inhaalactie bij, maar ik wil niet meer inhaalacties, ik wil betere inhaalacties." "Het DRS-effect moet gewoon verminderd worden. Toen deze auto's kwamen, riep iedereen dat DRS-zones misschien niet meer nodig waren. Nu hebben we víér DRS-zones in Australië! Verstappen haalt Hamilton zwaaiend in en rijdt op start-finish al twee seconden voor! Hamilton was dan misschien wel systemen aan het opladen, maar 30 kilometer per uur snelheidsverschil!? Dat vindt ik niet gaaf. Daar heb ik niets mee."

Tanken!

Coronel heeft een nog opvallender idee. Hij wil terug in de tijd en een oude regel herinvoeren. "Tankstops!", roept hij. "Dan kan je namelijk door strategieën met een lichtere auto van start gaan, of een paar seconden langer stilstaan tijdens je pitstop. Ik zou een verplichte tankstop erin doen, want dan kan je risico nemen. Dan zie je coureurs van achteren naar voren rijden, coureurs die bijvoorbeeld met een lichte auto van start gaan. Ik wil tanken zien, dat brengt spanning, gevaar en andere soorten strategieën met zich mee. Er moet minstens één tankstop gemaakt moeten worden", zo luidt zijn oordeel. Dimmers ziet het al helemaal voor zich. "Als we ze dan samenvoegen, Tom. Die DRS wordt een heel stuk minder, maximaal tien kilometer per uur verder, en tankstops erin, lekker old school!" Coronel droomt verder en verduidelijkt zijn 'nieuwe' F1-regel. "Dan moet je opletten. Teams die achteraan staan, die gaan dan met een hele lichte auto van start en blazen je zo voorbij. Dat is zo mooi!" "Maar", vervolgt hij. "Dan mag je niet tanken tussen de kwalificatie en de start van de race. Al in de kwalificatie zie je dan of iemand met veel of weinig brandstof rijdt. Dat wordt lachen, dat wordt een bende. Dan kan een Alonso zomaar op pole staan, omdat Red Bull strategisch anders denkt. Ook een Stroll zou zelfs op podium kunnen komen. Dan ga je allemaal tactieken krijgen van mensen die geen kans maken, maar het wel proberen. Dan wordt het een bende." De hele podcast terugluisteren? Dat kan via de player hieronder. De nieuwe podcast komt er echter ook al snel aan! Maandagmiddag vind je deze op de website.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"