Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Renault blok aan het been van Red Bull Racing

Het Formule 1 team van Max Verstappen en Daniel Ricciardo komt er in 2017 niet aan te pas. Voor een deel is dit te wijten aan het ontwerpteam zelf, maar een chronisch gebrek aan vermogen achtervolgt het team al vier seizoenen.

Red Bull en Renault samen zeer succesvol De beide partijen zijn al sinds 2007 aan elkaar verbonden. Bij de start van het huwelijk was Red Bull nog niet meer dan een subtopper, maar daar kwam in 2009 verandering in. Het team won haar eerste races en groeide uit tot een topteam. De samenwerking was zeer succesvol, met Sebastian Vettel die in de periode 2010-2013 vier wereldtitels op rij wist te veroveren. De V8 van Renault was zeer betrouwbaar, kon prima opboksen tegen de concurrentie en het huwelijk tussen beide partijen was uiterst succesvol. Renault slaat de plank mis bij de V6 Wat niemand voor mogelijk hield gebeurde toch. De hybride V6-motoren bleken veel complexer te zijn dan de fabrikanten hadden verwacht. Mercedes vond de kip met de gouden eieren en vernederde de concurrentie van Ferrari en Renault. En Honda? Die hadden al moeite om tien rondjes zonder problemen te rijden. In 2014 breekt er een nieuw tijdperk aan in de Formule 1. In tegenstelling tot de V8 motoren met KERS, is de nieuwe motorformule veel complexer. De verbrandingsmotor van de V6 vormt niet de grote uitdaging voor de fabrikanten, maar de complexe hybride technologie wel. Red Bull Racing weet in 2014 nog drie races te winnen, maar het zijn de kruimeltjes die Mercedes overlaat. Het is al snel duidelijk dat Mercedes op motorisch vlak een straatlengte voorligt op Renault. De Fransen proberen het gat te dichten in de winter van 2014/2015 en verschijnen met een sterk gewijzigd concept aan de start. Het blijkt een mislukking: onbetrouwbaar en het gat naar Mercedes is gegroeid. Red Bull flirt met alles en iedereen en klopt bij iedere motorleverancier aan voor andere motoren. De relatie met Renault dreigt op de klippen te lopen, maar het team moet met hangende pootjes terug als Ferrari en Mercedes weigeren om motoren te leveren. In 2016 is de betrouwbaarheid op orde en lijkt Renault wat dichterbij te komen. De Monaco/Canada-upgrade levert het team genoeg vermogen op om te kunnen vechten met Ferrari en heel soms met Mercedes.

Red Bull moet compromissen sluiten bij ontwerp door gebrek aan motorvermogen De verwachtingen waren hooggespannen voor dit seizoen. Red Bull zou uitblinken met het ontwerp en Renault zou het gat echt gedicht hebben. Zeker na een race of vijf, dan zou de volgende upgrade komen, met de gedroomde kwalificatie modus. Beiden faalden glansrijk. De RB13 is ontworpen volgens de filosofie dat een ontwerp zo clean mogelijk moet zijn. De downforce moet via de onderkant van de auto gewonnen worden, niet via allerlei extra vleugeltjes. Een gedachtegang die perfect past bij die van een ontwerper die moet werken met een motor die 30 tot 50 PK minder heeft dan de concurrentie. Ieder vleugeltje, flapje, T-wing etc. zorgt voor minder acceleratie en een lagere topsnelheid. De RB13 is clean, maar ook veel te clean en Red Bull slaat de plank mis. Wat volgt is een inhaalrace om meer downforce te vinden, maar tegelijkertijd hoopt Newey ook op meer vermogen. Renault belooft diverse upgrades, maar de echte grote stappen blijven uit. Na elf races is de tijdwinst vanuit de motor 0,2 seconde per ronde. Het is te weinig en er komt niet veel meer dit seizoen. Daarnaast spelen betrouwbaarheidsproblemen de Franse leverancier ook parten. In Monza zal pijnlijk duidelijk worden hoeveel Renault nog tekort komt. Blijft Renault een blok aan het been van Red Bull? Er wordt alweer druk gesproken over volgend jaar. Winnaars praten pas laat over het volgende seizoen, verliezers azen op revanche. Renault belooft voor het vijfde jaar op rij een competitieve krachtbron, maar gaat ze dat nu echt lukken in 2018? Of wordt het merk voorbijgestreefd door Honda dat na drie jaar zwoegen eindelijk het lek te boven lijkt te hebben? Het is gewoon erg simpel: Zo lang de Renault-motor niet mee kan komen met de Mercedes-motor is Red Bull kansloos voor de titel. Vermogen uit een betrouwbare krachtbron wordt in 2018 nog belangrijker, aangezien de teams slechts die powerunits mogen gebruiken. Levert Renault te weinig vermogen dan betekent dit wederom dat Adrian Newey en het ontwerpteam van Red Bull aanpassingen moeten doen aan de nieuwe RB14. Bij het ontwerpen van de auto wordt rekening gehouden met de gegevens die Renault afgeeft over de prestaties van de nieuwe krachtbron op de dyno. Mocht Renault er volgend seizoen weer niet in slagen om gelijke tred te houden met Mercedes, dan moet men niet raar opkijken als Red Bull serieus naar Honda lonkt. De Japanners zijn tot en met 2020 het enige alternatief voor het team. Het team kan alleen maar hopen en bidden dat Renault of Honda gaat presteren, anders wordt het een lange zit tot en met 2020. En Max Verstappen? Die vertrekt eind 2018 bij Red Bull als er niet snel iets gebeurt.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel