Het was voor het team van Alpine een weekend om snel te vergeten op de Hungaroring. Tijdens de Grand Prix van Hongarije vielen zowel Esteban Ocon als Pierre Gasly uit, en dat terwijl ze er allebei niets aan konden doen. Geen fijne tijd voor Alpine, aangezien ze de race ervoor tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië ook de race niet uitreden. Teambaas Otmar Szafnauer laat na de Grand Prix van Hongarije doorschemeren dat de Franse renstal tevens een probleem heeft met de motor. In 2020 maakte Honda bekend dat ze de Formule 1 na het 2021-seizoen ging verlaten. Omdat Red Bull zelf geen motorfabrikant had, is de ontwikkeling van de F1-motoren bevroren tot 2026. Inmiddels heeft het team uit Milton Keynes de Red Bull Powertrains opgezet en werken ze hard aan hun eigen motor. Ondertussen kelderen de Alpines steeds verder terug in de tijdenlijst. Tijd dus voor een aanpassing in het reglement, volgens Szafnauer. "Iedereen analyseert de auto precies op dezelfde manier als de FIA doet, en van daaruit kan ik zeggen dat we significant lager zitten", zegt de teambaas over de kracht van de Renault-motor tegen onder andere RacingNews365.
"Fijn dat Christian dat erkent"
Christian Horner had het eerder al eens over dat teams in actie moeten komen wanneer er een gat zit tussen de snelheid van de motoren. Hier is Otmar het mee eens: "Ik ben blij dat Christian dat gezegd heeft. De reden dat toen de ontwikkeling van de motoren werd stopgezet had te maken met het vertrek van Honda uit de koningsklasse en Red Bull had geen motorafdeling om de ontwikkeling voort te zetten. De reden dat we het allemaal eens waren was in het voordeel van Red Bull. Het is dus fijn dat Christian dit erkent. Onderdeel van de overeenkomst was tevens dat als een partij buiten de 1% marge zou vallen, we eerlijke gesprekken zouden voeren over hoe dat verschil op te heffen."
Verborgen upgrades
Als er een motor significant achterblijft ten opzichte van de rest, dan moet er gekeken worden naar een eventuele oplossing. "Het speelveld moet eerlijk zijn en de infrastructuur en de tools die je hebt zijn echt van belang om prestaties te vinden." Het is volgens Szafnauer namelijk nu niet zo dat niemand aan de motor durft te werken. Dat gebeurt volgens hem continu. "Iedereen mag problemen met de betrouwbaarheid repareren. En soms zit er in deze oplossingen een power upgrade verborgen, dat ligt eraan welk gedeelte van de betrouwbaarheid je probeert te herstellen." De teambazen en coureurs zijn inmiddels de motorbevriezingen wel gewend. "Ik herinner me nog dat we in 2007 toen we de ontwikkeling van de V8 hadden bevroren. Ik was de enige die de hele tijd vragen ontving van andere teams voor Honda voor het besparen van kosten en de betrouwbaarheid en dan stuurde ik ze door naar de juiste engineers. Maar er is heel veel wat vermomd is als betrouwbaarheid, maar eigenlijk voor een toename in kracht zorgt."
Meest gelezen