Daniel Ricciardo kende een teleurstellend weekend in Brazilië. In de sprintrace scoorde hij net geen punten en ook zijn zondag in Sao Paulo verliep ongelukkig.
Bij de start op zondag in Interlagos ontstond een crash tussen Kevin Magnussen en Alex Albon, waarbij ook Nico Hulkenberg en Oscar Piastri geraakt werden. Ricciardo wist de malaise te ontwijken, maar kreeg een rondvliegend wiel op zijn achtervleugel en had schade. In eerste instantie kwam de safety car de baan op, waardoor Ricciardo en Piastri besloten de race te staken en naar binnen te rijden, beide mannen hadden tenslotte schade.
Maar de safety car werd een ronde later omgezet in een rode vlag, waardoor de race stilgelegd werd en het gehele veld naar de pitstraat begeleid werd. Tijdens een rode vlag mag er aan de auto gewerkt worden, en hierdoor hadden zowel de AlphaTauri- als de McLaren-coureur nog een kans om de herstart aan te vangen. Er was alleen één probleem: beide mannen waren een ronde voor de rode vlag naar binnen gegaan, waardoor ze automatisch op een ronde achterstand kwamen te staan bij de herstart én vanuit de pitstraat moesten starten.
Anderen bekeken ook:
Instinct kickte in
De landgenoten reden vervolgens de resterende race achter de feiten aan. Ze finishten ook achteraan het veld, op de dertiende en veertiende positie. Het is dus ook niet gek dat Ricciardo zijn welbekende glimlach ver te zoeken was na de race in Brazilië. Een flink gedeelte van deze onvrede was al over de boardradio na de race te horen: "Ik kan wel uitleggen hoe fucking shit deze regels zijn, maar we weten het allemaal" en "Bedankt FIA!".
Na de race verklaart de AlphaTauri-coureur dat hij schade had na de startcrash: "Ik zat erachter, dus ik zag de rook, brokstukken en de chaos al vrij vroeg. Ik herinner me dat ik een wiel zag, ik denk een band die van de velg af was, het was een net als een soort frisbee die door de lucht vloog en dichterbij kwam." Uit instinct boog de Australiër zijn hoofd naar beneden. "Ik voelde niets, dus ik dacht: 'oké, cool'. En toen ik na de eerste bocht in de spiegels keek, zag ik dat de band de vleugel had geraakt."
"Ze moeten wat ruimdenkender zijn"
Nog extra frustrerend voor hem, aangezien de AlphaTauri ontzettend competitief was in Brazilië. "We waren uitzonderlijk snel vandaag. We konden het alleen niet altijd laten zien omdat we een ronde achter laten en natuurlijk lag de focus op het team; niet in de weg rijden van Yuki en zelfs van de andere auto's om ons heen. Maar de keren dat we vrij baan hadden, vooral tegen het einde, waren er een paar ronden waarin ik mijn snelheid kon laten zien en ik was frustrerend snel. Dus ik voel mee met het team."
"Ik ben van mening dat het een fout in de reglementen liet zien, wat ik had niet het gevoel dat we ooit een raceronde hebben gereden en dan begin je de race vervolgens met een ronde achterstand", zo legt Ricciardo uit aan de pers, onder wie RacingNews365. "Oscar en ik werden daar slachtoffer van. We waren met z'n tweeën, maar als alle vijftien auto's schade hadden gehad en hadden moeten doen wat wij gedaan hebben, gaan ze dan allemaal starten met een ronde achterstand? Ik denk het niet. Ik ben van mening dat ze wat ruimdenkender moeten zijn. Dus dat was frustrerend. "
AlphaTauri loopt bovendien kostbare punten mis in het constructeurskampioenschap, waar ze maar zeven punten verwijderd zijn van het team van Williams. De goedlachse coureur baalt tot slot dat hij in Brazilië geen punten heeft kunnen scoren: "Ik ben niet in de jacht op het kampioenschap, maar ik ben hier om het team te helpen om zevende te worden in het kampioenschap en ik had het gevoel dat ik daar vandaag een grote bijdrage aan had kunnen leveren."
Ook interessant:
In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is
Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Brazilië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
CvM
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Gezien de omstandigheden had de ronde achterstand wel kwijtgescholden kunnen worden. Waarom niet direct een rode vlag?
Martin Mortel
Gaan ze niet per definitie een ronde terug met de stand na een rode vlag? Als je dan eerst een volle ronde wacht met een SC en dan pas rood trekt dan zijn er inderdaad een aantal het haasje.
BMW_P85_V10
Door te lang te wachten met de rode vlag manipuleren ze de race. FIA/ Stewards weten verdomde goed wie er naar voren zijn gekomen bij de start en als je de rode vlag zwaait dat ze weer terug moeten naar hun eigen originele startpositie. Een rondje wachten met de rode vlag en tada de " uitdagers" van Max staan op P2 en P3. Ze manipuleren de race omdat ze het spannend willen maken. iedereen kon zien dat het meteen rood moest zijn.
raindust
Zou het niet zijn dat ze eerst de schade en troep op het circuit moet bepalen'. het bericht was al meteen dat de SC door de pitlane moest. dat was een nette workaround. Een Red Flag doe je alleen maar bij zware crashes om de bandenmuur te repareren en alle troep op te ruimen. toen bleek dat er teveel troep op lag hebben ze die alsnog gedaan. en vrij snel. Maarrre. ik begrijp uit jouw woorden dat ze uit voorzorg maar bij elke crash een Red Flag moeten doorvoeren? of wanneer moeten ze dat dan wel of niet doen? oprechte vraag.
BlubBlub
Dit was ook direct mijn gedachten. De bandenstapel moest ook hersteld worden waardoor direct rood het enige juiste zou zijn. Bewust een ronde doorrijden om de race mogelijk spannender te maken.
BMW_P85_V10
@raindust Als ik het niet vergeet kom ik hier morgen op terug. Goede en terechte vraag.
willem H
@BMW_P85_V10 Ik wil nooit zo geloven in dat soort theorieën, maar het duurde inderdaad lang. Waarom weet ik niet. Ik weet ook niet hoe lang het duurt voordat de wedstrijdleiding de beelden onder ogen krijgt waar je kunt zien dat die bandenstapel eraan ging. Maar als ik me niet vergis, hadden wij al een herhaling voordat ze halverwege de ronde waren en die was duidelijk voor wat betreft die bandenstapel, die was eraan. Blijft dan nog de vraag over in hoeverre de wedstrijdleiding moet (reglementair) of wil zwaaien met rood wanneer reparatie nodig is. In dit geval hoefden de wagens niet langs die plek te rijden, de pitstraat omzeilde dat. Maar volgens mij hebben ze al eens sneller voor minder of vergelijkbaar met rood gezwaaid en eigenlijk missen wij de nodige info om te kunnen oordelen of er kwade opzet in het late rood zat of niet. Maar inderdaad, ik vond het ook erg laat en bij de eerste herhaling kon je al zien dat die muur eraan was gegaan
RobW84
En dan was die ronde kwijtgescholden en dan? Was die nog altijd ruim buiten de punten gevallen ondanks 6 uitvallers.
Unstoppable
Das niet helemaal waar Rob, hij is gefinished met 1L achterstand, als ze die hadden kwijtgescholden had Ric MINIMAAL 1 punt gehad, gegarandeerd plaats 10, Ocon, Sargeant en Hulkenberg hadden allemaal 1L achterstand, dus had Ric MINIMAAL voor Ocon gekomen, die nu op plek 10 is geëindigd. Snap frustratie Ric wel
GLOAT
@commonsense - Dat was Imola, waar hij iin contact kwam met Russel, niet Duitsland. Het grote verschil is dat zijn wagen toen in de pitstraat werd gerepareerd tijdens de rode vlag en niet in de pitbox, waardoor de zgn. safety-car regel van toepassing is en achterliggers dus mogen unlappen. Precies daarom mocht Hulkenberg afgelopen weekend bij de herstart ook gewoon op zijn eigen gridpositie starten, ipv vanuit de pitstraat. Je kunt veel van #44 zeggen en ik zal de laatste zijn die hem verdedigd, maar die regel heeft hij niet gemaakt en is voor iedereen gelijk. (NB; Duitsland was die glijpartij op de drag strip en vervolgens wegkomen met overschrijden pit-entry.)
Kierewiet
Ik vind het sowieso raar dat schade gerepareerd mag worden onder een rode vlak, net zoals wisselen van de banden. De rode vlag wordt gebruikt om de race stil te leggen omdat het niet veilig op de baan is, dus auto's van de baan in en parc ferme zou ik zeggen, totdat de baan weer veilig is. Het repareren van auto's tijdens een race heeft niets met racen te maken.
Eric de Jong
Dat ze even gewacht hebben met de rode vlag snap ik wel. Er zijn ook coureurs die plekken gewonnen/verloren hebben bij de start. Maar vanuit het oogpunt van entertainment (wat de FIA belangrijk vind) ben ik het wel met eens Riccardo. Zorg er gewoon voor dat iedereen weer in dezelfde ronde zit net als bij de safety car en laat ze maar een extra rondje opwarmen. Uiteraard moet er wel een limiet aan zitten aan het aantal rondom dat men zichzelf mag unlappen.
Dit bericht is aangepast op:
F1rst
Vlak voor de start vertrekken uit de pitstraat had prima geweest. En waarom een staande start? Ja, het is misschien in de regels, maar de race was al gestart. Je verliest alle onderlinge voorsprong tijdens een SC en dan moet je ook nog een staande start doen. De afstanden zijn bij een herstart van achter de SC ook al minimaal.
GLOAT
Ik begrijp zijn frustratie wel, maar je kunt toch niet zomaar iemand een gratis rondje geven? Bot gezegd, dat is het nadeel als je niet goed kwalificeert, soms heb je pech. Waar ik hem niet over hoor, is dat hij 2 gratis plekken heeft gekregen (eigenlijk 3 als je Leclerc meerekent). What's next, Charles 10 punten geven als troost omdat het zielig was dat de wagen stuk ging in de opwarmronde? It's called racing Daniel.
willem H
@GLOAT Hij deed bij de start helemaal niets fout, hij had alleen de pech dat er een band op z'n achtervleugel landde. En daarna de pech dat hij al in de pitbox stond voor er rood kwam. Daarom kreeg hij die ronde niet terug. Bij een sc en bij rood krijgen de coureurs die op een ronde achterstand liggen eigenlijk altijd dat "gratis rondje" zoals jij het noemt. Van alle sc en rood situaties de afgelopen jaren, was dit de eerste keer dat dit niet gebeurde. Dus ja, Daniel heeft wel degelijk een punt hier, hij werd al benadeeld door die band, waar hij niks aan kon doen en dan vind jij dat die ronde gratis terug onterecht is en daar boven op moet hij nog dankbaar zijn dat hij 2 plekken wint door het uitvallen van notabene de 2 veroorzakers van dit geheel, terwijl hij zelf niets fout deed. Veel gekker moet het toch niet worden.
Dit bericht is aangepast op:
GLOAT
@willem H - Ik zeg niet dat DR iets fout deed, slechts dat hij dingen roept uit emotie die nergens op slaan. Pitbox in = pitlane start en dat betekent achteraan aansluiten omdat het levensgevaarlijk is om heel het veld (monteurs & officials) in te halen in de pitlane. Unlapping gebeurt alleen bij wagens die in de pitlane staan. Die regel is zo oud als de F1 en is er echt niet voor niets. Pech is geen reden om anderen gevaar te laten lopen / te benadelen. Ik draai het om; hoeveel misbruik gaat er gemaakt worden als die regel wordt losgelaten? Wordt een chaos, ieder team heeft de wagen liever in de pitbox dan in de pitlane. Weet dat ik AT al jaren met veel interesse volg en geen enkel probleem met DR heb, hij moet gewoon niet zo miepen. Ik vond de reactie van Piastri dan ook veel sterker, daar kan ik diep respect voor opbrengen.
willem H
@GLOAT Als je tijdens rood in de pitlane zelf staat en je hebt een ronde achterstand, mag je jezelf unlappen, is al een keer gedaan dit seizoen. Met meerdere wagens en was geen probleem. Het ging hem om het unlappen, niet dat hij eventueel vanuit de pits moest starten. Het gaat hem er dus om dat wanneer je in de pitlane op een ronde achterstand staat je jezelf mag unlappen, maar omdat hij in de pitbox was, mag dat weer niet.
GLOAT
Goedemorgen en correct @willem H. Een korte uitleg m.b.t. het hoe en waarom (gridvolgorde + veiligheid) staat in mijn reactie hierboven. E.e.a. is onder meer het gevolg van het feit dat het in de F1 (voorafgaand & tijdens iedere sessie) verplicht is, om de pitbox op eigen kracht te verlaten. Als die regels worden losgelaten, wordt het een puinhoop + gevaarlijk voor iedereen in de pitlane. Alles hangt met elkaar samen, deze keer heeft DR pech, volgende keer schuift hij wellicht een plekje of 2 op ten koste van een ander met pech. Het halve reglement + gehele startprocedure omgooien om een uitzondering te maken op basis van "o jee zielug" is simpel gezegd geen optie.
willem H
@GLOAT Ik zeg niet dat ie zielig is, maar de veiligheid komt niet in het geding, ze konden immers ook meerdere wagens in de pitlane ervan tussen halen, die een ronde laten rijden om te unlappen, aansluiten bij de rest in de pitlane en dan formatieronde. Als dat kan met gedubbelde wagens in de pitlane kan, kan dat ook met een wagen in de pitbox. Geen van die wagens de vorige keer is op eigen kracht naar voren verplaatst en het werd geen puinhoop, dus vanuit de pitbox kan dan ook makkelijk. Ik weet dat het nu reglementair niet kan, maar daar blijft het bij. Het is niet onveilig en het wordt geen puinhoop. Ik zeg ook niet dat het moet veranderen, alleen dat Daniel hier gewoon een punt heeft. Er zijn behalve de regels die gevolgd moeten worden gewoon geen argumenten waarom ze wagens midden in de pitlane naar voren kunnen duwen om het unlappen mogelijk te maken en wagens uit de pitbox niet.
Dit bericht is aangepast op:
GLOAT
@willem H Gedachte achter pitbox op eigen kracht moeten verlaten is een overblijfsel uit het verleden -> aantonen mechanische betrouwbaarheid. Gedachte achter penalty voor pit box is ontmoedigingsbeleid / transparantie. Gedachte achter opstellen in pitlane op volgorde is z.s.m. kunnen herstarten. Alles heeft een reden, had graag uitgebreide reactie gepost maar erg druk op werk op het moment, ervaar deze discussie als erg prettig iig, +1 voor de moeite.
willem H
@GLOAT ... kregen wij al een herhaling te zien van het ongeluk en kon je gelijk zien dat die bandenmuur daar ter plekke volledig uit elkaar gerukt werd. Dat is eigenlijk standaard een rode vlag en ik dacht ooit op Silverstone kwam de rode vlag bij een startongeluk zo snel, dat ze niet eens het eerste meetpunt voorbij waren, waardoor bij de herstart alle coureurs weer terug moesten naar de originele startplaats ook al hadden sommigen anderen al ingehaald voor het ongeluk. En ook al konden ze er via de pits omheen rijden, zo'n reparatie duurt veel te lang om heel de tijd achter de sc te blijven rijden, dat kost teveel ronden. Dus ja, die vlag dan ook nog eens heel laat. Ja, alles zo bij elkaar, vind ik dat hij een punt heeft of op z'n minst snap ik zijn frustaties tav de regels die hierover gaan. Als je puur kijkt naar de verschillen tussen een gedubbelde coureur die z'n halve wagen laat repareren in de pitlane tijdens rood en dan z'n ronde achterstand weer goed maken nog voordat de formatieronde begint en Daniel die alleen z'n achtervleugel in de pitbox heeft laten vervangen door een wel hele late rode vlag en die mag die ronde dan niet inhalen. Ja, dan snap ik zijn reactie en ik vind het terecht wat hij zegt. Sorry, het werd een beetje lang, een beetje maar......
Dit bericht is aangepast op:
GLOAT
@willem H - Je laatste reactie, daar ben ik het helemaal mee eens en had ikzelf niet beter kunnen verwoorden. Rode vlag was absoluut veel te laat en vooral dat is m.i. wat hen (DR + Piastri) de nek om heeft gedraaid. Ook ik snap de frustratie / emotie van DR volledig, had wel liever gezien dat hij daar op andere wijze vorm aan zou hebben gegeven, te meer vanwege zijn leeftijd en ervaring. Bedankt voor je tijd en inbreng, nuance t.o.v. mijn eerste reactie was zeker op zijn plaats, fijn elkaar ergens in het midden gevonden te hebben!
willem H
@gloat Reacties hier en op andere blogs zijn vaker ongenuanceerd, ik maak me daar vast ook met enige regelmaat schuldig aan. Maar vandaar mijn eerste reactie. Ik vond deze discussie ook goed, helaas is de commentsectie hier niet zo heel handig. Je kan ook niet al te veel tekst kwijt. Maar dat snap ik wel, zo'n commentsectie is eigenlijk niet bedoeld voor zo'n lap tekst, maar ik wil eigenlijk altijd in 1x mijn hele punt maken inclusief onderbouwing en dat kost wel eens wat tekst. Ik snap wel wat je bedoelt met "op andere wijze vorm aan zou hebben gegeven". Ieder z'n voorkeur, ik zie het liever zo, das duidelijk en je weet waar je aan toe bent. Ik heb dan ook totaal geen problemen met de boordradio's van Max :-) Ik denk eigenlijk dat we er beide wel min of meer hetzelfde over dachten, alleen jij benoemde dat je voor zoiets niet gelijk de regels aan moet passen en dat vond ik ook. Ik benoemde daarnaast alleen het feit dat het best krom is en ik daardoor zijn frustatie wel begrijp. Maar jij ook bedankt, had na je eerste reactie eigenlijk niet gedacht dat dit nog de goede kant op zou gaan, ook al omdat ik het zelf ook netter en genuanceerder had kunnen brengen.
GLOAT
Cheers @willem H. Ja inderdaad, het quoten is even wennen en van de lappen tekst kan ik het begrijpen dat het een soort van ontmoedigd wordt. Echter heb ik niet het idee dat er veel mensen zijn die dit artikel teruglezen en zich daar dus nog aan zullen ergeren. Tenminste, dat hoop ik dan maar? Boordradio's vind ik ook altijd erg vermakelijk & informatief, de kers op de taart voor ons als kijker. Leuk elkaar gevonden te hebben, op naar de volgende!
Tim_Douwersma
Je kan ook kiezen voor een regel dat je bij een start na een rode vlag of eventueel zelfs bij een start na SC altijd alle coureurs recht geeft om te unlappen. Kan je nog leuke situaties krijgen zoals laatst met checo die na vele rondjes pauze weer meeging doen. Had je dan rood of SC, dan deed ie ineens weer echt mee terwijl hij meerdere ronden gemist had. Ik vermoed dat het teveel gedoe en discussie oplevert, naar aan de andere kant ook nieuwe tactische keuzes als na ronde 1 pitten voor nieuwe banden en pauzeren in de hoop dat er een SC komt