Alex Albon heeft tot nu toe een bewogen carrière in de Formule 1 gehad. De Brit debuteerde bij Toro Rosso en werd na een halfjaar al overgeheveld naar de hoofdmacht: Red Bull Racing. Albon verving Pierre Gasly, die op dat moment ondermaats presteerde aan de zijde van Max Verstappen.
Zo nu en dan waren er glimpen van zijn klasse zichtbaar, maar de resultaten bleven toch vaak uit. Albon werd aan het einde van 2020 aan de kant geschoven ten faveure van Sergio Perez en moest in 2021 vanaf de zijlijn toekijken. Aan het einde van dat jaar hengelde Williams naar zijn diensten en kreeg Albon een nieuwe kans in de koningsklasse van de autosport. Dat heeft hem geen windeieren gelegd. De 27-jarige coureur laat verbluffende resultaten noteren en kan zomaar eens de belangrijkste schakel op de F1-rijdersmarkt worden.
Anderen bekeken ook:
Rijdersmarkt voor 2025
De Formule 1-grid voor het nieuwe seizoen blijft gelijk ten opzichte van het einde van 2023, wat een zeldzaamheid is in de sport. Gevolg is wel dat er een overvloed aan contracten afloopt aan het einde van 2024. Red Bull, Ferrari en Alpine hebben (voorlopig) allemaal tenminste één plaatsje vrij. Traditioneel moet er, als Silly Season rond de zomerstop begint, een beweging plaatsvinden voor alle balletjes gaan rollen.
Op dit moment zou je verwachten dat er vooral naar de positie van Sergio Perez gekeken wordt. De Mexicaan bevindt zich in een lastige situatie, zeker omdat hij in 2023 veelal aan het worstelen was naast Verstappen. Vaak is een coureur die gecontracteerd wordt de doorslaggevende factor en niet degene die opzij geschoven wordt in Silly Season. Daarom gaat de keuze van Christian Horner en Helmut Marko waarschijnlijk belangrijk zijn.
Het is niet ondenkbaar dat Albon opnieuw naast Verstappen mag plaatsnemen, gezien zijn prestaties van afgelopen seizoen. Albon liet niet alleen een goede snelheid zien op de baan, hij pakte 27 punten en werd dertiende in de eindstand, maar ook sterk leiderschap. Hij werkte nauw samen met de technische afdeling om de bolides van Williams te verbeteren.
Albon heeft zo, net als Williams, duidelijk een stap gezet. De meeste toeschouwers en kenners verwachtten dat Williams de grid weer zou opvullen, maar de FW45 beschikte over meer dan genoeg snelheid op specifieke circuits. De Williams had niet genoeg downforce, maar was een raket op de rechte stukken. De prestaties waren zeer goed op circuits als Canada en Italië.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verbetering bij Williams?
Het feit dat Albon op twee fronten sterk voor de dag komt, is een grote bonus. Bovendien maakt hij veel minder fouten dan in zijn tijd bij Red Bull en zit een terugkeer naar de top van de grid er misschien wel in. Voor teams als Red Bull of Ferrari is Albon waarschijnlijk de beste optie als het om snelheid, ervaring, leiderschap en consistentie gaat. Hij is een bekende en zou een aanwinst zijn voor elk F1-team.
Maar om zijn status te behouden, moet Albon wel zijn stijgende lijn van de afgelopen jaren voortzetten met Williams. Alleen dan kan hij zichzelf als topper presenteren. Uiteraard staat er nog niets vast omtrent de prestaties van Albon en de verbeteringen van Williams. De wensen van Albon kunnen er heel anders uitzien als Williams een flinke stap zet en hem laten geloven dat het team de komende jaren om podiums en overwinningen kan strijden.
Williams heeft het contract met motorleverancier Mercedes verlengd tot en met 2030 en de nieuwe teambaas James Vowles is op de achtergrond hard bezig om verbeteringen door te voeren in het management en de infrastructuur. Pat Fry trad alvast toe. Stel dat het team in 2024 de top vijf van het constructeurskampioenschap kan betreden, kan het zomaar zijn dat Albon wordt overgehaald om te blijven.
Natuurlijk zou de grid dan nog steeds veranderen, maar een waarschijnlijke overstap van Albon betekent dat hij zomaar het startpunt van een knotsgek Silly Season kan zijn.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!