Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Jos Verstappen, van supertalent tot geliefde paydriver

Nicholas Latifi is het recentste en aansprekendste voorbeeld van het begrip "paydriver" Hoewel zijn vader het in alle toonaarden ontkent, is zoonlief Nicholas in de Formule 1 gekomen dankzij de sponsormiljoenen van pa. Racingnews365 stelde een top-tien samen van de meest spraakmakende betalende rijders. Vandaag, als slotakkoord, Jos Verstappen. Het toptalent dat aan het betalen kwam.

Jos Verstappen mag dan tot de doorbraak van zijn zoon Max misschien wel het grootste racetalent zijn dat Nederland ooit heeft voortgebracht, aan het einde van zijn ietwat grillig verlopen loopbaan kan de Limburger (Montfort, 4-3-1972) zijn plaats in de Formule 1 slechts veilig stellen dankzij de miljoenen van zijn Nederlandse geldschieters Trust en Muermans. Het kapitaal van beide sponsors brengt Verstappen na de onvrijwillige aftocht bij Arrows, begin 2002, een plekje bij Minardi in 2003. Het gewezen supertalent komt aan het betalen om zijn plek in de F1 te kunnen behouden. Overigens dankt Verstappen zijn stoeltje bij Arrows in 2000 ook al goeddeels aan een niet onaanzienlijke financiële injectie van de Nederlandse firma's Lost Boys (van Michiel Mol) en Chello. Het seizoen 2003 brengt Verstappen helaas weinig hoogtepunten. Hij bivakkeert hoofdzakelijk in de achterhoede. Op Interlagos echter heeft hij in de stromende regen een unieke kans op de zege als hij, zoals zo velen die dag, hulpeloos van de baan spint. Tijdens de GP van Europa op de Nurburgring start de Nederlander zijn 100ste race, op dat moment een unicum in de vaderlandse autosporthistorie. Eerlijk is eerlijk, Verstappen is natuurlijk een vreemde eend in de bijt in onze reeks paydrivers. Want in tegenstelling tot de meeste andere coureurs die de voorbije weken de revue passeerden staat Verstappen te boek als een supertalent wanneer hij in 1994 de Formule 1 binnen stapt, na een ronduit fabuleus jaar in de Duitse Formule 3. De teams staan eind ‘93 voor hem in de rij. Verstappen hoeft voor zijn contract als test- en reserverijder bij Benetton (naast Michael Schumacher en de Fin J.J. Lehto) geen cent op tafel te leggen. Tien jaar later is dat – door allerlei omstandigheden – wel even anders. In feite is het de wereld op zijn kop. Verstappen lijkt er in 2003 niet al te veel mee in zijn maag te zitten, noch zijn management. "Eddie Jordan is natuurlijk geïnteresseerd in het sponsorbudget van Jos, maar ook in zijn kwaliteiten als coureur’’, verzekert Trust-directeur Michel Perridon kort voor de kerst in 2003. Het mag echter niet baten, want de onderhandelingen tussen Verstappen en Jordan Grand Prix lopen luttele weken voor de aanvang van het seizoen 2004 op raadselachtige wijze spaak. Niet de Nederlander, maar de Italiaan Giorgio Pantano verschijnt naast Nick Heidfeld aan de start in de tweede Jordan. Voor Verstappen zit zijn F1-loopbaan er definitief op, de steun van Trust en Muermans ten spijt. Hij maakt nadien in zijn nadagen als actief coureur nog wel furore in de A1 Grand Prix-reeks en in de 24 Uren van Le Mans.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje