Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Roemruchte paydrivers: van Campos tot Maldonado

Nicholas Latifi is het recentste en aansprekendste voorbeeld van het begrip "paydriver" Hoewel zijn vader het in alle toonaarden ontkent, is zoonlief Nicholas in de Formule 1 gekomen dankzij de sponsormiljoenen van pa. Racingnews365 stelde in de voorbije weken de meest spraakmakende betalende rijders aan je voor. Maar deze flink donerende stuurlui willen we je ook niet onthouden. De left overs!

Net buiten de ‘top-tien’ van onze favoriete paydrivers, maar niet te versmaden. Spanjaard Adrian Campos (Alcira, 17-6-1960) haalt in ’87 en ’88 bij Minardi in zestien starts twee keer de finish, ver buiten de punten. Wanneer hij zich in ’88 drie keer op rij niet kwalificeert valt na de Grand Prix van Canada het doek. Ondanks de sponsormiljoenen van jeansfabrikant Lois.

Portugees Pedro Chaves (Porto, 27-2-1965) haalt in 1991 geen enkele keer de grid met de gammele Coloni-Ford. "Hij kreeg zijn remmen niet eens op temperatuur’’, zei Jan Lammers jaren later.

Japanner Taki Inoue (Kobe, 5-9-1963) mag na een eenmalig optreden met Simtek in ’94 het daarop volgend jaar een volledig seizoen meedraaien met Footwork. Met dank aan zijn goedgeefse sponsors. De Japanner spint, botst en haalt in 17 Grands Prix slechts vijf keer de eindstreep. Beste resultaat: achtste op Monza. Opmerkelijk: in Monaco wordt hij aangereden door een rescuecar, terwijl hij wordt terug gesleept naar de pit.

Italiaan Riccardo Paletti (Milaan, 15-6-1958) koopt in 1982 dankzij riante steun van elektronicaconcern Pioneer het tweede zitje bij Osella. De bleke en ietwat iele brildragende coureur verongelukt zondag 13 juni 1982 in Montréal voor de ogen van zijn moeder in zijn tweede start van het jaar als hij achterop de stilstaande Ferrari van Didier Pironi knalt.

Italiaan Giovanni Lavaggi (Sicilië, 18-2-1958) rijdt in 1995 vier Grands Prix voor Pacific, voordat hij wordt afgelost door de nog meer geld betalende en nog langzamere Delétraz. In ’96 vervangt hij vanaf Hockenheim Fisichella bij Minardi vanwege zijn miljarden lires aan sponsorgeld, en struikelt prompt twee keer over de 107-procenthorde. Beste resultaat: tiende in Hongarije, ondanks een spin op 8 ronden voor de finish.

Michael Schumacher (Hürth-Hermühlheim, 3-1-1969, jawel, hij!) moet vorstelijk betalen om in augustus 1991 op Spa-Francorchamps het vacante stoeltje naast Andrea de Cesaris bij Jordan te bemachtigen. Mercedes-Benz en TicTac tasten in de buidel. De rest is geschiedenis…

Pastor Maldonado (Maracay, 9-3-1985) mogen we tenslotte niet buiten beschouwing laten. De Venezolaan blinkt in de 95 races die hij rijdt voor Williams en Lotus (2011-2015) voornamelijk uit in merkwaardige uitglijders en crashes. Eén weekend doet Maldonado echter alles goed, wat hem prompt een poleposition én een overtuigende zege oplevert in de Grand Prix van Spanje in 2012, nog altijd de laatste Williams-overwinning. Mooier zal het nooit meer worden voor de met Venezolaanse oliemiljoenen (PDVSA) ondersteunde paydriver.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje