Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Rosberg legt uit hoe hij in 2016 wereldkampioen Formule 1 werd

Het tweede decennium van de 21ste eeuw mag met recht het tijdperk van Lewis Hamilton en Sebastian Vettel worden genoemd. Acht van de negen kampioenschappen die in het tijdsbestek werden gehouden, leverden een titel voor de Duitser of de Brit op. Slechts éénmaal kwam er een coureur tussen: dat was Nico Rosberg, in 2016.

Dat Rosberg überhaupt in de positie wist te komen om voor het kampioenschap te vechten, was voor menigeen een verrassing. De Duitser stond te boek als een talent, maar nooit als ‘het wonderkind’. Met vijf puntjes voorsprong op toenmalig Mercedes-teamgenoot Hamilton wist hij de titel in 2016 naar zich toe te slepen. Om wereldkampioen te worden moest Rosberg een hoop veranderingen doorvoeren in zijn aanpak, zo liet de Duitser in de officiële Formule 1-podcast Beyond The Grid weten.

Iets wat al langer bekend was, maar door Rosberg opnieuw uit de doeken wordt gedaan, is het feit dat de kampioenszoon op een gegeven moment stopte met fietsen. Op een bepaalde manier moest Rosberg gewicht verliezen, een dieet was echter niet de juiste optie. “Elke topsporter weet dat het slecht voor het mentale gestel is om tijdens een seizoen op dieet te gaan. Dat kon dus niet.” Zodoende besloot de wereldkampioen in spé om gewicht te besparen op zijn beenspieren. Niet fietsen zou betekenen dat zijn beenspieren vanzelf zouden krimpen in omvang, en dat was precies wat er gebeurde. “In Suzuka veroverde ik de pole met twee honderdsten, tot die tijd was ik een kilo aan beengewicht kwijtgeraakt. Een kilo staat gelijk aan drie honderdsten.” Uiteindelijk wist Rosberg de poleposition om te zetten in een zege. Rosberg doet een ontboezeming omtrent zijn handschoenen. “Ik heb in 2016 een tijdje gezocht naar de perfecte handschoen.” In het verleden merkte de Duitser een aantal keren op dat de kwaliteit van zijn vertrek inherent was aan de manier waarop hij zijn handen op het stuur had geplaatst en daarom liet hij de handschoen tot in perfectie op zijn stuur aansluiten. “Het was een volledig custom made handschoen.”

Conculega Hamilton liet zich afleiden door het trucje van Rosberg. Waar de ene Mercedes geregeld als een speer uit de startblokken schoot, daar had Hamilton in 2016 meermaals moeite om weg te komen. “In vier of vijf achtereenvolgende GP-weekends had ik raketstarts en Lewis vroeg zich af hoe dat toch kon. Na een tijdje kwam hij erachter dat het met het ontwerp van de handschoen te maken had en kopieerde hij dat.” Dat details het verschil hebben gemaakt in de titelstrijd van 2016, beslist de laatste factor die Rosberg aanwijst. “Op een gegeven moment had ik de perfecte balans gevonden. Ik had zelfs een slaapdokter: deze vertelde me wanneer ik me moest aanpassen voor een overzeese race, om maar geen last te hebben van jetlags. Vijf dagen voor ik ergens heen vloog, begon ik met het verzetten van mijn slaapritme. Dat ging met anderhalf uur per dag.” Zo kon Rosberg af en toe midden in de nacht wakker worden, om van start te gaan met zijn dagelijkse routine. “Aan het einde van de vijfdaagse cyclus ging mijn wekker om één uur ’s nachts. Mijn vrouw dacht dat ik gestoord aan het raken was, maar voor mij werkte het. Ik heb in het verleden problemen gehad met het dag- en nachtritme en dit was ideaal.”

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'