Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Rosberg legt uit hoe hij in 2016 wereldkampioen Formule 1 werd

Het tweede decennium van de 21ste eeuw mag met recht het tijdperk van Lewis Hamilton en Sebastian Vettel worden genoemd. Acht van de negen kampioenschappen die in het tijdsbestek werden gehouden, leverden een titel voor de Duitser of de Brit op. Slechts éénmaal kwam er een coureur tussen: dat was Nico Rosberg, in 2016.

Dat Rosberg überhaupt in de positie wist te komen om voor het kampioenschap te vechten, was voor menigeen een verrassing. De Duitser stond te boek als een talent, maar nooit als ‘het wonderkind’. Met vijf puntjes voorsprong op toenmalig Mercedes-teamgenoot Hamilton wist hij de titel in 2016 naar zich toe te slepen. Om wereldkampioen te worden moest Rosberg een hoop veranderingen doorvoeren in zijn aanpak, zo liet de Duitser in de officiële Formule 1-podcast Beyond The Grid weten.

Iets wat al langer bekend was, maar door Rosberg opnieuw uit de doeken wordt gedaan, is het feit dat de kampioenszoon op een gegeven moment stopte met fietsen. Op een bepaalde manier moest Rosberg gewicht verliezen, een dieet was echter niet de juiste optie. “Elke topsporter weet dat het slecht voor het mentale gestel is om tijdens een seizoen op dieet te gaan. Dat kon dus niet.”

Zodoende besloot de wereldkampioen in spé om gewicht te besparen op zijn beenspieren. Niet fietsen zou betekenen dat zijn beenspieren vanzelf zouden krimpen in omvang, en dat was precies wat er gebeurde. “In Suzuka veroverde ik de pole met twee honderdsten, tot die tijd was ik een kilo aan beengewicht kwijtgeraakt. Een kilo staat gelijk aan drie honderdsten.” Uiteindelijk wist Rosberg de poleposition om te zetten in een zege.

Rosberg doet een ontboezeming omtrent zijn handschoenen. “Ik heb in 2016 een tijdje gezocht naar de perfecte handschoen.” In het verleden merkte de Duitser een aantal keren op dat de kwaliteit van zijn vertrek inherent was aan de manier waarop hij zijn handen op het stuur had geplaatst en daarom liet hij de handschoen tot in perfectie op zijn stuur aansluiten. “Het was een volledig custom made handschoen.”

Conculega Hamilton liet zich afleiden door het trucje van Rosberg. Waar de ene Mercedes geregeld als een speer uit de startblokken schoot, daar had Hamilton in 2016 meermaals moeite om weg te komen. “In vier of vijf achtereenvolgende GP-weekends had ik raketstarts en Lewis vroeg zich af hoe dat toch kon. Na een tijdje kwam hij erachter dat het met het ontwerp van de handschoen te maken had en kopieerde hij dat.”

Dat details het verschil hebben gemaakt in de titelstrijd van 2016, beslist de laatste factor die Rosberg aanwijst. “Op een gegeven moment had ik de perfecte balans gevonden. Ik had zelfs een slaapdokter: deze vertelde me wanneer ik me moest aanpassen voor een overzeese race, om maar geen last te hebben van jetlags. Vijf dagen voor ik ergens heen vloog, begon ik met het verzetten van mijn slaapritme. Dat ging met anderhalf uur per dag.”

Zo kon Rosberg af en toe midden in de nacht wakker worden, om van start te gaan met zijn dagelijkse routine. “Aan het einde van de vijfdaagse cyclus ging mijn wekker om één uur ’s nachts. Mijn vrouw dacht dat ik gestoord aan het raken was, maar voor mij werkte het. Ik heb in het verleden problemen gehad met het dag- en nachtritme en dit was ideaal.”