Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Spannende dag in de rechtbank voor de toekomst van de GP van Nederland

Deze dinsdag wordt in de rechtbank een uitspraak gedaan in een zaak die natuurorganisaties hebben aangespannen tegen Circuit Zandvoort.

Kort voor de Grand Prix van Nederland in 2021 spande milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) een rechtszaak aan tegen Circuit Zandvoort. De organisatie eiste dat er een tijdelijke streep ging door de zogeheten natuurvergunning van het circuit waar in september de Formule 1 langskomt. Vanwege een dreigend faillissement ging de rechter daar niet in mee. Volgens MOB wordt er op het racecircuit meer stikstof uitgestoten dan is toegestaan volgens de vergunning. De partij zorgde er eerder in 2019 via een andere rechtszaak ook al voor dat vele bouwprojecten stil kwamen te staan en de toegestane snelheid op de snelweg (overdag) terug ging naar 100 kilometer per uur. Ze hebben het nu dus ook gemunt op het racecircuit in Zandvoort. Voorzitter Johan Vollenbroek riep vorig jaar het volgende toen MOB het kort geding aanspande. "Deze GP-race van 2021 zal een afscheid moet worden van een fossiel tijdperk. MOB daagt het Zandvoort-circuit uit om in 2022 enkel nog met elektrische race-auto's te rijden." "Het kabinet maakt zich ongeloofwaardig om bij de F1 wel een forse toename van stikstof te accepteren en van de agrarische sector te eisen dat er fors wordt gereduceerd", aldus Vollenbroek.

Gevolgen voor F1

Tijdens het kort geding vorig jaar gaf de rechter echter geen gehoor aan de eis van MOB om de vergunning tijdelijk te schrappen. De rechter liet externe experts extra onderzoek uitvoeren, waarvan de resultaten deze dinsdag waarschijnlijk worden gepresenteerd in de rechtbank. Aan de hand daarvan kan de rechter dus bepalen of er inderdaad teveel stikstof wordt uitgestoten dan toegestaan is volgens de afgegeven vergunning. Eind 2021 meldden verschillende media al dat de stikstofcijfers achter de vergunning volgens het onderzoek van de experts niet representatief zijn. Het is niet duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn voor de Formule 1 en andere evenementen in Zandvoort mocht de rechtbank bepalen dat de vergunning niet in orde is. Deze dinsdag zullen we daar meer over weten.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'