Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Special: Verstappen moet flink incasseren bij Arrows

Jos Verstappen moest opnieuw beginnen nadat de wegen van hem en het topteam van Benetton scheidden. Bij Footwork/Arrows vond hij onderdak, maar het seizoen verliep aanzienlijk minder dan gehoopt.

In 2019 is het 25 jaar geleden dat Jos Verstappen debuteerde in de Formule 1. RacingNews365 blikt in tien specials terug op de carrière van de man die autosport op de kaart zette in Nederland. In deel 1 blikten we terug op het bewogen seizoen bij Benetton , in deel twee kwam het faillissement van Simtek aan bod. Dit derde deel staat in het teken van de nieuwe kans van Jos Verstappen bij Footwork/Arrows.

Eindelijk goed voorbereid aan de start

Jos Verstappen en manager Huub Rothengatter weekten zich eind 1995 los van Benetton. Als vrij man kon de talentvolle coureur rekenen op de interesse van diverse teams uit de subtop, waaronder Jordan, Ligier en Footwork. Gekozen werd voor Footwork, dat ambitieuze plannen had voor de toekomst. De FA17 werd aangedreven door een van de slechtste motoren van het veld, de Hart V8, waardoor Verstappen wist dat hij op de snelle banen tekort zou komen. Van zijn teamgenoot, de talentloze pay driver, Ricardo Rosset, had hij geen seconde iets te vrezen. In maart 1996 werd Footwork omgedoopt tot TWR Arrows, doordat Tom Walkinshaw een groot belang in het team nam.

Hoopgevend begin

Verstappen had als doelstelling om te strijden tegen subtoppers als Jordan en Sauber en zo regelmatig punten te scoren. De start van het 1996-seizoen was veelbelovend, maar motorproblemen zaten klinkende resultaten in de weg. Met name in Brazilië, waar Verstappen tijdens de natte race over het asfalt vloog, ging de kans op een dikke puntenfinish verloren. In race nummer drie, Argentinië, wist Verstappen zichzelf op een zeer knappe zevende positie te kwalificeren. Tijdens de race volgde een gevecht met Ferrari-coureur Eddie Irvine voor de vijfde plaats, waarbij de Nederlander in de laatste ronde nog een inhaalactie waagde. Deze mislukte net, maar de zesde plaats was een mooie opsteker voor het team.

Verstappen vergooit het in de regen

Nadat Verstappen ook in de vierde en vijfde race uitvalt met technische problemen, volgt een dubbele regenrace. De straten van Monaco zijn de gehele dag kletsnat, maar vlak voor de start van de race droogt het iets op. Voor Verstappen het teken om als enige coureur op slicks van start te gaan, een keuze waardoor hij in de eerste bocht al zijn Waterloo vindt. Een gemiste kans, aangezien slechts drie coureurs de finish halen! De Spaanse Grand Prix vormt het de ultieme kans op revanche. Het circuit van Barcelona staat haast blank en de condities zijn zeer lastig. De race zou de boeken ingaan als de Grand Prix waarin Michael Schumacher het hele veld rijles gaf en vier tot vijf seconden per ronde sneller was dan de rest. Jos Verstappen wist zichzelf in zijn Arrows op te werken naar de vijfde plaats, maar spint van de baan. Dit tot grote woede van teambaas Walkinshaw, die uiterst kritisch op zijn rijder is.

Arrows valt ver terug

De Arrows-Hart moet steeds meer terrein prijsgeven op de concurrenten uit het middenveld en zakt iedere race verder terug op de grid. Daarnaast wordt Verstappen achtervolgd door hydraulische- en motorproblemen, waardoor hij slechts sporadisch de finish weet te halen. Op momenten dat de Arrows wel heel blijft is Verstappen zelf ook niet foutloos, zo strandt hij in de eerste ronde in Duitsland en spint hij in de Hongaarse Grand Prix. Bij het ingaan van de zomerstop staat er slechts een schamel puntje achter de Limburgse coureur, die slechts tweemaal de finish zag in twaalf races.

Verstappen overleeft crash op Spa

Voor thuispubliek kent Verstappen een dramatisch weekend. De Arrows komt er op Spa-Francorchamps niet aan te pas en slechts als zestiende begint Verstappen aan zijn thuisrace. Een race die we ons nog lang zullen herinneren, maar helaas niet vanwege een klinkend resultaat. In de openingsfase komt Verstappen de pits binnen nadat het gas blijft hangen, maar het team kan geen probleem vinden en stuurt hem terug de baan op. In de elfde ronde beleeft Verstappen zijn hardste crash uit zijn loopbaan. Een crash die hem, op wat kneuzingen en een scheurtje in zijn trommelvlies na, geen zwaar letsel oplevert. Later blijkt dat de in 1996 ingevoerde verhoogde cockpitranden de redding zijn geweest van de coureur.

Frustraties nemen toe

Van de ambitieuze plannen van Walkingshaw komt in 1996 weinig terecht, maar de teambaas is ook niet tevreden over Verstappen. De snelle Nederlander is volgens hem veel te gretig, waardoor hij diverse malen in de fout gaat. Rothengatter en Walkinshaw spreken wel over een nieuw contract voor 1997, maar de teambaas verrast met de keuze voor wereldkampioen Damon Hill die het veld moet ruimen bij Williams. Over Verstappen was Walkinshaw bijzonder kritisch. Zo vond hij de eisen van de coureur en zijn manager niet passen bij diens prestaties. Het seizoen 1996 brengt Verstappen vier finishes in zestien races en een schamel puntje. De Nederlandse fans gaan wederom onzekere tijden tegemoet.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden