Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Special: Vliegende Hollander Verstappen toont spierballen in de Arrows

Manager Huub Rothengatter wist wederom een konijn uit de hoge hoed te toveren: Jos Verstappen keerde in 2000 terug in de Formule 1, met team van Arrows. Een jaar met een oranje tintje, maar wederom met vallen en opstaan.

In 2019 is het 25 jaar geleden dat Jos Verstappen debuteerde in de Formule 1. RacingNews365 blikt in tien specials terug op de carrière van de man die autosport op de kaart zette in Nederland. In deel zeven blikken we terug op een enerverend seizoen bij Arrows, met een oranje tintje. Jos Verstappen moest in 1999 werkloos toekijken nadat het Honda-project in mei stopgezet werd. Zijn F1-droom, waarin hij uit kon komen voor een fabrieksteam, viel in duigen. Wederom moest manager Rothengatter alle zeilen bijzetten om terug te keren in de Formule 1.

Verstappen verslaat Coronel

De strijd om het tweede stoeltje bij Arrows werd er een tussen twee landgenoten. De talentvolle Tom Coronel mocht in ’99 testen voor Arrows en wist wat hij financieel mee moest brengen om een jaar voor het team te racen. Verstappen en zijn management waren echter sneller en hadden de benodigde sponsoren eerder bij elkaar dan Coronel, waardoor Verstappen teamgenoot van Pedro de la Rosa werd.

Een Hollands tintje

De oranje-zwarte bolide was een lust voor het oog. Met Nederlandse sponsoren Chello en Lost Boys en titelsponsor Orange, was er reden genoeg om voor deze opvallende kleurstelling te kiezen. De A21 staat bij veel F1-fans nog altijd in de top 10 van mooiste F1-auto’s. De bolide was niet alleen mooi, maar ook snel. Met Supertech V10 achterin, een Renault-motor met een andere naam, was de krachtbron ook niet langer het probleem. Vermogen was er genoeg en de rondetijden tijdens de wintertest waren bij vlagen indrukwekkend. Zo verbrak De la Rosa het baanrecord op Barcelona, maar werd er getwijfeld aan het (minimale) gewicht van de Arrows.

Een valse start voor Verstappen

Als twaalfde en dertiende wisten De la Rosa en Verstappen zich te kwalificeren voor de Australische Grand Prix, maar beiden vielen uit door een afgebroken ophanging. Arrows hanteerde als enige team een pull-rod voorwielophanging, die diverse malen problemen gaf. In de tweede Grand Prix, die van Brazilië, toonden Verstappen en De la Rosa het potentieel van hun A21, door als zevende en achtste te finishen. Een prachtig resultaat, maar helaas kregen in 2000 alleen de eerste zes coureurs WK-punten. Al snel werd duidelijk dat de Arrows vooral sterk was op circuits met veel lange rechte stukken, waarop het een zeer hoge topsnelheid wist te behalen. Op de langzamere circuits kwam de A21 downforce tekort. Verstappen kwalificeerde zich als achtste voor de Britse Grand Prix, maar viel uit met elektronische problemen.

Kansen in de regen

Verstappen liet op de Nurburgring zien dat hij in natte condities razendsnel was, maar wederom wist hij het einde van een regenrace niet te halen. Een touche met Eddie Irvine en Ralf Schumacher resulteerde enkele honderden meters later in een harde crash. Teamgenoot De la Rosa kwam als zesde over de meet en scoorde het eerste WK-punt voor Arrows. Ook in Monaco crashte Verstappen, waardoor de druk op zijn schouders toenam. Nul WK-punten en twee finishes in zeven races was de balans, alvorens het veld afreisde naar Canada. Het Circuit Gilles Villeneuve was een baan waarop de Nederlander altijd razendsnel was. Ditmaal viel alles op zijn plek voor ‘Joss the Boss’ die met een speciale oranje helm van start ging om het Nederlandse elftal gedurende het EK van 2000, gedurende welke het uitblonk, te steunen. De Grand Prix leek wederom zonder punten te eindigen, maar een regenbui in de slotfase van de race zorgde ervoor dat Verstappen eindelijk zijn talent als regenrijder in kon lossen. Met inhaalacties op o.a. Ralf Schumacher en Jarno Trulli vloog hij naar een vijfde plaats.

Monza spaarzaam hoogtepunt

Uitvalbeurten in Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland, werden gevolgd door een veertiende plaats in Hongarije en een twaalfde in België. Verstappen spinde wederom van de baan in de regen, ditmaal op Hockenheim, waar teamgenoot De la Rosa als zesde over de meet kwam. Arrows verloor meer terrein op de andere subtopteams, maar op het snelle circuit van Monza wist Verstappen te profiteren van een zeer zwaar startongeval. Barichello, Coulthard en de beide Jordans vonden daar hun Waterloo en een van de marshalls overleed. Verstappen reed vervolgens een ijzersterke race, om als vierde de meet te passeren -zijn beste resultaat sinds 1994.

Slotstuk zonder vuurwerk

De opleving van Arrows op Monza bleek ook het laatste wapenfeit van het team in 2000. Verstappen haalde in de resterende races nog eenmaal de finish, als tiende in Maleisië. Het team sprokkelde zeven punten bij elkaar, maar de A21 was tot meer in staat. Een gebrekkige betrouwbaarheid en nauwelijks doorontwikkeling van de auto, zorgden er echte voor dat dikke puntenfinishes te vaak achterwege bleven. In het zeer competitieve middenveld werd dit hard afgestraft. Verstappen reed in 2000 vaak met het mes tussen zijn tanden en toonde gegroeid te zijn als coureur, maar maakte ook zijn schoonheidsfoutjes. In het kwalificatieduel moest hij De la Rosa voor zich dulden, maar op pure racepace was de Nederlander sterker. Ditmaal wist Verstappen zichzelf wel verzekerd van een contract voor het volgende seizoen, waarin hij wederom uit zou komen voor Arrows.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'