Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Sprintraces in de Formule 1: doen of niet?

In een poging Formule 1 spectaculairder te maken, gaan de Formule 1-bazen vol voor sprintraces. Maar is dat wel zo verstandig? De voors en tegens op een rij.

De Formule 1 is al jaren op zoek naar het tovermiddel om de Formule 1 spannender te maken. De regels werden meerdere keren aangepast, de kwalificatie werd een aantal keer met weinig succes veranderd en er werden verschillende bandencompounds ingevoerd.

Het is allemaal niet genoeg gebleken, want al jaren staat de top-3 vast en Mercedes domineert al sinds 2014 de Formule 1. Dus worden er regelmatig proefballonnetjes opgelaten. De sprintraces zijn het laatste ballonnetje, maar direct ook het meest serieuze.

De nieuwe F1-baas Stefano Domenicali zei er afgelopen week al iets over en dinsdag bracht RacingNews365 het nieuws naar buiten dat er komende donderdag gestemd wordt op het plan om dit seizoen al drie sprintraces te rijden. Canada, Italië en Brazilië krijgen de primeur als het plan wordt goedgekeurd.

Het idee is simpel: op vrijdag wordt een kwalificatie gereden. De uitslag daarvan bepaalt de grid voor de sprintrace op zaterdag en de uitslag van de sprintrace bepaalt weer de volgorde van de hoofdrace op zondag.

Spektakel

De kans is levensgroot dat het beoogde doel bereikt wordt: meer spektakel. Maar hoeveel is nog de vraag. Met een normale kwalificatie op vrijdag en zonder reverse grid, zal de volgorde voor de startopstelling niet drastisch anders zijn. Mercedes zal nog steeds ver vooraan rijden en Williams nog steeds ver achteraan.

In de kortere sprintrace zullen die topteams echter minder risico willen nemen; liever een plekje lager op de startgrid voor zondag, dan een auto in de prak en achteraan starten. Middenmoters en achterhoede teams zullen de sprintrace als een uitgelezen kans zien om zich met risico naar voren te vechten.

Spektakel zal ook afhangen van de invulling van de sprintraces. Moeten coureurs bijvoorbeeld verplicht op één set banden rijden en worden pitstops wel of niet verplicht?

If it ain't broke, don't fix it

Een argument tegen de sprintraces is dat er met de huidige opzet van het weekend niet zoveel mis is. Na een lange zoektocht naar de ideale kwalificatie, is die nu alweer jaren geleden gevonden. En de races waarin coureurs minstens een keer moeten stoppen en minimaal op twee verschillende bandencompounds moeten rijden, is eigenlijk niet aan kritiek onderhevig.

De zoektocht van het Amerikaanse Liberty Media naar spektakel kan geforceerd aanvoelen. Puristen zijn er bang voor dat de kwalificatie minder waarde krijgt, en dat is het enige moment in een Formule 1-weekend waarop de auto's nog op maximale snelheid rijden.

Al eerder werd een reverse grid afgeschoten, iets dat bijvoorbeeld wel gebruikelijk is in de klassen onder de Formule 1. Veel fans, maar ook teams en coureurs zijn bang dat de Formule 1 een soort kermis wordt.

Kosten

Uit kostenoogpunt lijken de sprintraces geen goed idee. In een race is immers meer kans op crashes, ongelukken en brute pech. In dat licht gaan sprintraces vol in tegen de budgetcap en de beoogde kostenbesparing van de komende jaren.

Voor Liberty Media is het financieel wél interessant. Ga maar na: het krijgt twee keer zoveel races en is hetzelfde geld kwijt. En ze kunnen aan de promotors meer geld vragen, simpelweg omdat een race meer waard is dan een vrije training. In potentie kunnen kaartjes ook nog eens duurder worden, omdat je fans meer waar voor hun geld biedt. Er kan bijvoorbeeld meer gevraagd worden voor een kaart voor de vrijdag, omdat er nu een spectaculaire kwalificatie te zien is in plaats van alleen vrije trainingen.

Als er ook meer tv-geld binnenkomt door de sprintraces, dan kan er echter ook weer een deel van het geld terugvloeien naar de teams. Op die manier kunnen de potentiële kosten weer (deels) gedekt worden.

Punten

De puristen zullen er moeite mee hebben, maar het voornemen is om punten uit te delen aan de top-8 in de sprintrace. Het is nog niet duidelijk hoeveel en of de punten in de hoofdrace worden aangepast, maar het kan het kampioenschap flink door de war gooien.

Het is een argument zowel voor als tegen sprintraces. Doordat er punten verdiend kunnen worden, kun je er vanuit gaan dat iedereen ze serieus neemt en dat verhoogt de kans op spektakel. Aan de andere kant: als je buiten je schuld om de finish niet haalt, dan kan het oneerlijk voelen als je achteraan moet starten in de hoofdrace. Je wellicht goede kwalificatie van de vrijdag ten spijt.

Conclusie

Er zijn zowel argumenten voor als tegen te verzinnen, maar veel zal afhangen van de invulling. De Formule 1 zal daar samen met de teams naar kijken. Sportief, financieel en technisch moet het de teams geen nadeel opleveren.

Mocht dat het geval zijn, dan is het in ieder geval een poging waard. Bevalt het beide partijen niet, dan horen we er waarschijnlijk nooit meer wat over en zal het alleen nog verder bestaan als voetnoot in de Formule 1-geschiedenis.

Poll

Sprintraces: doen of niet?

keer gestemd

11 reacties

    x