Na afloop van de GP in de Verenigde Staten besloot Haas F1 in protest te gaan tegen Red Bull en Alpine en in het bijzonder tegen Sergio Perez en Fernando Alonso. Het ging om vermeende 'technische overtredingen'. Haas was namelijk niet blij met het feit dat Perez (voorvleugel) en Alonso (zijspiegel) met los wapperende onderdelen verder mochten rijden, terwijl Kevin Magnussen dit jaar al meermaals een verplichte pitstop moest maken vanwege een los zittend onderdeel. Het protest was dan ook meer een statement van de Amerikaanse renstal, waar men eerder dit jaar boos was op de FIA toen de Deense coureur naar binnen werd geroepen. Dat andere coureurs niet naar binnen worden geroepen als ze vergelijkbare problemen hebben, steekt blijkbaar bij het team. De stewards vonden het protest acceptabel en lieten vertegenwoordigers van Red Bull en Alpine opdraven om tekst en uitleg te geven. In de zaak tegen Red Bull hebben de stewards in ieder geval geoordeeld dat een straf niet van toepassing was. Het Red Bull-team had namelijk tijdens de race gecommuniceerd met de FIA en middels fotobewijs laten zien dat de voorvleugel van Perez veilig was. De stewards besloten daarop het protest van Haas naar de prullenbak te verwijzen.
Alonso hard gestraft
In tegenstelling tot Perez werd Alonso wel gestraft omdat hij rondreed met een loszittende zijspiegel en later zonder zijspiegel nadat deze was afgebroken. Hij kreeg een straf van 30 seconden, waardoor hij na de race terugzakt van P7 naar P15. Sebastian Vettel stijgt daardoor naar P7, Magnussen naar P8, Tsunoda naar P9 en Ocon naar P10. Haas wees er tijdens de hoorzitting op dat Magnussen dit jaar al drie keer eerder naar binnen werd geroepen vanwege vergelijkbare gevallen. Alpine verdedigde zich door te zeggen dat het niets kon doen aan de schade, die immers door de actie van Lance Stroll los was ontstaan. Verder wees men naar de GP van Japan in 2019, toen Leclerc en Hamilton ook met loszittende zijspiegels rondreden. Namens de FIA oordeelde Jo Bauer, de technische afgevaardigde, echter dat de wapperende zijspiegel gevaarlijk was, omdat deze los had kunnen komen en een andere coureur had kunnen raken en verwonden. Hij liet de stewards ook weten dat hij van mening was dat een F1-bolide twee zijspiegels moet hebben. De auto van Alonso was volgens hem dan ook onveilig. De stewards namen dat oordeel van de expert over en veegden de argumenten van Alpine van tafel. Het protest van Haas werd zodoende geaccepteerd en de straf van 30 seconden werd uitgedeeld aan Alonso.
Meest gelezen