Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Succes voor Mercedes in strijd tegen Red Bull: FIA introduceert nieuwe pitstopregels

Afgelopen week vertelde Helmut Marko al dat Mercedes de jacht had geopend op het pitstopmateriaal van Red Bull. Hij noemde het gebakken lucht, maar nu blijkt dat Mercedes toch succes heeft geboekt. Er komen vanaf de GP van Hongarije namelijk nieuwe regels omtrent de pitstops.

Verstappen Frankrijk
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Red Bull is de laatste maanden, maar ook jaren heer en meester in de pitstraat. De pitcrew van Max Verstappen en Sergio Perez weet regelmatig in minder dan twee seconden een pitstop uit te voeren, terwijl geen enkel ander team dat lukt. Mercedes en Williams waren de enige pitcrews die de laatste jaren nog enigszins in de buurt konden komen van Red Bull.

Dit jaar kent Mercedes echter nog niet veel succes in de pitstraat. Al regelmatig verloor het tijd en zelfs plekken toen Lewis Hamilton of Valtteri Bottas binnenkwam voor verse banden. Teambaas Toto Wolff noemde het zelfs het zwakke punt van zijn team. In de titelstrijd kan er veel beslist gaan worden tijdens de pitstops.

Mercedes is naast de baan druk bezig met het afremmen van Red Bull op de baan. Denk aan de flexibele achtervleugel en de insinuaties over de bandenspanning. Helmut Marko onthulde afgelopen week dat de grote rivaal inmiddels ook de jacht had geopend op het pitstopmateriaal van zijn renstal. Dat lijkt met succes te zijn geweest, want in aanloop naar het GP-weekend in Stiermarken kregen de teams technical directive 22A toegestuurd door de FIA, zo heeft RacingNews365 vernomen. Overigens is het niet duidelijk of dit echt uit de 'koker' van Mercedes voortkomt, maar de woorden van Marko doen dit wel vermoeden.

Deze 'TD' heeft betrekking op regel 12.8.4 van het technische regelboek. Deze wordt uitgebreid omdat de veiligheid volgens de FIA tijdens de pitstops in het geding is. Het heeft te maken met de reactietijden van de monteurs op het moment dat de nieuwe banden vast zitten. Zij drukken dan op een knop op de wheelgun en wanneer alle vier de bandenwisselaars dat hebben gedaan en de bijbehorende sensoren registreren dat de wielen vast zitten, springt het stoplichtje voor de neus van de coureurs op groen. Dit wordt allemaal gedaan met behulp van software.

Tot op heden was er echter geen definitie voor wat 'vast zitten' van de wielen betekende - er zaten geen waardes aan verbonden - waardoor alle teams in de pitstraat andere maatstaven hanteerden waarop die software reageert en groen licht geeft. Daardoor kan de monteur van het ene team wellicht eerder het signaal geven dan een monteur bij een ander team geven en wordt de pitstoptijd zo verkort. Dat is binnenkort echter verleden tijd, want de FIA gaat nieuwe, duidelijkere definities invoeren die bepalen wanneer een wielmoer nou echt vast zit. Die gaan voor alle teams gelden en dus zal de software daarin niet meer van team tot team verschillen. Het gaat dus louter om softwarematige veranderingen.

Daarbovenop zal er bij elk team een vertraging van 0,15 seconde (vergelijkbaar met de reactietijd van de mens) zitten tussen het moment dat de sensor merkt dat de band vast zit en het moment waarop de software reageert. Als een monteur sneller dan binnen die 0,15 seconde reageert nadat de wielmoer daadwerkelijk vast zit, dan acht de sensor dat dit giswerk was (omdat 0,15 seconden de minimale reactietijd is van een mens), wordt er door de software niet op gereageerd en zal de monteur nog eens op de knop moeten drukken.

Nadat alle vier de bandenwisselaars de knop op hun respectievelijke wheelgun succesvol hebben ingedrukt, zit er een nieuwe vertraging ingebouwd van 0,20 seconde tussen het moment dat de laatste van de vier knoppen is ingedrukt en het moment waarop het stoplicht op groen springt en de coureur weg kan scheuren.

Op deze manier moet voorkomen worden dat de monteurs als het ware speculeren en op de knop drukken voordat de band daadwerkelijk 100% vast zit. Op die manier moet de veiligheid voor de pitcrew beter gegarandeerd kunnen worden. Recordtijden van onder de twee seconden lijken dus binnenkort verleden tijd te zijn.

De teams krijgen ruim een maand de tijd om de software aan te passen. Op korte termijn is dat namelijk geen goed idee, omdat er anders fouten in kunnen sluipen en de situaties door falende software alleen maar gevaarlijker zouden kunnen worden. Vanaf het Hongaarse Grand Prix-weekend, dat van 30 juli t/m 1 augustus wordt verreden, zullen de nieuwe regels in werking treden.

Poll

De nieuwe pitstopregels zijn

keer gestemd

Ook interessant:

Video: Zo werkt het hybridesysteem van een Formule 1-motor

De power units van de F1-auto's zijn zeer complex, maar hoe werken de hybride systemen? Wat is de ERS, wat doet de MGU-H of MGU-K? Wij leggen het uit in onderstaande video.

Formule 1 GP Stiermarken 2021 RN365 Nieuwsdossier

127 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull