Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug

Tweede vrije training

  • 1 BOT 1:17.012
  • 2 HAM 1:17.039
  • 3 VER 1:17.310
VT3 za 31 jul
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali vr 10 sep
Sprint za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
hun Uitslag VT2
hun Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Succes voor Mercedes in strijd tegen Red Bull: FIA introduceert nieuwe pitstopregels

Afgelopen week vertelde Helmut Marko al dat Mercedes de jacht had geopend op het pitstopmateriaal van Red Bull. Hij noemde het gebakken lucht, maar nu blijkt dat Mercedes toch succes heeft geboekt. Er komen vanaf de GP van Hongarije namelijk nieuwe regels omtrent de pitstops.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Red Bull is de laatste maanden, maar ook jaren heer en meester in de pitstraat. De pitcrew van Max Verstappen en Sergio Perez weet regelmatig in minder dan twee seconden een pitstop uit te voeren, terwijl geen enkel ander team dat lukt. Mercedes en Williams waren de enige pitcrews die de laatste jaren nog enigszins in de buurt konden komen van Red Bull.

Dit jaar kent Mercedes echter nog niet veel succes in de pitstraat. Al regelmatig verloor het tijd en zelfs plekken toen Lewis Hamilton of Valtteri Bottas binnenkwam voor verse banden. Teambaas Toto Wolff noemde het zelfs het zwakke punt van zijn team. In de titelstrijd kan er veel beslist gaan worden tijdens de pitstops.

Mercedes is naast de baan druk bezig met het afremmen van Red Bull op de baan. Denk aan de flexibele achtervleugel en de insinuaties over de bandenspanning. Helmut Marko onthulde afgelopen week dat de grote rivaal inmiddels ook de jacht had geopend op het pitstopmateriaal van zijn renstal. Dat lijkt met succes te zijn geweest, want in aanloop naar het GP-weekend in Stiermarken kregen de teams technical directive 22A toegestuurd door de FIA, zo heeft RacingNews365 vernomen. Overigens is het niet duidelijk of dit echt uit de 'koker' van Mercedes voortkomt, maar de woorden van Marko doen dit wel vermoeden.

Deze 'TD' heeft betrekking op regel 12.8.4 van het technische regelboek. Deze wordt uitgebreid omdat de veiligheid volgens de FIA tijdens de pitstops in het geding is. Het heeft te maken met de reactietijden van de monteurs op het moment dat de nieuwe banden vast zitten. Zij drukken dan op een knop op de wheelgun en wanneer alle vier de bandenwisselaars dat hebben gedaan en de bijbehorende sensoren registreren dat de wielen vast zitten, springt het stoplichtje voor de neus van de coureurs op groen. Dit wordt allemaal gedaan met behulp van software.

Tot op heden was er echter geen definitie voor wat 'vast zitten' van de wielen betekende - er zaten geen waardes aan verbonden - waardoor alle teams in de pitstraat andere maatstaven hanteerden waarop die software reageert en groen licht geeft. Daardoor kan de monteur van het ene team wellicht eerder het signaal geven dan een monteur bij een ander team geven en wordt de pitstoptijd zo verkort. Dat is binnenkort echter verleden tijd, want de FIA gaat nieuwe, duidelijkere definities invoeren die bepalen wanneer een wielmoer nou echt vast zit. Die gaan voor alle teams gelden en dus zal de software daarin niet meer van team tot team verschillen. Het gaat dus louter om softwarematige veranderingen.

Daarbovenop zal er bij elk team een vertraging van 0,15 seconde (vergelijkbaar met de reactietijd van de mens) zitten tussen het moment dat de sensor merkt dat de band vast zit en het moment waarop de software reageert. Als een monteur sneller dan binnen die 0,15 seconde reageert nadat de wielmoer daadwerkelijk vast zit, dan acht de sensor dat dit giswerk was (omdat 0,15 seconden de minimale reactietijd is van een mens), wordt er door de software niet op gereageerd en zal de monteur nog eens op de knop moeten drukken.

Nadat alle vier de bandenwisselaars de knop op hun respectievelijke wheelgun succesvol hebben ingedrukt, zit er een nieuwe vertraging ingebouwd van 0,20 seconde tussen het moment dat de laatste van de vier knoppen is ingedrukt en het moment waarop het stoplicht op groen springt en de coureur weg kan scheuren.

Op deze manier moet voorkomen worden dat de monteurs als het ware speculeren en op de knop drukken voordat de band daadwerkelijk 100% vast zit. Op die manier moet de veiligheid voor de pitcrew beter gegarandeerd kunnen worden. Recordtijden van onder de twee seconden lijken dus binnenkort verleden tijd te zijn.

De teams krijgen ruim een maand de tijd om de software aan te passen. Op korte termijn is dat namelijk geen goed idee, omdat er anders fouten in kunnen sluipen en de situaties door falende software alleen maar gevaarlijker zouden kunnen worden. Vanaf het Hongaarse Grand Prix-weekend, dat van 30 juli t/m 1 augustus wordt verreden, zullen de nieuwe regels in werking treden.

Poll

De nieuwe pitstopregels zijn

keer gestemd

In de Formule 1 wordt er vaak gesproken over het ERS-systeem, maar hoe werkt dit systeem nu eigenlijk? En wat betekent ERS precies? RacingNews365 legt je in onderstaande video alles uit wat betreft het hybridesysteem en hoe het systeem een belangrijke rol speelt in de hedendaagse Formule 1.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Stiermarken 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Stiermarken, direct vanaf de Red Bull Ring.

127 reacties

    x
    Breaking Ferrari mengt zich in discussie tussen Red Bull en Mercedes