Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'McLaren voert na Red Bull-bezoek gesprek met nieuwe motorleverancier'

De motorleveranciers van 2026, verkennende gesprekken van McLaren, een politiek spel van Fernando Alonso en nevenbedrijven van de bestaande Formule 1-teams: Dieter Rencken praat je bij over verschillende recente gebeurtenissen op de achtergrond in de Formule 1.

Verandering bij Aston Martin

In de loop der jaren is het een trend geworden dat Formule 1-teams spin-offs oprichten om de intellectuele eigendommen te exploiteren die ze via hun onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten vergaren. Veel zullen echter nooit daadwerkelijk gebruikt worden. Niet omdat het ontwerpfouten heeft, maar simpelweg omdat de regels ze niet helemaal toestaan. Andere ideeën worden gebruikt maar vervolgens verboden en liggen dus 'op de plank' in afwachting van overdracht naar non-F1 gebruik. De eerste dergelijke operatie was McLaren Applied Technologies, die expertise leverde aan bedrijven in de medische, telecom-, zonne- en luchtvaartindustrie, terwijl Williams Advanced Engineering zich voornamelijk richt op elektrische en CO2-vrije autotechnologieën, hoewel haar expertise ook is toegepast in de koeling- en gezondheidszorgsectoren. Beide divisies werden echter verkocht nadat hun moederbedrijven moesten inkrimpen. Nog steeds verbonden met hun oprichters zijn Red Bull Advanced Technologies (RBAT), dat de Valkyrie hypercar van Aston Martin bedacht en momenteel de RB17 ontwikkelt en Mercedes Applied Science, vooral bekend van de wieler- en America's Cup-jachten onder de naam van teamaandeelhouder INEOS. Let op: RBAT moet niet verward worden met Red Bull Technologies, dat engineerdiensten levert aan de twee F1-teams van Red Bull. Het laatste F1-team dat een technische spin-off creëerde is Aston Martin Performance Technologies - mogelijk als gevolg van de torenhoge rekeningen die het van RBAT ontving voor Valkyrie - nadat Martin Whitmarsh, die eerder aan het hoofd stond van McLaren (inclusief MAT), bij het team in dienst trad als CEO. RacingNews365 kan naar buiten brengen dat Andrew Green, voormalig Chief Technical Officer van het F1-team, toezicht zal houden op de bezigheden van AMPT. "Andrew's primaire focus ligt nu op bredere groepsactiviteiten, namelijk Aston Martin Performance Technologies, met als doel Andrew's uitgebreide kennis te gebruiken om onze activiteiten uit te breiden en te diversifiëren naar meer non-F1, commerciële activiteiten," bevestigde een teamwoordvoerder vorige week aan dit medium. Dat Green, die absolute wonderen verrichtte met zeer kleine budgetten toen het team nog Force India heette, zich uit de F1 terugtrok (of moest terugtrekken?) werd duidelijk met de (enigszins controversiële) aanwerving van Dan Fallows van Red Bull als Technisch Directeur, gevolgd door de benoeming van Mercedes F1 Chief Aerodynamicist Eric Blandin in een soortgelijke rol. Fallows is sindsdien het 'technische gezicht' van Aston Martin in de Formule 1. De auto's ontworpen door Green zijn technische afdeling scoorden zes podiumplaatsen en eindigden tweemaal als vierde in het F1-kampioenschap, ondanks beperkte budgetten en faciliteiten onder teambaas Vijay Mallya.

Lance Stroll wereldkampioen?

Fernando Alonso deed de wenkbrauwen fronsen toen hij vorige week suggereerde dat Lance Stroll, zijn teamgenoot bij Aston Martin F1 Team en zoon van voorzitter Lawrence, een potentiële wereldkampioen is . "Hij heeft de snelheid en het talent. Hij heeft het vaak laten zien, vooral in natte omstandigheden", aldus de wereldkampioen van 2005 en 2006. De opmerkingen bewijzen dat de Spanjaard nog niets van zijn politieke inzicht heeft verloren: Er is immers niets mis mee om het seizoen in het voordeel van de teameigenaar te beginnen door diens zoon te prijzen; als Alonso dan - zoals verwacht - de Canadees verslaat, dan ziet hij er heel goed uit door de 24-jarige 'potentiële wereldkampioen' op 41-jarige leeftijd in de schaduw te zetten. Ten slotte, als Alonso wordt verslagen, wijst hij op zijn 'told you so' voorspellingen. Het is een win-win-win voor hem...

De motorreglementen in 2026

Er was vorige week even sprake van opwinding toen bleek dat McLaren's Zak Brown (naar verluidt) gesprekken voerde met Honda over een mogelijke samenwerking in 2026 met het bedrijf, gezien hun bittere scheiding in 2017. Vervolgens was Brown naar verluidt aanwezig bij Red Bull Powertrains voor een rondleiding. RacingNews365 kan onthullen dat Brown ook voorbereidende gesprekken heeft gevoerd met Cadillac, mocht het merk General Motors in 2026 toetreden tot de Formule 1. Geen van deze gesprekken mag een verrassing worden genoemd; een echte schok zou zijn als hij (en alle andere teambazen) níét actief hun opties voor het nieuwe tijdperk van de motoren zouden verkennen. Zoals eerder naar buiten werd gebracht, hebben niet minder dan zes motorleveranciers zich aangemeld voor 2026, met Cadillac als mogelijk zevende merk, mogelijk in samenwerking met Alpine of Honda. Aangezien de FIA momenteel de toekenning van inschrijvingslicenties aan minstens twee nieuwe F1-teams evalueert, komt dat neer op zeven motorleveranciers die aan twaalf teams leveren - een gemiddelde van minder dan twee teams per motorleverancier. Het leveringsproces aan de teams is vastgelegd in Appendix 5 van de reglementen en is afhankelijk van het aantal nieuwe teams en motorleveranciers. Het zal wel betekenen dat Mercedes (dat momenteel aan zijn eigen team plus plus drie anderen, waaronder McLaren) en Ferrari (eigen team plus twee) hun aantal afnemers zullen moeten verminderen. Honda verliest Red Bull en AlphaTauri, die overstappen op RBPT-motoren met de naam Ford. Het is duidelijk dat Brown de opties aan het bekijken is. Als hij dit niet had gedaan, dan was het een ernstig plichtsverzuim zijn als CEO van het team. Er is ondertussen geen twijfel over dat zijn collega's dergelijke gesprekken zullen voeren dit jaar, aangezien er nog minder dan twee seizoenen resteren voordat ze aan hun auto's van 2026 beginnen.

Viaplay
x
Live Sprintrace Formule 1 GP China 2024