De winter is aanstaande en dus is het tijd om terug te blikken met verschillende prominenten in de Formule 1. Tijdens de Grand Prix van Qatar spraken we met Pierre Wache, de technische directeur achter de bolide van Max Verstappen. Vorig jaar werd de Fransman geroemd, dit jaar kreeg hij veel kritiek te verwerken doordat Red Bull Racing gedurende het 2024 plots niet meer een dominante auto handen had. Hoe was het voor Wache om plots nog maar zelden te winnen en werkte het totaal dominante seizoen van 2023 eigenlijk als een ‘nadeel’ in 2024?
"We zijn hier om ons werk zo goed mogelijk te doen en het is heel vervelend als we een race niet winnen. Iedereen in de paddock heeft denk ik echter deze visie voor ogen. We zijn hier allemaal om te winnen. Het afgelopen, succesvolle seizoen helpt ons inderdaad niet, aangezien het extreem moeilijk is om te winnen. Ook intern helpt het eigenlijk niet dat je zoveel wint, aangezien er ook veel jonge mensen binnen komen bij het team en zij eigenlijk alleen maar gewend zijn om te winnen."
"Daardoor verdwijnt het gevoel voor die mensen van hoe exceptioneel het is om überhaupt één race te winnen, laat staan een kampioenschap. Mensen vergeten dat het na zo’n seizoen als we in 2023 hadden het verschrikkelijk moeilijk is om races te blijven winnen. Vraag het maar aan Max Verstappen, ook hij weet in al die jaren hoe moeilijk het is om te winnen. Hij won in 2016 al een aantal races, maar in 2021 kwam de titel pas, dat laat zien hoe lastig het is", aldus Wache, die graag wil verduidelijken dat hij na al die jaren in de Formule 1 nog altijd beseft hoe uniek het is om überhaupt te winnen in de koningsklasse van de autosport.
"Werkelijk alles moet kloppen om in de Formule 1 te kunnen winnen, alles moet helemaal goed zijn afgestemd om het mogelijk te maken. Je moet ook wat geluk hebben en daarnaast moet je ook een goed politieoptreden hebben, haha (Wache refereert aan de stewards als zijnde politie, red.). Het probleem van zoveel winnen is namelijk dat de politie in dat geval nog meer op jou gaat letten, zeker in verhouding met hoeveel men naar de rest kijkt. Zo werkt dat nu eenmaal. Het is zoals met broers in een familie, de kleinste broer kan nu eenmaal meer doen omdat hij minder gevolgd wordt", lacht de altijd sympathieke Wache, maar tegelijkertijd lijkt een belangrijk punt in zijn opvatting te zijn aangestipt.
Limiet
Dit jaar was er veel te doen om, laten we zeggen, 'het grijze gebied' van de reglementen. Denk je dat dat volgend jaar wederom het geval gaat zijn?
"Deze auto's laten zich lastig doorontwikkelen. Er zijn altijd grijze gebieden, maar dat trekt je ook aan als engineer. Maar als je dan eens kijkt naar de achtervleugel van McLaren, sorry, maar dat is meer dan in een grijs gebied opereren. Zij hebben die vleugel ook meerdere races gebruikt, hè. Zonder die achtervleugel eerder dit seizoen winnen ze bijvoorbeeld ook niet in Baku en als je dat op een rijtje zet zou het constructeurskampioenschap er nu ook heel anders uitzien."
Is dat dan enkel frustrerend of ook interessant, aangezien je ook een engineer bent en juist opzoek bent naar het verbeteren van de bolide?
"Ik kan inderdaad het interessante ervan niet ontkennen, maar als een engineer moet je ook de regels respecteren. Het verschil van de technische regelementen ten opzichte van de sportieve regelementen is dat je bij de technische regelementen moet bewijzen dat je het volgens de regels doet. Bij de sportieve regelementen is het andersom. Het is het omgekeerde van bijvoorbeeld een snelheidsmeting van de politie, waarbij zij slechts op één moment kunnen inschatten wat je snelheid was, maar de rest niet zien. Bij het technische regelement moet jij juist laten zien dat je goed zit, omdat alles zichtbaar is."
Maakt het grijze gebied echter niet ook deel van het spel uit?
"Ja, tuurlijk maakt het deel uit van het spel, maar tegelijkertijd zijn er limieten. Als de politie het niet ziet, betekent het niet dat het legaal is. Kijk naar wat er in het verleden bijvoorbeeld gebeurde bij Ferrari, dat is meer dan de limiet opzoeken. Het is daarom frustrerend voor ons als de politie haar werk niet uitvoert."
Dus je hebt wel duidelijk het gevoel dat het dit jaar te vaak over de limiet ging bij andere teams?
"Ja, behoorlijk wat over de limiet inderdaad. Op een bepaalt punt is het echter wat het is en is dat dan het speelveld waarop gespeeld wordt. Als je een goed idee hebt, heb je een goed idee, maar wanneer je je buiten het speelveld begeeft, is dat gewoonweg niet correct", aldus de duidelijke woorden van Wache.
Gedurende het seizoen heeft de FIA een aantal keren ingegrepen door bijvoorbeeld te komen met nieuwe technische richtlijnen. Gezien de competitie tussen de vier topteams die ongetwijfeld verder gaat in 2025, zal de FIA zich echter gereed kunnen maken voor een interessant 2025-seizoen.
Na de Grand Prix van Abu Dhabi komen de overige artikelen van het interview met Pierre Wache online op RacingNews365.
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Formula1fan
Leuk interview !
Edwin_B.
Hier zelfde. Verheug me op de rest
MdGL
Ik snap dat de vragen gesteld worden, ik snap ook dat ze allemaal naar de ander wijzen, maar de andere teams zijn niet verantwoordelijk voor de performance of het gebrek daaraan van de RB20. Tevens is mijn voorzichtige mening dat Red Bull (ondanks fan van Verstappen) ook niet altijd binnen de lijntjes kleurt of heeft gekleurd.
Tufacs
Leuk om te lezen, zeker hoe zijn kijk op de stewards is. Alleen het grijze gebied zoekt RedBull volgens mij zelf ook wel op. Ze zouden geen last hebben van de aanpassing qua asymetrisch remmen. Echter tot de aanpassing zaten ze (nou ja Verstappen) altijd dichtbij p1 of op p1, na de zomerstop was dat echt heel anders.
Jan van Dijk
Nooit bewijs van gevonden, dus een fabeltje, die auto's worden regelmatig uit elkaar getrokken door de FIA.
joop-bekkema#58790
Uit elkaar halen?? In je dromen zeker. Wanneer heeft de FIA daar tijd voor denk je. Na de race worden de auto’s heus niet ingeleverd bij de FIA. Controle is nihil, zeker bij de RB’s. Hoe daar plotseling snelheid wordt “gevonden” is voor ieder weldenkend mens verdacht behalve voor de FIA.
joop-bekkema#58790
RB heeft alle mogelijke trucjes al toegepast. Opzienbarend herstel in pace waarbij niemand van de FIA zich afvraagt hoe dat mogelijk was en al helemaal niemand die onderzoekt hoeveel voordeel dat RB (Verstappen) heeft opgeleverd bij zijn wereldtitels. Daarbij wijst RB doorlopend naar andere teams die iets illegaals zouden doen. Eerst was dat MB en toen die geen bedreiging meer vormde werd dat McLaren. En uiteraard werkt de FIA daar al sinds 2021 van harte aan mee.
pantah
Zoo sneu...
Dyeus
Comment verwijderd i.v.m. beledigend taalgebruik.
Dit bericht is aangepast door de redactie.
MdGL
Comment verwijderd i.v.m. beledigend taalgebruik.
Dit bericht is aangepast door de redactie.
Ep
De FIA heeft aangegeven dat er geen team was wat dit daadwerkelijk had. Daarnaast was het vanaf Miami dat vooral McL ineens een sprong voorbij RBR en Ferrari maakte. MB en Ferrari zijn pas een stap vooruit gegaan nadat ze ook een flexibele voorvleugel gingen gebruiken. RBR heeft aangegeven niet met een flexwing te komen ivm budget cap… en omdat het zeer waarschijnlijk is dat volgend jaar de flexwings verboden worden. Daarom is het maar de vraag of RBR een stap terug gezet heeft, of zijn andere teams gewoon dichterbij gekomen? Oh, en McLaren heeft wel leer zaken die niet kloppen. Sinds een aantal zaken aangekaart zijn, zijn ze lang zo dominant niet meer. Het water in de banden verhaal is het mooiste voorbeeld: McL is subliem qua banden degradatie. Water in banden in spotlight gezet en ineens hebben ze dezelfde degradatie als anderen.
Wiesneuze
@Tufacs Een passief asymmetrisch remsysteem was tot op dat moment niet illegaal. Een actief asymmetrisch remsysteem is al illegaal sinds McLaren daar mee betrapt werd.
Tufacs
Weet ik, maar dat geldt natuurlijk ook voor de trucjes van andere teams. Op zich doen ze het allemaal de grenzen opzoeken, er een beetje overheen gaan en dan wordt het middels een td verduidelijkt en verboden
Wiesneuze
@Tufacs Het verschil is echter dat bij McLaren zaken zijn gevonden die volgens het regelement, illegaal zijn. Het passive asymmetrische remsysteem, al dan niet gebruikt door Red Bull, was op bet moment dat de regel verduidelijking werd geschreven, niet illegaal. Het was volgens de FIA onwenselijk en is op die grond verboden.
WickedGirl
Pierre Wache wijst naar Mclaren....met betrekking tot buiten de lijntjes kleuren... En wijst daarbij specifiek naar de achtervleugel... Nog niet zo lang geleden....2021...moest Redbull de achtervleugel van de RB16B eveneens aan passen.... Op het rechte stuk boog de achtervleugel zo ver door dat Redbull er voordeel bij had... Dus met betrekking tot buiten de lijntjes kleuren....elk team zoekt de grenzen op. Dat is altijd al zo geweest en zal ook altijd zo blijven.
Dit bericht is aangepast op:
OngeveerPrecies
RB veranderde de vleugel (die overigens de statische buigtesten bij elke materiaalkeuring zonder probleem doorstond) en er gebeurde niks. De auto ging nog steeds onveranderd hard. McLaren veranderde hun ongeoorloofde mini-drs op de achtervleugel, er verschijnt een TD over water in de banden en opeens is de dominantie weg.
WickedGirl
OngeveerPrecies@,Water in banden ...daar is geen enkel bewijs voor gevonden. Door Redbull de wereld ingeholpen omdat ze zelf in het verleden met water in de banden geexperimenteerd hadden... De FIA heeft het toen expliciet verboden. De ingenieur die bij Redbull experimenteerde met water in de banden was Rob Marshall. En laat die Rob Marshall nu in januari 2024 bij Mclaren zijn begonnen. Omdat Redbull zich verbaasde over de progressie bij Mclaren...kwam het al gauw op Rob Marshall met zijn Redbull banden truc...😁 En het zou toch niet....helaas voor Redbull werden er door Pirelli en de FIA geen bewijzen gevonden voor banden water truc...😏 En mijn inziens is de dominantie van Mclaren er nog steeds... Norris was in Qatar ook sneller dan Verstappen met de RB20. Maar ja...dat heeft Verstappen op slimme wijze gestopt...door even te klikken over de gele vlag... Wrang voor Norris is...dat vrijwel het gehele F1 veld op het rechte stuk onder geel niet van het gas ging... En daar niet voor bestraft zijn.
Dit bericht is aangepast op:
Jeroen1978
@WickedGirl Daar is inderdaad geen enkel bewijs voor gevonden, net als bij jouw complottheorie over de asymmetrische remmen geen bewijs is gevonden. Door andere teams de wereld in geholpen, om hun eigen zaakjes te verbloemen🤡
MdGL
Comment verwijderd i.v.m. beledigend taalgebruik.
Dit bericht is aangepast door de redactie.
Pole
Stop met reageren op haar. Ik trapte er ook steeds in. Heeft helemaal geen zin. Ze verzint de hele boel bij elkaar. Negeren is het allerbeste en komt de discussie sfeer op dit forum ten goede.
W. J Van engelenburg
Ik wil je toch corrigeren. Over dat water in de banden is niet door RBR de wereld in geslingerd. Ze hebben een vermoeden gemeld bij de Fia .tevens is er wel degelijk bewijs dat het afgelopen jaar is toegepast. Pirelli heeft dit ook aangekaart bij de Fia. Ze wilden alleen niet hardop zeggen dat het om McLaren zou gaan. Dus met je geen bewijs dat klopt niet. En Dat je hiervan volledig RBR de schuld geeft, dat die het de wereld in geslingerd hebben klopt dus ook niet.
Pole
Stop met reageren op haar. Ik trapte er ook steeds in. Heeft helemaal geen zin. Ze verzint de hele boel bij elkaar. Negeren is het allerbeste en komt de discussie sfeer op dit forum ten goede.
Rick_RN365
Het grijze gebied is wat de Formule 1 maakt tot wat het is: een cutting edge van de motorsport. Je gaat tot het uiterste om een paar honderdste meer snelheid te vinden. Dat is Prima. Het is aan de FIA om te zorgen dat het niet buiten het grijze gebied de illigaliteit in duikt. Waar ik zelf nogal van schrok afgelopen race was de voorvleugel vam de Mc laren, die werkelijk alle kanten op mee boog. Niet alleen werden de bovenste delen samengeperst, ook de hoek van de vleugel tov de auto was flexibeler dan ik ooit gezie heb. Dat ding leek wel van rubber. Je kan mij veel wijsmaken, ik ben maar een leek, maar dat ding is niet legaal. Het lijkt wel alsof de regelementen van 2026 mbt de voorvleugel nu al even uitgeprobeerd is. Bovendien denk ik, dat als je als FIA constateerd dat er met illegaal spul gereden wordt, dat puntenaftrek zou moeten betekenen in het kampioenschap. In iedergeval voor het team en wellicht ook voor de rijder. Eigenlijk hadden die teams op dat moment gediskwalificeerd moeten worden wegens een illegale auto. Russel was een kilo te licht, Mercedes had een te grote drs ruimte, allemaal redenen voor diskwalificatie. Waarom dat nu niet gebeurd is, is mij een raadsel. Als het grijze vlak zwart blijkt te zijn, dan is er maar 1 conclusie mogelijk. Dan ben je over het randje en dus illegaal en dus diskwalificatie. Ook als het RB zou betreffen heb ik daar geen problemen mee. grijs is prima, zwart is einde oefening
Hennie-1965
Die is ook niet legaal, maar het probleem zit hem in de snelheid van ontwikkelingen van de teams en de nalatigheid of onkunde van de FIA om de testen aan te passen op de ontwikkeling. Het zijn de testen, manier van testen die het verzaken, het is al jaren verboden flexibele delen op de F1 bolide te hebben, maar de teams met al hun ingenieurs zijn te slim en te snel voor de FIA. Hoe vaak hebben we nu al gezien dat de test manieren van de FIA zwaar tekort schieten, elk jaar komen dit soort dingen voor en bij elk team ( dus ook bij Red Bull zelf ) en dat is eigenlijk het spelletje. Helaas is de FIA hierin niet innovatief en daarom lopen ze altijd achter de feiten aan, het mooiste zou geweest zijn als Adrian Newey bij de FIA aan de slag was gegaan, of een ander met gelijke kwaliteiten. Maar voor zover ik het begrepen heb worden de regels hierin flink aangescherpt en zijn de achter vleugels en de voor vleugels die McLaren dit jaar aan de titel WCC geholpen hebben verboden. Als ik eerlijk ben hoop ik dat McLaren die titel alsnog verliest, op wat voor manier dan ook, want dat hebben ze niet eerlijk verdiend in mijn ogen !
martinfanf1
Verstappen heeft niet geklikt maar terecht opgemerkt dat Norris illegaal 0.8 seconde dichterbij kwam. Dat is niet klikken volgens mij maar eigen positie beschermen.
WickedGirl
Verstappen heeft geklikt...net als Russell na de kwalficatie geklikt had bij de FIA... Beide met het doel je direkte tegenstander een oor aan te naaien...
MdGL
Russell heeft Verstappen een oor aangenaaid dmv een fantastisch toneelstuk. Zelfs de engelsen zijn ‘t daarover eens. Verstappen heeft allem gevraagd of Norris wel gelift had aangezien hij ineens wel heel dichtbij kwam. Een terechte vraag, die het team ook had gespot. Zo ook de wedstrijdleiding. Maar ja, Verstappen hè, die werkt als een rode lap op jou. En niet op een positieve manier.
ArribaAndale
WacoGirl een dubbele gele vlag in een wedstrijd negeren vergelijken met een in een outlap overbodig hard rijden in een langzame bocht terwijl je gemakkelijk je voorgangers ziet die weinig snelheid maken. Norris geeft na afloop toe dat hij fout zat. Russel verkondigt aan de pers een heel ander verhaal dan wat hij ten berde bracht bij het overleg.
Dyeus
Waarom mag water in de banden eigenlijk niet?
Pole
Goede vraag. Het staat in het reglement. Maar waarom?
joop-bekkema#58790
Nogal wat commentaar van Verstappen fans verwijderd vanwege beledigend taalgebruik. Niet echt verrassend. Hun grote voorbeeld is ook niet bepaald een rolmodel.
W. J Van engelenburg
Haha grapjas alsof die schijnheilige LH een rolmodel is. Laat me niet lachen Verstappen en zijn fans hebben meer fatsoen dan LH en zijn (fans) ooit zullen hebben /krijgen.