Meest recent waren het Christijan Albers en Robert Doornbos die de startgrid in de Formule 1-deelde. In 2006 reed laatsgenoemde als reservecoureur van Red Bull Racing de laatste drie races voor dat team, terwijl Christijan Albers bij het van Midland naar Spyker F1-omgedoopte team bivakkeerde. Het jaar ervoor maakte de Formule 1 kennis met Double Dutch in haar puurste vorm. In het laatste jaar van het bestaan van het Minardi F1 Team konden de Oostenrijker Patrick Friesacher en diens sponsoren niet aan hun betalingsverplichtingen voldoen. Robert Doornbos werd voor de gelegenheid overgenomen van Red Bull en als nieuwe teamgenoot van Christian Albers gepresenteerd. Het boterde voor geen meter tussen de twee landgenoten, wat het onderlinge teamduel des te interessanter maakte.
Twee Nederlanders in één team, het was slechts één keer eerder vertoond in de geschiedenis van de Formule 1. In 1962 stond zowel Carel Godin de Beaufort als Ben Pon aan het vertrek van de Grand Prix van Nederland, dat jaar de openingsrace van het seizoen. Beiden kwamen uit voor Ecurie Maarsbergen, een Nederlands team dat door Godin de Beaufort werd ingeschreven. Aangezien het een Nederlandse inschrijving betrof kon er zelfs gesproken worden van 'Triple Dutch'. Pon zag de finish niet, Godin de Beaufort werd knap zesde. Exact tien jaar eerder stonden er voor het eerst twee kaaskoppen aan de start van een Formule 1 Grand Prix. Toen waren het Jan Flinterman en Dries van der Lof die het Nederlandse publiek op de banken kregen. Flinterman finishte de race op Zandvoort als negende, nadat hij na zijn uitvallen de auto van zijn Braziliaanse teamgenoot Chico Landi over mocht nemen. Van der Lof werd in de uitslag niet opgenomen, nadat hij zeventig van de negentig ronden wist te voltooien.
Meest gelezen