Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Tijdens deze drie Grands Prix worden in 2020 mogelijk F1-kwalificatieraces gehouden

In 2020 wil de FIA tests uitvoeren met een nieuw kwalificatieformat. In plaats van de traditionele kwalificatie zoals we die vandaag de dag kennen, wil de autosportfederatie volgend seizoen enkele keren experimenteren met zogeheten sprintraces.

In plaats van de traditionele, in drie stukken opgedeelde kwalificatiesessie, waar elke coureur een zo snel mogelijk ronde probeert neer te zetten, krijgen we in 2020 mogelijk enkele keren te maken met een sprintrace. In 2021 hoopt de FIA het format definitief in te kunnen voeren, maar eerst wil de autosportfederatie het format komend seizoen tijdens enkele Grands Prix-weekenden testen. De startopstelling van een sprintrace zal in dat geval worden bepaald door de stand in het wereldkampioenschap aan het begin van het betreffende raceweekend. Nummer twintig in het kampioenschap start een sprintrace vanaf poleposition, terwijl de kampioenschapsleider vanaf achteraan zal starten; een zogeheten reversed grid . De lengte van een sprintrace zal als het plan doorgaat waarschijnlijk 100 kilometer plus één ronde worden. Het huidige voorstel is om de sprintraces later in het 2020-seizoen te houden, zodat de stand in het kampioenschap representatief genoeg is om een reversed grid toe te passen. Voorlopig lijken de Grands Prix in Frankrijk, België en Rusland de favorieten. De laatste jaren vond er tijdens de races op deze circuits namelijk weinig actie plaats, waar de FIA en Liberty Media verandering in hopen te brengen door het invoeren van kwalificatieraces, aangezien het resultaat van de sprintrace de startopstelling moet worden voor de zondagse GP. Mochten er straffen worden uitgedeeld tijdens een GP-weekend voor bijvoorbeeld motorwissels, dan gebeurt dit pas in aanloop naar de hoofdrace en niet in aanloop naar de sprintrace. Tijdens een sprintrace zijn er bovendien geen verplichte pitstops en mogen de coureurs vrij kiezen welke banden ze onder hun auto laten schroeven. Het enige probleem voor de FIA is dat het invoeren van de drie sprintraces in 2020 unanieme steun vereist van alle teams. De topteams lijken niet echt staan te popelen voor deze regel. Voor het 2021-seizoen kan de FIA echter zonder toestemming van de teams de sprintraces invoeren, waardoor een test tijdens drie Grands Prix in 2020 mogelijk het minste van twee kwaden is voor de topteams. Mocht het idee in de praktijk dan totaal niet uit de verf komen, kan er voor 2020 nog een streep door het idee .

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"