Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Toen Schumacher niet wilde racen en een inhaalverbod voorstelde na 9-11: "Een verkeerd signaal"

We schrijven 11 september 2001. De wereld wordt opgeschrikt door verwoestende aanslagen in de Verenigde Staten. Drie weken later stond de Formule 1 Grand Prix van de Verenigde Staten op het programma. Wat te doen?

De Formule 1 Grand Prix van Italië in 2001 stond gepland voor 16 september, precies vijf dagen na de verwoestende aanslagen op onder andere het World Trade Center in New York. Er werd besloten dat de race op Monza door zou gaan, zij het zonder wat voor festiviteiten of vieringen dan ook. Michael Schumacher, die op dat moment onofficieel al de kampioen was, was er geen voorstander van om op die dag te gaan racen, zo zou hij een jaar later verklaren. Hij speelde met de gedachte om überhaupt niet te racen. "Dat heb ik zeker overwogen", zo vertelde hij tegen Italiaanse media. "Het betrof een bepalende periode in mijn leven, niet enkel met de aanslagen op de Twin Towers, maar ook met het dramatische ongeval van Alex Zanardi (de Italiaan verloor beide benen in een IndyCar-crash op de Lausitzring, red.)." "Het was heel moeilijk om maar gewoon in te stappen en om te doen alsof er niks was gebeurd. Mijn hoofd stond er niet naar en ik was liever ergens anders geweest. Ik vond dat we een slecht signaal afgaven door te rijden na wat er was gebeurd. Ik was er echt op tegen en toen ik toch de baan op ging, was ik er met mijn hoofd niet bij. Fysiek zat ik in de auto, maar in gedachten was ik ergens anders." Jarno Trulli, thuisracer, stond er bijvoorbeeld anders in: "Elke dag opnieuw zetten we de televisie aan en hopen we dat de wereld een stukje mooier is geworden. Maar als we de Formule 1 stilleggen, dan winnen de terroristen." Twee weken later, toen Schumacher in Indianapolis aankwam voor de Formule 1 Grand Prix van de Verenigde Staten, een race waar hij eigenlijk ook écht niet aan deel had willen nemen , kwam ook hij tot een ander inzicht. "Het stelde me wat gerust om te zien dat de Amerikanen, hoe groot de schok ook was, dealden met de situatie. Ik zag mensen die er klaar voor waren om opnieuw te beginnen met een enorme innerlijke kracht en met de behoefte aan een terugkeer naar 'normaal'." Foto boven tekst: Ferrari ging op Monza de baan op met een sponsorloze bolide, voorzien van een zwarte neus.

Niet inhalen

Schumacher refereerde zelf een jaar na dato al aan het ongeluk van Zanardi. Het was naar aanleiding van dat ongeluk dat Schumacher voor de eerste ronden op Monza bovendien een niet-inhalen-afspraak wilde maken. Dat voorstel stuitte op weerstand, met name omdat het juist nieuwe veiligheidsrisico's met zich mee zou brengen. Want wat als de ene helft vol de aanval inzet, terwijl de andere helft juist de voorgestelde afspraken zou respecteren? Jacques Villeneuve, die het nooit schuwt om zijn mening te ventileren, deed dat doet ook niet. "Als deze start niet op de gebruikelijke manier plaats kan vinden, dan kan dat nergens meer. Monaco bijvoorbeeld is veel gevaarlijker, net als veel andere circuits", zo vertelde de Canadees aan ITV. "We zijn coureurs, we tekenen aan het begin van het seizoen contracten, waarbij we het heerlijk vinden dat we coureurs zijn en ook nog eens miljoenen opstrijken. We weten al een jaar dat we hier op Monza racen, maar op de één of andere manier is er pas op zondagochtend een discussie ontstaan." "Vergeet ook niet dat hier mensen naast de baan zitten die wel een half jaar hebben moeten sparen om deze race te aanschouwen." De race ging uiteindelijk dus door en zonder incidenten. Juan Pablo Montoya won zijn eerste race.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal