Tops Er is niemand die kan beweren dat Sebastian Vettel niet de beste Formule 1-coureur van het afgelopen weekend was. De Duitser stuurde zijn Ferrari ein-de-lijk weer eens naar een poleposition en leek met de zege aan de haal te gaan, tot hij de macht over het stuur verloor en – al hobbelend over het gras – moest corrigeren. In die actie zou hij de achteropkomende Lewis Hamilton hebben gehinderd. Het tempo was echter real , echt. Laat het, voor de spanning in het WK, alsjeblieft een voorteken zijn. Toen Nico Hulkenberg het in Monaco behaalde resultaat twee weken geleden moest opsommen, was zijn reactie veelzeggend . In Canada kon de Duitser, samen met alle collega’s van de geelzwarte Renault -brigade, weer lachen. Veertien WK-punten werden er door Daniel Ricciardo en de Hulk gescoord – Renault is van een teleurstellende achtste naar een vijfde plaats met uitzicht op meer geklommen. Dit had de Regie écht even nodig. Meestal zijn we er als de kippen bij om Lance Stroll aan de schandpaal te nagelen als hij er een potje van maakt, maar áls het een keer goed gaat, willen we niet de minste zijn om de jonge Canadees te prijzen. Ere wie ere toekomt: Stroll leverde voor eigen publiek een bekeken wedstrijd af, conserveerde de banden en kwam op een prima negende plaats over de eindstreep. Het zijn dit soort races waardoor Stroll zijn criticasters af en toe kortstondig het zwijgen oplegt.
Flops Als een teambaas zijn coureur tijdens de race toe moet spreken, dan is er in negen van de tien gevallen iets goed mis. Zo ook bij Kevin Magnussen , die tijdens de Canadese Grand Prix op een boardradiobericht van Guenther Steiner kon rekenen. “Dat wat je net van de engineer hoort betekent dat het voor ons ook geen fijne belevenis is, het is nu genoeg. Enough is enough ”, kreeg de Deen, die op zaterdag voor zowel hemzelf als teammaat Romain Grosjean de kwalificatie verpestte door te crashen, terecht in zijn oren getoeterd. Oftewel: kappen met die ongein, laat je rechtervoet maar spreken. Na de wintertestweken werd Alfa Romeo Racing aangewezen als outsider om mee te strijden voor het ‘B-kampioenschap’, aangezien Kimi Raikkonen en Antonio Giovinazzi hoopgevende rondetijden reden. Na zeven Grands Prix is de klad er echter behoorlijk in gekomen. Beide heren komen er al een tijdje niet meer aan te pas, de C38’s zien de concurrentie aan de horizon verdwijnen. Werk aan de winkel in Hinwil. Ten slotte, we kunnen er niet omheen, uiteraard – de wedstrijdleiding . In het recente verleden hebben de (door autosportbond FIA part-time aangestelde) race stewards zichzelf wel vaker belachelijk gemaakt, iets wat ze in Canada wederom voor elkaar kregen. Waarom het nodig was om Vettel een tijdstraf te geven is natuurlijk een vraag an sich , het grote onderliggende probleem is echter dat fans hun interesse in de sport verliezen vanwege dit soort controversiële en onnodige beslissingen. De zin ‘de sport wordt kapot gemaakt’ passeerde meermaals de revue en dat was ditmaal geheel terecht. In het belang van de sport, het kampioenschap, de integriteit (want wat deed Hamilton dan, drie jaar terug in Monaco?) en geloofwaardigheid hadden Emanuele Pirro en consorten in dit geval hun handen van de knoppen moeten houden.
Meest gelezen