Franz Tost is een gerespecteerde teambaas in de Formule 1. De Oostenrijker ging bij Toro Rosso, nu bekend als AlphaTauri, aan de slag in 2005 en zorgde er met zijn stoïcijnse en eerlijke begeleiding voor dat heel wat coureurs de overstap naar het 'grote' Red Bull wisten te maken. Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo horen bijvoorbeeld zeker in dat rijtje thuis.
In 2015 en begin 2016 had Tost ook Max Verstappen onder zijn hoede. De Nederlander maakte toen op 17-jarige leeftijd zijn debuut in de Formule 1, maar had Tost al eerder overtuigd. Eerst gaat de afzwaaiende teambaas in op de huidige situatie van Verstappen en Red Bull. Volgens Tost maakt het namelijk niet uit wie de teamgenoot van Verstappen is.
"Het maakt niet uit wie er naast Verstappen rijdt", stelt Tost tegenover RacingNews365. "Ik denk dat hij simpelweg de snelste is. Allereerst hangt af van de eigen filosofie van het team. Red Bull wil het rijders- en constructeurskampioenschap winnen en dan moet je de beste combinatie vinden. En ik denk dat de huidige combinatie heel goed is."
De 67-jarige Tost kan ook piekfijn uitleggen waarom de huidige line-up goed werkt. "Max is de duidelijke leider van het team en sneller dan Perez, maar Checo is wel snel genoeg om als tweede te eindigen in het kampioenschap. Bovendien winnen ze het constructeurskampioenschap met dubbele punten ten opzichte van de nummer twee. Dus wat wil je nog meer? Het is fantastisch. En je moet de vrede bewaren in het team, want het is duidelijk wie er domineert."
Anderen bekeken ook:
"Max paste zich meteen aan"
Tost liet al vaker doorschemeren dat Verstappen en Sebastian Vettel misschien wel de meeste indruk op hem hadden gemaakt in hun periode bij Toro Rosso. Tost legt in de podcast Beyond the Grid uit hoe Verstappen hem overtuigde. "Zijn ongelofelijke snelheid zag je soms terug in de Formule 3. Ik herinner me een Formule 3-race op de Norisring. Ik dacht dat Max op een droge lijn reed, want hij was twee seconden sneller dan de rest. Dat deed me denken aan Michael Schumacher, die ooit een Formule Ford-race won op de Salzburgring. Ik wilde daarna zien wat Max in onze auto zou doen. We deden een test in Italië en hij was meteen goed met de auto."
"Max paste zich meteen aan aan de snelheid, de remmen, alles", vervolgt Tost zijn verhaal. "Dat was het grote voordeel voor Max, want hij heeft geen probleem met de snelheid. Andere coureurs hebben tien, twintig of honderd rondjes om zich aan te passen, maar Max had het direct onder controle."
Tost weet nog hoe er werd gereageerd op zijn besluiten rond de jonge Verstappen. "Toen we hem contracteerden voor de Formule 1, weet ik nog dat er een aantal collega's naar me toekwamen en zeiden dat ik gek was. Ze vroegen zich hoe ik iemand kon nemen die zijn rijbewijs nog niet had. Ik zei: 'ik wil dit nu niet met jullie bespreken. Kom over vijf jaar maar eens terug'. Ik was een beetje klaar met het feit dat ik onze beslissingen moest verdedigen."
Hetzelfde scenario deed zich voor toen Verstappen voor het eerst een vrije training afwerkte in Japan. "We wilden dat hij een vrije training reed in Suzuka. Opnieuw kwamen er collega's naar me toe die zeiden dat ik gek was. Suzuka was toch een van de moeilijkste circuits? Maar Max reed naar buiten en deed zijn ding zonder enige problemen."
Tost ziet Ricciardo als rolmodel
In 2023 keerde Daniel Ricciardo opnieuw terug bij AlphaTauri. De Australiër reed al bij het team in 2012 en 2013 en hoopt zijn carrière nieuw leven in te blazen om zo weer een stoeltje bij Red Bull te bemachtigen. Tost vertelt tegenover RacingNews365 dat Ricciardo niet echt veranderd is.
"Nee, Daniel is niet echt veranderd als mens", stelt Tost, die al grappend zijn verhaal vervolgt. "Uiteraard heeft hij nu veel meer ervaring. Hij reed tien jaar geleden voor ons en je leert veel van tien jaar in de Formule 1. Hij won acht races en hij is een karakter in de sport. Hij is ook heel bekend, vooral bij de jonge fans en meisjes vinden hem ook leuk. Dat is belangrijk, want we moeten vrouwen interesse laten hebben in de sport. Karakters als Daniel en veel andere Formule 1-coureurs zorgen daarvoor, want ze zijn jong, zien er goed uit en hebben veel geld. Meiden vinden dat leuk."
Hoe staat het met de doorstroom qua talenten? Komen er bijvoorbeeld coureurs aan die goed genoeg zijn voor Red Bull? "Ik denk dat het mogelijk is. Er komen goede rijders aan. Je hebt Liam Lawson en Isack Hadjar, dat zijn hooggekwalificeerde mensen. En dan gaan we zien wat er gebeurt bij Red Bull", sluit Tost af.
Ook interessant:
Giedo van der Garde maakte bekend dat hij gaat stoppen als autocoureur. De Nederlander is openhartig over dat besluit in een exclusief interview met RacingNews365: "Wat ben ik allemaal aan het doen?"
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!