Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Trotse Wolff niet bezorgd over legaliteit Mercedes

Mercedes liet menig mond in Bahrein openvallen toen men de fors geüpdatete W13 voor de camera's zette. De auto heeft nagenoeg geen sidepods meer en dat maakte dat mensen zich afvroegen of de auto wel helemaal legaal is. Teambaas Toto Wolff maakt zich geen zorgen.

Mercedes-teambaas schoof ten overstaan van onder andere RacingNews365 aan in de persconferentie voor teambazen op de eerste van drie testdagen in Bahrein. Natuurlijk werd hem meteen het hemd van het lijf gevraagd over de spectaculair geüpdatete Mercedes W13. Gevraagd naar die nieuwe auto, begint Wolff allereerst te vertellen dat hij heel trots is. "We zijn met zijn allen ontzettend trots op wat we wat betreft het concept voor elkaar hebben gekregen. Nu is het nog zaak om de auto snel te maken. Dit is de ontwikkelingsrichting waar wij ons goed bij voelen en nu moeten we de auto gaan finetunen. Dat betekent dat we veel experimenteren en alles met nieuwsgierigheid benaderen." Dat laatste antwoord nodigt er toe uit te vragen of die experimenten goed uitpakken. Met andere woorden: presteert de auto zoals verwacht? Wolff geeft daar geen eenduidig antwoord op en spreekt zelfs van 'issues'. "Dat valt nog niet helemaal te zeggen. We kampen met wat issues die zeer specifiek voor Bahrein zijn, omdat het hier nu eenmaal erg heet is. Maar we zien anderen ook nog veel stuiteren (porpoising, red.) op de rechte stukken en soms zelfs in de bochten. Het gaat dus echt om het finetunen van zaken en daarom hebben we nog niet naar de echte performance gekeken."

Wolff geen fan van nieuwe regels

Gevraagd of Wolff zich zorgen maakt over de legaliteit van de auto, blijft hij wat vaag als hij aangeeft dat de FIA bij het hele ontwikkelingsproces betrokken is geweest. "Het hele proces is erg overzichtelijk. Als je een bepaalde kant op gaat met de ontwikkelingen en je oordeelt dat je daar mogelijk de goedkeuring van de FIA voor nodig hebt, dan wissel je vroegtijdig informatie uit en betrek je hen bij het hele proces." Het is natuurlijk logisch dat Wolff het concept verdedigt, maar hij snapt het ook als andere teams en hun teambazen argwanend zijn: "Het is duidelijk dat wanneer je met iets innovatiefs komt er een discussie over ontstaat. Dat gebeurt nu ook, maar dat is dus niet iets wat we niet aan zagen komen." Volgens de nieuwe regels kunnen regels aangepast worden als er een supermeerderheid vóór die nieuwe regel is. Dat houdt in dat als 28 van de 30 stemmen vóór zijn (10 stemmen voor de FIA, 10 voor de F1 en 1 per team) een regelverandering wordt aangenomen. In theorie kan op voorspraak van welk team dan ook een regel tegen het concept van Mercedes worden voorgesteld, zelfs als die auto volledig legaal zou zijn. Wolff vindt die regelverandering dan ook helemaal niks: "Ik had liever gezien dat we het oude systeem trouw waren gebleven. Het kan toch niet zo zijn dat een innovatie zo van de auto gehaald wordt als hij volgens de regels legaal zou zijn? Ik denk dat dit iets is waar de FIA en de Formule 1 zorgvuldig mee om moeten springen in de geest van de sport." Hij herhaalt echter nog maar eens dat de FIA al vroegtijdig wist van de plannen van Mercedes: "We vonden het belangrijk niet helemaal solo te werken en in contact te blijven met de FIA, dus ik denk dat alles in orde is."

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'