Wat heb je liever? Meer prijzengeld of meer ontwikkelingstijd voor 2024? Dat dilemma speelt tegenwoordig bij de Formule 1-teams, want er mag minder tijd in de windtunnel gespendeerd worden als je hoger eindigt in het constructeurskampioenschap. Mercedes en Toto Wolff gingen er met de tweede plaats vandoor na een felle strijd met Ferrari, maar de Oostenrijkse teambaas vertelt tegen onder meer RacingNews365 dat de gevolgen wel degelijk door zijn hoofd spoken en spookten.
"We zijn allebei verliezers", verwijst Wolff naar de daverende overwinning van Red Bull in de beide kampioenschappen. "De tweede plaats is beter voor het geld en de bonussen van de werknemers, terwijl de derde plaats weer voordelig is voor de windtunneltijd. Ferrari krijgt nu 7% meer tijd dan wij en als wij op hun positie geëindigd waren, kregen we 40% meer dan Red Bull. Je krijgt nooit wat je wilt. Het liefst heb je het allebei."
Anderen bekeken ook:
Vasseur daagt Wolff ludiek uit
Of de tweede plaats voor optimisme zorgt bij Wolff? "Ik heb me nog nooit optimistisch gevoeld. Dat klinkt vrij slecht, maar het helpt ook om de motivatie hoog te houden en mijn verwachtingen te managen. Ik vind namelijk nooit iets goed genoeg. Daarom zit ik hier ook met gemengde gevoelens. We wonnen de strijd om de tweede plaats, maar verloren die om de eerste plaats."
Als Ferrari-teambaas Fred Vasseur de woorden van Wolff te horen krijgt, reageert hij op een ludieke wijze. "Indien Toto liever op de derde plaats eindigt in het constructeurskampioenschap, moet hij in protest gaan tegen de straf van Sergio Perez!"
De Mexicaan kreeg een straf na een touché met Lando Norris, wat ervoor zorgde dat George Russell als derde kon eindigen en zo de tweede plaats van Mercedes veiligstelde. Vasseur vindt dat Ferrari op een ander moment het gevecht heeft verloren. "Eerlijk gezegd misten we niets in Abu Dhabi. Als je naar het kampioenschap kijkt, hadden we het bijvoorbeeld heel moeilijk in Miami en Zandvoort. Dat was pijnlijker. Hier in Abu Dhabi was de snelheid goed en streden we met Red Bull in de kwalificatie. Ik denk dus niet dat we het afgelopen weekend hebben weggegeven."
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull gaan de lat in 2024 nog hoger leggen
Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast met Joris Mosterdijk en Tom Coronel. Deze week blikken we terug op de GP van Abu Dhabi, het bizarre seizoen van Max Verstappen en nog veel meer! Check de podcast hieronder in de audioplayer.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Nelson
Wolff kan niet rekenen. Hij heeft bij een derde plek geen 40% meer. Volgens mij is het 10% of er moet iets veranderd zijn.
Dit bericht is aangepast op:
C_R_V2
@Nelson ; Inderdaad want het systeem zit als volgt in elkaar : de verdeling werd voor het F1-seizoen van 2022 tot en met 2025 aangepast, waarbij de verschillen per plek vijf procent zijn. Hierdoor krijgt de kampioenschapsleider maar 70 procent (28 runs per week) en de nummer laatst 115 procent (46 runs per week). Dus waar Toto die 40% vandaan haalt... geen idee.
Jetfoil
Waarschijnlijk vanuit zijn geheime maar slechtwerkende ondergrondse windtunnel.
Angelisa
Volgens Toto vindt je motivatie door je nooit optimistisch te voelen!? Klinkt aardig depressief moet ik zeggen. Wellicht dat ie eens met Max moet bellen hoe je je kunt motiveren door optimistisch te zijn. Schijnt hem aardig wat zeges op te leveren😂
Jetfoil
Toto Wolff, zoooo rijk, maar Oooh zoooo ongelukkig😅
Dit bericht is aangepast op:
PierreO
Wat maakt Toto zich toch druk, hij heeft de beste coureur wereldwijd en die stopt hij iedere avond in bed en geeft hem nog een nachtzoentje, dan moet dat toch goedkomen.
Genkkolderbos
Geld is wel belangrijk daar voor doen ze het niet voor de windtunnel .
Edwin_B.
Sinds de budgetcap is de F1 voor teams als Mercedes, Red Bull, Ferrari en McLaren een koopje tegenwoordig.
C_R_V2
@Edwin_B. : Geld is inderdaad minder belangrijk voor de grote teams... dat hebben ze immers genoeg. 5% minder windtunnel-tijd per plek in de rangschikking kan echter een rol gaan spelen als ze updates willen doorvoeren tijdens het seizoen. Maar ja als dat de opzet was dan moest Toto zijn ego maar opzij gezet hebben en met opzet derde geworden zijn en niet tweede... kwestie van strategisch denken.
Dit bericht is aangepast op:
Edwin_B.
En prestige. Dat ze verliezen van een frisdrank fabrikant met de beste ontwerper en coureur is al minder. Maar om dan ook nog te verliezen van een andere fabrikant. Denk niet dat Ferrari momenteel blij is dat ze van Mercedes hebben verloren. Voor verkoopcijfers van zowel straat alsook racewagens is het gewoon beter om te winnen van het andere automerk.
Spamaccount Muit
Fred verrekend zich een beetje geloof ik. Want Charles liet Checo voorbij dus als het resultaat zou staan dan zou Checo 2e eindigen wat Charles 3 punten kost net als het Russel dan 3 punten zou kosten oftewel verschil blijft gelijk.
S800S2000nsx
Zonder straf zou charles perez niet voor laten.....
S800S2000nsx
Wist niet dat mercedes gestreden heeft voor de 1ste plek? Zal in zijn dromen zijn geweest.. ...
Jetfoil
Toto zou beter naar een andere psychiater gaan . Het narcisme van Wollf kent geen grenzen. Wanneer Toto in beeld komt tijdens de race, zie je dat zijn medewerkers lachen wanneer hij lacht, serieus zijn wanneer hij serieus is en hun mond houden wanneer de baas brult. Brullende bazen die eerder negatief zijn in hun handelen zijn meestal slechte managers. Voor geen geld zou ik daar willen werken. Nick Schumacher heeft ook al kennis gemaakt met de driftbuien van Toto, leuk is wat anders hoor.
Dit bericht is aangepast op:
MarcoL1965F1Sinds1983
Maar hij heeft toch een beetje vorderingen gemaakt in zelfcontrole. Dit seizoen is zijn headset heel gebleven en hij heeft óók het speeksel beter binnensmonds gehouden.
Fedal
Dat geld wat een team aan bonussen uitdeelt, mag dat ook uit eigen zak komen of mag dat alleen uit het prijzengeld worden betaald? Als ze dat zelf mogen betalen, dan is Ferrari de winnaar op de derde plek. Geld zal bij Ferrari geen probleem zijn, dus is de tijd in de windtunnel een betere prijs dan het geld wat plek twee oplevert.
hermsen
Er is maar eentje die altijd wat te zeuren heeft.
RGV1978
Is het niet zo dat Ferrari sowieso enkele tientallen miljoenen krijgt vanwege het historisch belang van het merk in de F1? Als dat nog altijd zo is dan zou ik als ik Ferrari niet te rouwig zijn met deze eindstand. Waarschijnlijk krijgen ze nog steeds meer geld van de FIA dan Mercedes. En met een derde plaats krijgen ze ook nog meer ontwikkeltijd. Win-win. Alleen die Italiaanse media hè!!!