Max Verstappen is lekker bezig op vrijdagmiddag in Bahrein. Rond 15:00 uur Nederlandse tijd (17:00 uur in Bahrein) begon hij aan een lange run op de C3-banden. Laat dat nou net hetzelfde tijdstip van de dag zijn als het tijdstip waarop de race over ruim een week wordt verreden. Zeer representatieve omstandigheden dus.
De stint duurde uiteindelijk 15 ronden, maar de laatste 11 ronden waren met afstand de indrukwekkendste. Verstappen viel namelijk enorm op vanwege zijn consistente ronde tijden. Hij begon met een 1:37,7, maar in de ronden daarna voerde hij het tempo op tot een 1:37,1. Vervolgens klokte hij 11 (!) ronden op rij rondetijden die binnen 0,2 seconde van elkaar zaten, alvorens hij naar binnen reed voor een servicebeurt.
Ter vergelijking: iets later reed Leclerc ook een lange(re) run met C3-banden, maar hij was (de eerste 14 ronden van zijn stint) gemiddeld ongeveer een halve seconde langzamer dan Verstappen en de Ferrari-rondetijden liepen langzaam maar zeker op. Van constante tijden waren bij de Monegask geen sprake. Natuurlijk weten we niet hoeveel brandstof er aan boord van de twee coureurs zat, dus harde conclusies zijn er niet te trekken, maar qua consistentie zit het bij Red Bull wel goed.
Verstappen vs. Leclerc stint op C3
Ronde | Verstappen | Leclerc |
---|---|---|
1. | 1:37.752 | 1:37.173 |
2. | 1:37.575 | 1:37.366 |
3. | 1:37.422 | 1:37.363 |
4. | 1:37.285 | 1:37.476 |
5. | 1:37.172 | 1:37.583 |
6. | 1:37.177 | 1:37.724 |
7. | 1:37.221 | 1:37.598 |
8. | 1:37.160 | 1:37.613 |
9. | 1:37.130 | 1:37.703 |
10. | 1:37.058 | 1:38.215 |
11. | 1:37.124 | 1:37.742 |
12. | 1:37.208 | 1:38.177 |
13. | 1:37.205 | 1:38.109 |
14. | 1:37.116 | 1:38.336 |
15. | - | 1:38.161 |
16. | - | 1:38.458 |
17. | - | 1:38.410 |
18. | - | 1:38.668 |
GEM. (14 ronden) | 1:37.258 | 1:37.727 |
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!