In Oostenrijk was het afgelopen weekend niet alleen een Nederlands F1-feestje, maar ook een track limit-extravaganza. Tijdens de kwalificatie werden er al links en rechts rondetijden geschrapt, maar de Grand Prix op zondag spande de kroon. De wedstrijdleiding had uren nodig om alle mogelijke overtredingen, meer dan 1200, te controleren. Vijf uur na de race werden er daarom nog twaalf straffen voor in totaal acht coureurs uitgedeeld. Het leidt tot enorme frustratie bij nagenoeg alle Formule 1-coureurs, die massaal reageren. "Dit is een van de slechtste circuits voor track limits. Het is lastig in te schatten. Als je een klein beetje mis zit, dan glijdt de auto weg en ga je over de witte lijn. Het zag er een beetje onnozel uit, alsof we amateurs waren", zo riep Max na de kwalificatie. Van de 83 geschrapte rondetijden in de race op zondag was er maar eentje van Verstappen. Na de race had hij er dus niets over te zeggen, zeker omdat het toen Max voor de microfoon verscheen nog niet bekend was dat de FIA nog 1200 overtredingen moest bekijken. Zijn collega's hadden er echter genoeg over te zeggen. RacingNews365 maakte een rondje langs de velden. De reacties liepen uiteen, maar wel was iedereen het er eigenlijk over eens dat er een oplossing moest worden gezocht voor de schetsvertoning in Oostenrijk.
Perez: "Ik wil geen scheldwoorden gebruiken, maar..."
Te beginnen met Sergio Perez. Hem moesten we er niet eens naar vragen. Na zijn derde plek in Oostenrijk, startend vanaf P15 vanwege track limits in de kwalificatie, benadrukte hij vol irritatie dat er een oplossing moest worden gezocht. "Het is heel mooi om op het podium te staan, maar ons weekend startte heel slecht. Ik weet niet hoe ik het moet zeggen, ik wil geen scheldwoorden gebruiken, maar de track limits... Iedereen heeft er dit weekend wel op een manier last van gehad. Hopelijk is het opgelost als we hier volgend jaar weer terugkeren op de Red Bull Ring."
Gasly: "Mijn oma snapte er niets van"
Pierre Gasly was een van de coureurs die tijdens de race een straf kreeg van vijf seconden. Na de race, waarin hij als negende over de meet kwam, kreeg hij nog eens tien seconden straf. Hij zakte daardoor uiteindelijk naar de tiende plek in de classificatie. Hij benadrukte eveneens dat het op deze manier eigenlijk geen doen is. Hij bekeek het ook vanuit het perspectief van de fans. Zijn eigen oma snapte er thuis op de bank bijvoorbeeld helemaal niets van toen ze op vrijdag naar de kwalificatie keek. "Helaas ben ik een keer te veel over de schreef gegaan, al was het waarschijnlijk maar een centimeter. Dat is frustrerend, maar dat is de regel, voor iedereen. Laat ik er verder maar niet te veel over uitweiden", lacht de Fransman. "Voor iedereen, de stewards, de fans en de coureurs zou het beter zijn om de track limits gewoon los te laten. Maar goed, het zijn de regels." Wat is dan de oplossing? "Daar moeten we naar op zoek. Als coureurs willen we consistentie zien, maar ook gezond verstand. Als er in de kwalificatie 43 rondetijden worden geschrapt, dan klopt er ergens iets niet. Mijn oma die tv kijkt, snapt er helemaal niets van. Wat is er in hemelsnaam aan de hand? Het ene moment staat Lewis op P1, daarna op P18 (als zijn ronde wordt geschrapt, red.). Dat is niet goed, maar we gaan het zien. Dit moet worden bekeken, want dit moet beter."
Norris: "Dan moet je maar langzamer gaan"
Lando Norris was één van de coureurs die er zonder straffen vanaf kwam tijdens de GP van Oostenrijk. De Brit is nuchter en weet wat de oplossing is, maar weet ook waarom die niet wordt toegepast. Tegelijkertijd is er ook een simpelere manier: gewoon wat langzamer door die bochten gaan. "Ik weet niet wat we anders moeten doen? Wij coureurs willen grindbakken zien, zoals ze in bocht vier en bocht zes ook liggen. Zelfs daar worden we echter voor op de vingers getikt, want je kan daar over de lijn gaan en alsnog het grind niet raken. Zelfs dan worden we erop aangekeken. Dat is onnozel. De grindbak moet gewoon de limiet zijn. Als je een fout maakt, word je vanzelf gestraft door door het grind te gaan." "Maar dat kan je niet overal doen", vervolgt de McLaren-coureur. "In de laatste twee bochten niet, want voor de MotoGP werkt dat niet. Daar pakt iedereen de straffen. Het is niet mijn taak om een oplossing te verzinnen, daar ben ik heel eerlijk in. Het is aan iedereen om gewoon binnen de lijnen te blijven, maar als ik een straf had gehad, had ik misschien wel iets anders geroepen", is hij goudeerlijk. Hoe dan ook, de coureurs zouden ook in de spiegel kunnen kijken. "Ik deed het veel rustiger aan in de laatste twee bochten. Dat kan de rest ook doen. Dat is echter niet makkelijk, zeker als je aan het pushen bent om iemand voor te blijven. Ik laat het makkelijker klinken dan het is, maar als je je auto niet binnen de lijnen kan houden, dan moet je maar gewoon wat langzamer gaan", aldus Norris.
Russell: "Ik heb de oplossing niet"
Als voorzitter van de vakbond der F1-coureurs, de GPDA, zal Russell ongetwijfeld gesprekken gaan voeren over de situatie op de Red Bull Ring. Het probleem: hij heeft niet echt een idee wat nou de juiste oplossing zou zijn om de track limit-problemen tegen te gaan. Zelf kreeg hij geen straf, maar wel een aantal waarschuwingen. "Ik ben er absoluut niet trots op dat ik waarschuwingen heb gekregen", lacht hij. "Het is zeker mogelijk om binnen de lijnen te blijven. Tegelijkertijd is het qua track limits een uitdagend circuit. Het is denk het enige circuit op de kalender waarop het zo lastig is." "Daarom moet daar in die twee bochten (bocht negen en tien, red.) een 'harde stop' liggen. In bocht vier is geen track limit. Waarom? Omdat er een grindbak ligt. Hetzelfde geldt voor bocht zes. Als je in moet schatten of je wel of niet over een witte lijn gaat, dan is het lastig." "Ik weet niet echt wat de oplossing moet zijn. Ik weet niet wat de beperkingen zijn. Draait het gewoon om het feit dat hier ook door motoren wordt geracet? Normaal is het heel simpel: gooi er gewoon een grindbak neer, maar dan snap ik dat het een uitdaging is om rekening te houden met de motoren. Ik heb de oplossing op dit moment in ieder geval niet."
Tsunoda: "Stressvol"
Daar waar Russell het over een grindbak heeft, zo oppert Yuki Tsunoda tot slot iets anders: leg kerbstones neer! De Japanner was na Hamilton de volgende die een straf kreeg voor track limits. Na de race volgde er nog een. Daardoor werd hij als laatste nog rijdende coureur geclassificeerd. "Ik heb veel waarschuwingen gekregen tijdens de race", zucht hij. "Ik had echter niet het gevoel dat ik bij sommige momenten waar ik waarschuwingen voor kreeg over de witte lijn ging. Ik weet niet of de wedstrijdleiding veel te streng was, dat moet ik nog eens checken." Yuki hoopt in 2024 een andere situatie aan te treffen. "Het zou mooi zijn als dit in de toekomst verandert. Het is lastig en heel stressvol. Kerbstones! Dat is veel makkelijker. Een witte lijn voel je niet, een kerbstone wel. Die vibraties voel je bij een witte lijn niet. Als je door de kerbstone een soort waarschuwing krijgt, dan maakt dat het makkelijk om binnen de lijnen te blijven."
Meest gelezen