Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
esp Uitslag Race
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Verstappen en collega's zijn het niet eens over track limit-regels

In Bahrein was het al het gesprek van de dag, maar ook in Imola werden er talloze rondetijden geschrapt vanwege het overtreden van track limits. Wat vinden de coureurs ervan? Hoe moeten de regels in elkaar steken?

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Tijdens het Grand Prix-weekend in Emilia-Romagna werden er vijftien rondetijden afgepakt in de eerste vrije training, zeventien in de tweede oefensessie, eenentwintig in de derde training en tien in de kwalificatie. Ruim zestig keer werden de track limits dus overschreden in Imola, terwijl er bijna overal gras en grind naast de baan ligt. Ook kreeg Yuki Tsunoda tijdens de race een straf omdat hij te vaak over de schreef ging.

De meest opvallende afgepakte rondetijd was toch wel die van Lando Norris gedurende de kwalificatie. Hij kwam met zijn wielen enkele centimeters buiten de witte lijnen, waarna zijn ronde werd afgepakt en hij een derde startpositie in rook op zag gaan.

De discussie was in de weken voorafgaand aan het raceweekend in Italië alweer opgelaaid, nadat er in Bahrein niet bepaald duidelijk werd gecommuniceerd wat nou wel mocht en wat niet tijdens welke sessie. Een rondje langs de coureurs in Imola toont duidelijk aan dat de meningen verdeeld zijn.

Een enkele coureur wil gewoon dat er duidelijk wordt gecommuniceerd wat wel en niet mag, elk raceweekend opnieuw. Dan maakt het hem niet uit of de track limits per bocht en circuit verschillen. "Zo lang de regels duidelijk zijn, is het simpel om deze te volgen. Er zal altijd iemand zijn die de grens op zoekt. Het is dan ook belangrijk dat de stewards er streng op zijn en de teams worden gewaarschuwd als dat niet het geval was", roept Nikita Mazepin tegenover onder meer RacingNews365.

Anderen geven een korter, maar krachtiger antwoord: "Het is gewoon heel simpel. Zet er een muur of leg er grind neer. Dat zal veel helpen", is Max Verstappen duidelijk.

Lance Stroll en Charles Leclerc willen dat de kerbstones de grens vormen. "Het is heel simpel. Je moet met minstens twee banden op de kerbstone blijven. Alles daarachter is een overtreding van de track limits", oordeelt de Canadees. "Over het algemeen vind ik dat de kerbstones als limiet het beste is, want die kunnen we voelen in de auto. We zitten heel laag en kunnen de witte lijn daardoor niet goed zien. Het is denk ik makkelijker om te beoordelen voor ons coureurs als de kerbstone als uitgangspunt wordt gepakt", aldus Leclerc.

Sainz vindt dat hoogstwaarschijnlijk een goed standpunt. Voor hem maakt het namelijk niet uit wat de grens is, zolang deze maar constant is per bocht en baan. "Ik heb mijn mening al gegeven: dezelfde regel voor elke bocht. Of dat nou de witte lijn of de kerbstone is, we moeten dat voor elke bocht invoeren. In de ene bocht is het momenteel weer helemaal anders, dat is voor ons en al helemaal voor de fans onduidelijk. Het moet voor elke bocht hetzelfde zijn."

Ook bij de coureurs die al een langere tijd meedraaien is er soms wat onduidelijkheid. "Als iemand een duidelijk voordeel krijgt, dan moet er worden opgetreden. Soms is het wat verwarrend, omdat het per bocht kan verschillen. Maar dat is waar er voor gekozen is, wij als coureurs hebben ons er maar aan te houden. Vraag me niet waarom", lacht Aston Martin-coureur Sebastian Vettel.

Kimi Raikkonen is tot slot als vanouds recht door zee en zegt waar het op staat. "Het gaat niet stoppen, tenzij je gras of grind overal naast de baan hebt liggen."

Is Hamilton de 'Guus Geluk' van de Formule 1? En wat betekent de elfde overwinning van Max Verstappen voor zijn titelkansen? Genoeg om over na te praten in de RacingNews365 F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Mental Theo.

13 reacties

    x
    Breaking Verstappen eist meer van Perez: "Sta er steeds alleen voor"