Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen en collega's zijn het niet eens over track limit-regels

In Bahrein was het al het gesprek van de dag, maar ook in Imola werden er talloze rondetijden geschrapt vanwege het overtreden van track limits. Wat vinden de coureurs ervan? Hoe moeten de regels in elkaar steken?

Tijdens het Grand Prix-weekend in Emilia-Romagna werden er vijftien rondetijden afgepakt in de eerste vrije training, zeventien in de tweede oefensessie, eenentwintig in de derde training en tien in de kwalificatie. Ruim zestig keer werden de track limits dus overschreden in Imola, terwijl er bijna overal gras en grind naast de baan ligt. Ook kreeg Yuki Tsunoda tijdens de race een straf omdat hij te vaak over de schreef ging. De meest opvallende afgepakte rondetijd was toch wel die van Lando Norris gedurende de kwalificatie. Hij kwam met zijn wielen enkele centimeters buiten de witte lijnen, waarna zijn ronde werd afgepakt en hij een derde startpositie in rook op zag gaan. De discussie was in de weken voorafgaand aan het raceweekend in Italië alweer opgelaaid, nadat er in Bahrein niet bepaald duidelijk werd gecommuniceerd wat nou wel mocht en wat niet tijdens welke sessie. Een rondje langs de coureurs in Imola toont duidelijk aan dat de meningen verdeeld zijn. Een enkele coureur wil gewoon dat er duidelijk wordt gecommuniceerd wat wel en niet mag, elk raceweekend opnieuw. Dan maakt het hem niet uit of de track limits per bocht en circuit verschillen. "Zo lang de regels duidelijk zijn, is het simpel om deze te volgen. Er zal altijd iemand zijn die de grens op zoekt. Het is dan ook belangrijk dat de stewards er streng op zijn en de teams worden gewaarschuwd als dat niet het geval was", roept Nikita Mazepin tegenover onder meer RacingNews365 . Anderen geven een korter, maar krachtiger antwoord: "Het is gewoon heel simpel. Zet er een muur of leg er grind neer. Dat zal veel helpen", is Max Verstappen duidelijk. Lance Stroll en Charles Leclerc willen dat de kerbstones de grens vormen. "Het is heel simpel. Je moet met minstens twee banden op de kerbstone blijven. Alles daarachter is een overtreding van de track limits", oordeelt de Canadees. "Over het algemeen vind ik dat de kerbstones als limiet het beste is, want die kunnen we voelen in de auto. We zitten heel laag en kunnen de witte lijn daardoor niet goed zien. Het is denk ik makkelijker om te beoordelen voor ons coureurs als de kerbstone als uitgangspunt wordt gepakt", aldus Leclerc. Sainz vindt dat hoogstwaarschijnlijk een goed standpunt. Voor hem maakt het namelijk niet uit wat de grens is, zolang deze maar constant is per bocht en baan. "Ik heb mijn mening al gegeven: dezelfde regel voor elke bocht. Of dat nou de witte lijn of de kerbstone is, we moeten dat voor elke bocht invoeren. In de ene bocht is het momenteel weer helemaal anders, dat is voor ons en al helemaal voor de fans onduidelijk. Het moet voor elke bocht hetzelfde zijn." Ook bij de coureurs die al een langere tijd meedraaien is er soms wat onduidelijkheid. "Als iemand een duidelijk voordeel krijgt, dan moet er worden opgetreden. Soms is het wat verwarrend, omdat het per bocht kan verschillen. Maar dat is waar er voor gekozen is, wij als coureurs hebben ons er maar aan te houden. Vraag me niet waarom", lacht Aston Martin-coureur Sebastian Vettel. Kimi Raikkonen is tot slot als vanouds recht door zee en zegt waar het op staat. "Het gaat niet stoppen, tenzij je gras of grind overal naast de baan hebt liggen."

Viaplay
x
Live Kwalificatie Formule 1 GP China 2024