De Grand Prix van Monaco kreeg op zondagavond nog een staartje toen Ferrari een protest indiende tegen Red Bull-rijders Max Verstappen en Sergio Perez. De twee heren leken allebei over de lijn bij het uitkomen van de pitstraat te komen, maar de wedstrijdleiding oordeelde uiteindelijk dat er geen straf nodig was. Op de beelden was wel te zien dat Verstappen in ieder geval voor een deel op de lijn zat. Perez zat er met zijn linkerband misschien wel verder op of over, maar een straf bleef uit. Autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers bespreken in de nieuwste podcast van RacingNews365 of Verstappen en Perez een straf hadden moeten krijgen of niet. "Toen ik het zag gebeuren, had ik al zoiets van: 'oeps, oeps', want weet je, je gaat wel weer op de penaltystip liggen", zo trapt Coronel af. "En dus ja, ik begrijp dat Ferrari daar naar wil wijzen, maar dat kan je niet ná een wedstrijd doen. Dat gaat niet." De wedstrijdleider, Eduardo Freitas, was volgens Coronel altijd bikkelhard in de andere raceklassen. "Freitas heeft altijd gezegd: de witte lijn is als een muur. Als je op die lijn zit, dan zit je in de race tegen de muur aan. Als je óver de lijn zit, dan heb je eigenlijk je auto platgereden."
Frustraties van Ferrari zijn begrijpelijk
Dimmers vraagt een eindoordeel van Coronel. Hadden Verstappen en Perez een straf moeten krijgen voor het incident tijdens de GP van Monaco? "Normaal gesproken zou ik een berisping hebben verwacht", oordeelt de Nederlandse coureur, die er nog aan toevoegt: "Maar dan moet je het wel in de race doen." Het incident van Verstappen en Perez is volgens Dimmers vergelijkbaar met een incident van Lando Norris, tijdens de Grand Prix van Rusland in 2021. "Hij probeerde de pitstraat te halen met op de slicks, in de regen. Toen miste hij de ingang van de pitstraat en vloog hij er half uit en weer in. Meneer Coronel zei toen ook: dit was gewoon een straf, want de muur is een muur." "En daar kan je natuurlijk niet doorheen rijden. Je bent dus redelijk consequent nu", aldus de F1-expert. "Max reed in de laatste 25 meter of zo over die lijn, maar hij deed het niet om tijd te winnen, maar om zijn auto in het gareel te houden. Als daar een muur had gestaan, dan hing hij erin, maar Perez ging er nog wat verder overheen. Ik snap dat Ferrari zegt, jongens, we vinden het niet meer leuk. Maar dan had de wedstrijdleiding het tijdens de race op moeten pakken, het was genoteerd, ze hebben er naar gekeken."
Meer consistent handelen bij de wedstrijdleiding
Coronel en Dimmers zijn het met elkaar eens: de wedstrijdleiding moet geen verschil maken tijdens het uitdelen van straffen. "Als je de regel maakt dat je er niet overheen mag, wat is dan er overheen? Is de lijn raken er overheen? Is met je hele auto er overheen?", aldus Dimmers. "Je ziet dat de omstandigheden heel moeilijk zijn, want Max moet flink corrigeren en raakt dan die lijn. Hij rijdt op slicks op een natte baan. Als je heel strikt hanteert, dat is eigenlijk wat Tom zegt, dan zouden ze allebei dan een straf moeten krijgen. Je gaat er overheen, maar dan moet je heel consequent zijn als wedstrijdleiding. Het monitoren, elke race en bij iedereen. Dat gebeurt nog niet zo." Dimmers is van mening dat de wedstrijdleiding goed geoordeeld heeft: "Als je helemaal over die lijn rijdt en naar links rijdt om je concurrent te blokken, dat is weer iets anders. Ik denk dat ze rekening hebben gehouden met de omstandigheden, het was super listig. De Ferrari-coureurs gingen er niet overheen. Die zijn dan een beetje zuur, maar ja, het is een lastige." Beluister de gehele podcast van RacingNews365 hieronder!
Meest gelezen