Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen en Red Bull zijn afhankelijk van deze man

Om als Formule 1-team kans te maken op de wereldtitel moet alles kloppen. De coureurs moeten zijn opgewassen tegen de taak, de motor moet voldoende pk's leveren om de auto vooruit te krijgen en ook de auto zelf moet tip top in orde zijn. Bij Red Bull schortte het daar in de laatste jaren aan, met name steeds aan het begin van het seizoen.

Als Red Bull in 2020 een gooi wil doen naar het goud, dient het chassis zich vanaf de eerste race in Australië te kunnen meten met dat van de concurrentie. Daarvoor kijkt vrijwel iedereen in eerste instantie naar Adrian Newey, de man die we op deze website steevast de 'Red Bull-topontwerper' noemen. Die status heeft hij verworven over een periode van meerdere decennia en niet per se tijdens de afgelopen jaren waarin Max Verstappen voor Red Bull reed. Het was eind jaren '80 dat Adrian Newey voor het eerst naam en faam maakte in de Formule 1. Via March/Leyton House kwam de Brit bij Williams terecht, waar hij ronduit dominante auto's ontwierp. De relatie met dat team bekoelde echter, mede door het feit dat hij werd verdacht van poging dood doodslag inzake de dood van Ayrton Senna. De vraag was of het overlijden van Senna voorkomen had kunnen worden. Na een periode van zes jaar (1991 t/m 1996) en vier constructeurstitels werd Newey met gedwongen verlof gestuurd. McLaren was er als de kippen bij om hem op te pikken. De auto van 1997 was echter al zo goed als klaar, en dus verlegde Newey de focus naar 1998, het jaar waarin Mika Hakkinen de wereldtitel pakte en McLaren er met de constructeurstitel vandoor ging. In 1999 zou Hakkinen dat kunstje herhalen, maar was het Ferrari dat als team zegevierde. Newey zou tot en met 2005 winnende auto's blijven tekenen voor McLaren, maar titels werden niet meer gewonnen. In 2006 diende zich een nieuwe uitdaging aan in de vorm van het nieuwe, jonge team van Red Bull. Elk jaar werden de bolides van het team van Christian Horner en Helmut Marko sterker en met Sebastian Vettel achter de knoppen pakte het in 2010 de eerste wereldtitel bij zowel de rijders als de constructeurs. Vier jaar lang bleef de Red Bull dé te kloppen auto.

Toen in 2014 echter de nieuwe generatie turbomotoren het levenslicht zag, moest Red Bull pas op de plaats maken en sindsdien komt het team er steeds nét niet aan te pas. Het gebrek aan pk's van de Renault-motor, gecombineerd met een chassis dat pas gedurende het seizoen wordt doorontwikkeld tot een winnend concept, maakte dat het team altijd achter de feiten aan liep. Die ontwikkeling gedurende het seizoen toont aan dat Newey de 'magic touch' nog niet is verloren, het is voor komend seizoen alleen te hopen dat hij wat eerder met zijn toverstaf zwaait. Voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers laat in gesprek met RTL GP echter weten dat hij nog altijd volledig vertrouwt op het kunnen van Newey: "Hij is een van de beste ontwerper in de Formule 1. Het is nu alleen nog zaak dat alles goed samenkomt." Giedo van der Garde ziet ondertussen dat de auto van afgelopen seizoen langzaam tot leven is gekomen: "Enkele kleine updates in Brazilië droegen daar bijvoorbeeld aan bij. Ik zie Verstappen in 2020 echt meedoen om de wereldtitel." Aan het cv van Adrian Newey ligt het niet, aan zijn skills anno 2019, getuige de sterke seizoensafsluiting van afgelopen jaar, ook niet. Hij heeft nu tien constructeurstitels op zijn naam staan, Red Bull en hijzelf ongetwijfeld ook, smachten naar zijn elfde. Is 2020 het jaar waarin het gaat gebeuren?

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje