Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen gaat helemaal los en brandt nieuw kwalificatieformat totaal af

Max Verstappen is totaal niet te spreken over het format dat dit weekend is getest. Dat blijkt wel uit zijn relaas over de experimentele bandenreglementen.

In Hongarije wordt er gebruik gemaakt van een nieuwe opzet van de kwalificatie. Het Alternative Tyre Allocation-format. In Q1 moet er met harde banden worden gereden, in Q2 met medium banden en in Q3 met zachte banden. Het betekent dat de coureurs tijdens een weekend elf sets tot hun beschikking hebben, tegenover de dertien sets die ze in het normale format kunnen gebruiken. Dit weekend hebben de teams daardoor beschikking over drie sets van de harde banden, vier sets medium banden en vier sets zachte banden.

Helemaal ruk

De voornaamste reden voor dit format is om het aantal bandensets terug te brengen en zo duurzamer te werk te gaan. Als dit in een heel seizoen zou worden ingevoerd, dan zou het bijna 4000 banden kunnen schelen, namelijk zo'n 920 setjes. Max Verstappen vindt het echter he-le-maal niks, zo laat hij op niet mis te verstane wijze blijken bij Viaplay . "Helemaal ruk. Zo denk ik erover. Waardeloos. Je kan gewoon niet genoeg banden gebruiken tijdens de vrije training. Je hebt eigenlijk ook geen uur nodig voor de training. Op vrijdag zei ik ook tegen mijn engineer: 'Laten we maar vijftien minuten wachten, want ik heb toch maar één set banden', dus je kan helemaal niet veel doen. Daardoor zien de mensen veel minder. Je wilt als coureur gewoon de banden heel houden voor de kwalificatie en de race, want dat is het allerbelangrijkste." "Als je alles gebruikt in de vrije training, dan heb je natuurlijk geen banden meer over in de race", legt hij uit. "Dus iedereen probeert zo zuinig mogelijk op de banden te zijn en die trainingen zijn er natuurlijk voor om minimaal twee sets banden te gebruiken. Soms vinden ze het leuk om het moeilijk te maken. En deze opzet vind ik echt belachelijk, maar ja, we moeten het er mee doen en ze zoeken het maar uit", zo klinkt hij cynisch.

Onzin

Het argument dat het nieuwe format duurzamer zou zijn, verwijst Verstappen eveneens resoluut naar de prullenbak als de journalist opmerkt dat het ondanks 'het idee erachter' niet de bedoeling kan zijn dat de fans op de tribunes er de dupe van worden. "Nja, het idee erachter?", zo haalt Max zijn schouders op. "Wat maakt twee (sets, red.) banden nou uit? We gooien volgens mij elk weekend dertig sets regenbanden weg, omdat het kan. Daar kan je ook naar kijken", zucht hij. Volgend jaar wil men de bandenwarmers afschaffen, eveneens onder het mom van duurzaamheid. "Hetzelfde verhaal met die bandenwarmers. We hebben ze al en qua energieverbruik valt dat echt wel mee. Als je de airconditioning aan hebt staan in je teamruimte, dan maakt dat meer uit dan de bandenwarmers. Op dat vlak kan je ook andere dingen aanpassen. Dat je de banden bijvoorbeeld in een warme ruimte zet, dus ja, ik vind het eigenlijk allemaal een beetje onzin waar we naar zitten te kijken", zo sluit hij zijn betoog af.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"