Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen niet voor het eerst slachtoffer van Pirelli-banden

De Grand Prix van Azerbeidzjan was er een om snel te vergeten voor Max Verstappen en Lance Stroll, maar ook voor Pirelli. Niet voor het eerst sinds de Italiaanse bandenleverancier het bandenmonopolie heeft in de Formule 1 werd een race opgeschud door bandenproblemen.

Sinds 2011 is Pirelli de bandenleverancier in de Formule 1. Sindsdien is de bandenleverancier meer dan eens op een negatieve wijze in het F1-nieuws gekomen. De eerste seizoenen ging het goed, maar in 2013 kwam er veel commentaar op het rubber uit Milaan. Door het snelle slijten van de banden kon er volgens team nauwelijks meer echt gepusht worden en draaide het alleen maar om het sparen van de banden. Midden in het seizoen besloot Pirelli daarom om nieuwe banden te introduceren, waarmee de bandenleverancier hoopte dat het de coureurs niet meer dan drie keer per race een pitstop zouden moeten maken. Zo snel sleten de banden destijds dus. Niet lang na de introductie van het nieuwe rubber ging het echter helemaal mis. Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië volgden de lekke banden elkaar in een rap tempo op. Zes coureurs kregen tijdens de race te maken met een falende band. De coureurs uitten hun zorgen en schreven zelfs met een brief aan FIA-president Jean Todt, waarna Pirelli aan de slag ging en wederom een nieuwe band introduceerde. Dat had destijds een grote invloed op de manier waarop het seizoen zich ontvouwde, want plots was Sebastian Vettel in zijn Red Bull-bolide ongenaakbaar, won hij negen races op rij en cruisete hij naar zijn vierde wereldtitel.

Belgische Grand Prix, 2015

Tijdens het Grand Prix-weekend in België had het er alle schijn van dat Sebastian Vettel in zijn Ferrari een eenstopsstrategie werkend wist te maken, maar zijn rechter achterband klapte. Dat gebeurde net na Eau Rouge en dat vond de Duitser onacceptabel. Pirelli deed een onderzoek en concludeerde dat het kwam door brokstukken en niet vanwege slijtage.

Britse Grand Prix, 2017

Wederom in Groot-Brittannië waar het fout ging voor beide Ferrari-coureurs. Zowel Kimi Raikkonen als Sebastian Vettel kreeg in de slotronden te maken met een lekke band, waardoor een mooi aantal punten in rook opging.

Azerbeidzjaanse Grand Prix, 2018

In de slotronde van de Azerbeidzjaanse Grand Prix ging het fout voor de arme Valtteri Bottas, die een zekere overwinning in rook op zag gaan toen zijn band het begaf op het moment dat hij over een brokstuk reed dat nog op de baan lag na een eerdere crash.

Britse Grand Prix, 2020

Ook vorig jaar was het meer dan eens raak met de Pirelli-banden. Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië waren het beide Mercedes-coureurs die er aan moesten geloven. In de allerlaatste ronden van de race ging het plots los. Valtteri Bottas en Carlos Sainz waren de eerste slachtoffers in de voorlaatste ronde, waardoor zij hun tweede en vierde plaats uiteindelijk in rook op zagen gaan. Ook Lewis Hamilton kreeg een lekke band, in de laatste ronde, toen hij in leidende positie reed. Doordat Bottas en Sainz achter hem waren weggevallen en Verstappen een pitstop had gemaakt voor verse banden, om zo de snelste ronde nog te kunnen rijden, kwam de Brit echter alsnog als eerste - op drie wielen - over de finishlijn. Eerder in de race was het Daniil Kvyat die plots van de baan afvloog door een lekke band, maar volgens Pirelli was die lekke band veroorzaakt door een mechanisch probleem.

Toscaanse GP, 2020

In navolging van de drie klapbanden in Groot-Brittannië volgde een klapband voor Lance Stroll in Toscane. Dat gebeurde op verschrikkelijk hoge snelheid in bocht negen, waardoor hij kei- en keihard in de muur terecht kwam. De schade aan zijn bolide was heel groot en de Canadees was duidelijk door elkaar geschud.

Grand Prix van Emilia Romagna, 2020

Afgelopen weekend was Max Verstappen niet voor het eerst het slachtoffer van een plotselinge klapband. De Grand Prix van Emilia Romagna kwam vorig jaar voor de Nederlander namelijk tot een abrupt einde nadat hij 33 ronden op zijn harde set banden had gereden. "We hebben geen sluitend bewijs gevonden voor wat de klapband van Verstappen heeft veroorzaakt, omdat de de band daar té beschadigd voor was", aldus Pirelli destijds na een onderzoek. De fabrikant deelde wel enkele andere uitkomsten van het onderzoek. "Niks wijst erop dat er sprake is van enige zwakte in de band of andere imperfecties in welk deel van de band dan ook. Enkele sneetjes in het loopvlak van de band hinten echter sterk naar schade door brokstukken", aldus Pirelli, dat aan de hand van die uitslagen dus niet honderd procent zeker van de zaak kon zijn.

Azerbeidzjaanse GP, 2021

Na de problemen vorig jaar zorgde Pirelli ervoor dat er een nieuwe specificatie band kwam, die de toegenomen downforcelevels aan moest kunnen. Bovendien waren ze ook robuuster, waardoor lekke banden door brokstukken minder voor zouden komen. In Bakoe ging het echter voor het eerst dit seizoen weer mis toen Lance Stroll en Max Verstappen beiden crashten door een plotselinge klapband. Pirelli heeft een onderzoek geopend, maar hintte al naar een veelgehoorde uitkomst: brokstukken.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden