Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
Quali za 19 jun
Race zo 20 jun
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Pirelli

Verstappen niet voor het eerst slachtoffer van Pirelli-banden

De Grand Prix van Azerbeidzjan was er een om snel te vergeten voor Max Verstappen en Lance Stroll, maar ook voor Pirelli. Niet voor het eerst sinds de Italiaanse bandenleverancier het bandenmonopolie heeft in de Formule 1 werd een race opgeschud door bandenproblemen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Sinds 2011 is Pirelli de bandenleverancier in de Formule 1. Sindsdien is de bandenleverancier meer dan eens op een negatieve wijze in het F1-nieuws gekomen. De eerste seizoenen ging het goed, maar in 2013 kwam er veel commentaar op het rubber uit Milaan. Door het snelle slijten van de banden kon er volgens team nauwelijks meer echt gepusht worden en draaide het alleen maar om het sparen van de banden.

Midden in het seizoen besloot Pirelli daarom om nieuwe banden te introduceren, waarmee de bandenleverancier hoopte dat het de coureurs niet meer dan drie keer per race een pitstop zouden moeten maken. Zo snel sleten de banden destijds dus. Niet lang na de introductie van het nieuwe rubber ging het echter helemaal mis.

Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië volgden de lekke banden elkaar in een rap tempo op. Zes coureurs kregen tijdens de race te maken met een falende band. De coureurs uitten hun zorgen en schreven zelfs met een brief aan FIA-president Jean Todt, waarna Pirelli aan de slag ging en wederom een nieuwe band introduceerde.

Dat had destijds een grote invloed op de manier waarop het seizoen zich ontvouwde, want plots was Sebastian Vettel in zijn Red Bull-bolide ongenaakbaar, won hij negen races op rij en cruisete hij naar zijn vierde wereldtitel.

Belgische Grand Prix, 2015

Tijdens het Grand Prix-weekend in België had het er alle schijn van dat Sebastian Vettel in zijn Ferrari een eenstopsstrategie werkend wist te maken, maar zijn rechter achterband klapte. Dat gebeurde net na Eau Rouge en dat vond de Duitser onacceptabel. Pirelli deed een onderzoek en concludeerde dat het kwam door brokstukken en niet vanwege slijtage.

Britse Grand Prix, 2017

Wederom in Groot-Brittannië waar het fout ging voor beide Ferrari-coureurs. Zowel Kimi Raikkonen als Sebastian Vettel kreeg in de slotronden te maken met een lekke band, waardoor een mooi aantal punten in rook opging.

Azerbeidzjaanse Grand Prix, 2018

In de slotronde van de Azerbeidzjaanse Grand Prix ging het fout voor de arme Valtteri Bottas, die een zekere overwinning in rook op zag gaan toen zijn band het begaf op het moment dat hij over een brokstuk reed dat nog op de baan lag na een eerdere crash.

Britse Grand Prix, 2020

Ook vorig jaar was het meer dan eens raak met de Pirelli-banden. Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië waren het beide Mercedes-coureurs die er aan moesten geloven. In de allerlaatste ronden van de race ging het plots los. Valtteri Bottas en Carlos Sainz waren de eerste slachtoffers in de voorlaatste ronde, waardoor zij hun tweede en vierde plaats uiteindelijk in rook op zagen gaan.

Ook Lewis Hamilton kreeg een lekke band, in de laatste ronde, toen hij in leidende positie reed. Doordat Bottas en Sainz achter hem waren weggevallen en Verstappen een pitstop had gemaakt voor verse banden, om zo de snelste ronde nog te kunnen rijden, kwam de Brit echter alsnog als eerste - op drie wielen - over de finishlijn.

Eerder in de race was het Daniil Kvyat die plots van de baan afvloog door een lekke band, maar volgens Pirelli was die lekke band veroorzaakt door een mechanisch probleem.

Toscaanse GP, 2020

In navolging van de drie klapbanden in Groot-Brittannië volgde een klapband voor Lance Stroll in Toscane. Dat gebeurde op verschrikkelijk hoge snelheid in bocht negen, waardoor hij kei- en keihard in de muur terecht kwam. De schade aan zijn bolide was heel groot en de Canadees was duidelijk door elkaar geschud.
			© Racing Point
	© Racing Point

Grand Prix van Emilia Romagna, 2020

Afgelopen weekend was Max Verstappen niet voor het eerst het slachtoffer van een plotselinge klapband. De Grand Prix van Emilia Romagna kwam vorig jaar voor de Nederlander namelijk tot een abrupt einde nadat hij 33 ronden op zijn harde set banden had gereden.

"We hebben geen sluitend bewijs gevonden voor wat de klapband van Verstappen heeft veroorzaakt, omdat de de band daar té beschadigd voor was", aldus Pirelli destijds na een onderzoek. De fabrikant deelde wel enkele andere uitkomsten van het onderzoek.

"Niks wijst erop dat er sprake is van enige zwakte in de band of andere imperfecties in welk deel van de band dan ook. Enkele sneetjes in het loopvlak van de band hinten echter sterk naar schade door brokstukken", aldus Pirelli, dat aan de hand van die uitslagen dus niet honderd procent zeker van de zaak kon zijn.
			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Azerbeidzjaanse GP, 2021

Na de problemen vorig jaar zorgde Pirelli ervoor dat er een nieuwe specificatie band kwam, die de toegenomen downforcelevels aan moest kunnen. Bovendien waren ze ook robuuster, waardoor lekke banden door brokstukken minder voor zouden komen. In Bakoe ging het echter voor het eerst dit seizoen weer mis toen Lance Stroll en Max Verstappen beiden crashten door een plotselinge klapband.

Pirelli heeft een onderzoek geopend, maar hintte al naar een veelgehoorde uitkomst: brokstukken.

Veel om over na te praten in de RacingNews365-podcast na de spectaculaire Grand Prix van Azerbeidzjan. Die bizarre klapband van Max Verstappen, de blunder van Lewis Hamilton, het falende Mercedes en natuurlijk het ijzersterke Red Bull. Volgens Tom Coronel kan dat maar één ding betekenen: Verstappen koerst af op de wereldtitel.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Azerbeidzjan 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Azerbeidzjan, direct vanuit Bakoe.

13 reacties

    x