Max Verstappen voorspelde in Hongarije dat hij geen enkele race meer ging winnen in 2025. Dat is niet zo lang geleden, maar inmiddels ziet de wereld er totaal anders uit voor Red Bull. Een vloerupdate deed precies wat het moest doen, met als gevolg dat Verstappen twee overwinningen op rij heeft gepakt. In Italië en Azerbeidzjan was hij de beste, terwijl McLaren niet helemaal thuisgaf.
Sowieso lijkt de Nederlander veel vrolijker nu Laurent Mekies aan het roer staat. Dat is ook voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer opgevallen. Hij prijst Verstappen voor zijn rol in de ommekeer van Red Bull.
"Operationeel zijn ze erg sterk, en ik denk niet dat dat veranderd is door de wisseling in het management", vertelt Palmer in de F1 Nation-podcast. "Dat is altijd al zo geweest, en met Laurent Mekies die er nu bij is gekomen, lijken ze nog steeds scherp en gefocust."
Palmer wijst naar Verstappen. "Wat ik mooi vind, is dat Max duidelijk weer helemaal opgepept lijkt binnen het team. Nog niet zo lang geleden, in de zomermaanden toen Christian Horner er nog zat, wilde Max zijn toekomst bij Red Bull niet bevestigen, ondanks zijn doorlopende contract. Je voelde de spanning tussen de coureur en het management."
Herpakt
Volgens Palmer had dat gevolgen. "Dat was ook de periode waarin Max punten liet liggen. Denk aan Barcelona, waar hij door een opvlieger punten verspeelde. En dan had je nog Oostenrijk, waar Kimi Antonelli hem uit de race kegelde. Zodoende zakte het team weg, maar de afgelopen races hebben ze zich enorm herpakt."
En niet alleen qua resultaten, denkt Palmer. "Eerder dit seizoen zeiden we nog: in snelle bochten is de Red Bull sterk, in langzame bochten minder. Die zwakte in langzame bochten hebben ze duidelijk verholpen. Ze hebben een goede balans gevonden, en vooral een consistente balans. Dat zie je terug in Monza en Bakoe, circuits met veel bochten van 90 graden. Daar was de auto ontzettend snel, waarschijnlijk zelfs de snelste."
Palmer heeft nog wel zo zijn twijfels over Singapore. "Wat gebeurt er op high-downforcecircuits? Singapore lijkt meer op Monaco en Boedapest, waar je veel vleugel erop zet en het vooral om de langzame bochten draait. In beide races vocht Max niet mee voor een podium. We zullen zien. Ik denk dat Singapore de echte test wordt: als hij daar opnieuw wint en McLaren het nog steeds niet goed weet af te maken, dan kun je misschien zeggen dat er toch nog een sprankje hoop is."
"Maar op dit moment denk ik persoonlijk, ook al zie ik hun progressie en hun sterke ontwikkeling, dat ze nog steeds te veel werk voor de boeg hebben."
Lovend
Dat neemt niet weg dat Palmer met genoegen naar Verstappen kijkt. "Sinds de komst van Mekies, zie je nieuw leven bij Max. Hij was altijd al een leider bij Red Bull, maar ik denk dat Laurent dat naar een hoger niveau heeft getild. Ze hebben nu echt de sweet spot gevonden als het gaat om de afstelling van de auto. Max heeft veel leiderschap op zich genomen, en het team volgt hem daarin."
"Red Bull is nu zonder twijfel heel sterk, maar het gat is 69 punten. Er zijn nog zeven races te gaan. Snel hoofdrekenen: hij moet gemiddeld tien punten per race goedmaken op Oscar Piastri. Als hij alles wint en Oscar steeds derde wordt, wint Max het kampioenschap met één punt verschil", sluit Palmer af.
Ook interessant:
Max Verstappen zegevierde afgelopen weekend bij zijn GT3-debuut op de Nordschleife. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk denken dat de Nederlander zo ook een nóg betere F1-coureur wordt, zo vertellen ze in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!