Voor een snelheidssport als de Formule 1 een betwistbare straf: Magnussen sprak naderhand al laatdunkend over de ‘Formule Brandstofsparen’. Racingnews365 dook in de geschiedenisboeken en achterhaalde vijf discutabele diskwalificaties.
1982, USA West: Gilles Villeneuve Reden diskwalificatie: illegale wagen Met twee afzonderlijke achtervleugeltjes in plaats van één groot geheel valt Ferrari de derde race van het seizoen 1982, verreden op het stratencircuit van Long Beach, aan. Gilles Villeneuve en teamgenoot Didier Pironi besturen de 126C2’s en gedurende het GP-weekend wordt er niet ingegrepen door stewards of officials. Pas na het vallen van de finishvlag wordt Villeneuve, die als derde over de streep kwam, gediskwalificeerd. Reglementair gezien waren de Ferrari’s van Villeneuve en Pironi helemaal niet illegaal, de wedstrijdleiding besloot echter om in te grijpen. Boze tongen beweren dat de Britse renstallen zich dreigden terug te trekken voor de volgende Grand(s) Prix, als Villeneuve niet uit de uitslag werd gehaald. Begin jaren ’80 kwam het namelijk wel vaker tot botsingen tussen enerzijds de autosportbond (FISA) en anderzijds de samenwerking tussen de Britse teams (FOCA).
1989, Canada: Alessandro Nannini en Nigel Mansell Reden diskwalificatie: te vroeg gestart Eén van de meest bizarre diskwalificaties uit de geschiedenis van de Formule 1. De Canadese Grand Prix van 1989 wordt gestart op een natte baan, terwijl het zonnetje schijnt. Nadat een eerste poging om de GP te laten beginnen op niets uitdraait omdat Gerhard Berger blijft staan, rijden Nigel Mansell en Alessandro Nannini de pits in om toch nog snel banden te wisselen. Aan het einde van de (tweede) opwarmronde komen de Ferrari en de Benetton binnen. Aan het einde van de pitstraat staan de lichten echter niet op rood – als Mansell en Nannini klaar zijn en naar het stoplicht toerijden, houdt niemand ze tegen om de baan te betreden. Zodoende denken Mansell en Nannini dat de race al is gestart en dus vliegt het tweetal het circuit op. De overige rijders staan verbouwereerd op de startopstelling te kijken hoe de Ferrari en de Benetton een voorsprong van meer dan een halve ronde nemen. Beide rijders worden gediskwalificeerd.
1999, Frankrijk: Toranosuke Takagi Reden diskwalificatie: verkeerde banden gebruikt In het seizoen 1999 beschikt het team van Arrows met Pedro de la Rosa over een talent, zijn teammaat Toranosuke Takagi is aangetrokken om de rekeningen te betalen. Toch doet de betalende Japanner het niet eens zo heel erg verkeerd. Punten scoren doet Takagi niet, maar vooral tijdens kwalificaties wil hij De la Rosa weleens de baas zijn. Op het circuit van Magny-Cours, tijdens de Franse GP van 1999, maakt Arrows een behoorlijke blunder. Tijdens een pitstop schroeft men de Bridgestone-banden die voorafgaand aan het GP-weekend waren toegeschreven aan De la Rosa, op de wagen van Takagi. De nietsvermoedende Japanner rijdt de race uit en weet zijn teammaat in de slotronde nog te passeren, om als elfde over de meet te komen. Lang kan hij niet genieten van die uitslag: er gaat een streep door zijn naam.
2004, Verenigde Staten: Juan Pablo Montoya Reden diskwalificatie: te laat in de reservewagen gestapt Ook een vrij bizarre. Juan Pablo Montoya kwalificeert zijn Williams-BMW op de vijfde plaats voor de Amerikaanse GP van 2004. Tijdens de opwarmronde komt hij echter niet van zijn plaats, waardoor Montoya als door een wesp gestoken naar de pitstraat rent. In de Williams-garage staat een reservewagen klaar (dat mocht destijds nog) en deze is afgesteld naar de voorkeuren van Montoya. Gedurende 56 van de 73 ronden tellende race doet Montoya mee in zijn reservewagen. Pas vlak voor de slotfase van de race begint wordt pardoes de zwarte vlag uithangen voor de wagen met startnummer drie – die van Montoya. De Colombiaan is volgens de wedstrijdleiding, die meer dan een uur nodig heeft gehad om tot een verdict te komen, te laat overgestapt.
2006, Hongarije: Robert Kubica Reden diskwalificatie: auto onder minimumgewicht Volgens de letter van de wet een geldige diskwalificatie, en daarom minder bizar als een aantal van de voorgaande gevallen. Toch is het vooral een sneue uitsluiting: Robert Kubica reed op de Hungaroring in 2006 namelijk zijn debuutrace in de Formule 1. Onder lastige omstandigheden hield de Pool zijn BMW Sauber op de baan, om als zevende over de eindstreep te komen. Kubica had zijn banden dusdanig goed gemanaged, dat de tot op het canvas versleten waren. Er zat geen korrel rubber meer aan – dat kwam mede doordat de wedstrijd gedeeltelijk op een natte baan was verreden en het rubber, dat normaliter aan het einde van de race wordt opgepikt om de wagen nog iets zwaarder te maken, weg was gespoeld. Tot overmaat van ramp was Kubica’s brandblusser tijdens de race zomaar afgegaan. Door de twee incidentjes bleek de auto van Kubica nét iets onder het minimumgewicht te zitten en daardoor werd hij gediskwalificeerd.
Meest gelezen