Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 4.074
  • 3 VER + 7.679
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Vijf bijzondere diskwalificaties uit het Formule 1-verleden

Ze dachten achtste en negende te zijn geworden in de Grand Prix van de Verenigde Staten, maar uiteindelijk stonden Esteban Ocon en Kevin Magnussen met lege handen. Het tweetal werd gediskwalificeerd om brandstofredenen: de één had een te hoog gemiddelde gedurende de openingsronde, de ander gebruikte net iets teveel over een complete race.

Voor een snelheidssport als de Formule 1 een betwistbare straf: Magnussen sprak naderhand al laatdunkend over de ‘Formule Brandstofsparen’. Racingnews365 dook in de geschiedenisboeken en achterhaalde vijf discutabele diskwalificaties.

1982, USA West: Gilles Villeneuve
Reden diskwalificatie: illegale wagen

Met twee afzonderlijke achtervleugeltjes in plaats van één groot geheel valt Ferrari de derde race van het seizoen 1982, verreden op het stratencircuit van Long Beach, aan. Gilles Villeneuve en teamgenoot Didier Pironi besturen de 126C2’s en gedurende het GP-weekend wordt er niet ingegrepen door stewards of officials. Pas na het vallen van de finishvlag wordt Villeneuve, die als derde over de streep kwam, gediskwalificeerd.

Reglementair gezien waren de Ferrari’s van Villeneuve en Pironi helemaal niet illegaal, de wedstrijdleiding besloot echter om in te grijpen. Boze tongen beweren dat de Britse renstallen zich dreigden terug te trekken voor de volgende Grand(s) Prix, als Villeneuve niet uit de uitslag werd gehaald. Begin jaren ’80 kwam het namelijk wel vaker tot botsingen tussen enerzijds de autosportbond (FISA) en anderzijds de samenwerking tussen de Britse teams (FOCA).

1989, Canada: Alessandro Nannini en Nigel Mansell
Reden diskwalificatie: te vroeg gestart

Eén van de meest bizarre diskwalificaties uit de geschiedenis van de Formule 1. De Canadese Grand Prix van 1989 wordt gestart op een natte baan, terwijl het zonnetje schijnt. Nadat een eerste poging om de GP te laten beginnen op niets uitdraait omdat Gerhard Berger blijft staan, rijden Nigel Mansell en Alessandro Nannini de pits in om toch nog snel banden te wisselen. Aan het einde van de (tweede) opwarmronde komen de Ferrari en de Benetton binnen.

Aan het einde van de pitstraat staan de lichten echter niet op rood – als Mansell en Nannini klaar zijn en naar het stoplicht toerijden, houdt niemand ze tegen om de baan te betreden. Zodoende denken Mansell en Nannini dat de race al is gestart en dus vliegt het tweetal het circuit op. De overige rijders staan verbouwereerd op de startopstelling te kijken hoe de Ferrari en de Benetton een voorsprong van meer dan een halve ronde nemen. Beide rijders worden gediskwalificeerd.

1999, Frankrijk: Toranosuke Takagi
Reden diskwalificatie: verkeerde banden gebruikt

In het seizoen 1999 beschikt het team van Arrows met Pedro de la Rosa over een talent, zijn teammaat Toranosuke Takagi is aangetrokken om de rekeningen te betalen. Toch doet de betalende Japanner het niet eens zo heel erg verkeerd. Punten scoren doet Takagi niet, maar vooral tijdens kwalificaties wil hij De la Rosa weleens de baas zijn.

Op het circuit van Magny-Cours, tijdens de Franse GP van 1999, maakt Arrows een behoorlijke blunder. Tijdens een pitstop schroeft men de Bridgestone-banden die voorafgaand aan het GP-weekend waren toegeschreven aan De la Rosa, op de wagen van Takagi. De nietsvermoedende Japanner rijdt de race uit en weet zijn teammaat in de slotronde nog te passeren, om als elfde over de meet te komen. Lang kan hij niet genieten van die uitslag: er gaat een streep door zijn naam.

2004, Verenigde Staten: Juan Pablo Montoya
Reden diskwalificatie: te laat in de reservewagen gestapt

Ook een vrij bizarre. Juan Pablo Montoya kwalificeert zijn Williams-BMW op de vijfde plaats voor de Amerikaanse GP van 2004. Tijdens de opwarmronde komt hij echter niet van zijn plaats, waardoor Montoya als door een wesp gestoken naar de pitstraat rent. In de Williams-garage staat een reservewagen klaar (dat mocht destijds nog) en deze is afgesteld naar de voorkeuren van Montoya. Gedurende 56 van de 73 ronden tellende race doet Montoya mee in zijn reservewagen.

Pas vlak voor de slotfase van de race begint wordt pardoes de zwarte vlag uithangen voor de wagen met startnummer drie – die van Montoya. De Colombiaan is volgens de wedstrijdleiding, die meer dan een uur nodig heeft gehad om tot een verdict te komen, te laat overgestapt.

2006, Hongarije: Robert Kubica
Reden diskwalificatie: auto onder minimumgewicht

Volgens de letter van de wet een geldige diskwalificatie, en daarom minder bizar als een aantal van de voorgaande gevallen. Toch is het vooral een sneue uitsluiting: Robert Kubica reed op de Hungaroring in 2006 namelijk zijn debuutrace in de Formule 1. Onder lastige omstandigheden hield de Pool zijn BMW Sauber op de baan, om als zevende over de eindstreep te komen.

Kubica had zijn banden dusdanig goed gemanaged, dat de tot op het canvas versleten waren. Er zat geen korrel rubber meer aan – dat kwam mede doordat de wedstrijd gedeeltelijk op een natte baan was verreden en het rubber, dat normaliter aan het einde van de race wordt opgepikt om de wagen nog iets zwaarder te maken, weg was gespoeld. Tot overmaat van ramp was Kubica’s brandblusser tijdens de race zomaar afgegaan. Door de twee incidentjes bleek de auto van Kubica nét iets onder het minimumgewicht te zitten en daardoor werd hij gediskwalificeerd.

RN365 Special
Dit moet Zandvoort aanpassen voor de GP van Nederland

RacingNews365 legt uit wat er moet gebeuren aan Circuit Zandvoort voor de Formule 1-race in 2020.

Lees meer