Na de allesbepalende tijdtraining, maar voor de wedstrijd op het Shanghai International Circuit, zetten we vijf opvallendheden uiteen. Wie viel op en wie viel tegen in de kwalificatie voor de derde Grand Prix van het Formule 1-seizoen 2019? Waar is Ferrari precies gebleven? Na de Grand Prix van Bahrein leek het klip en klaar: Ferrari heeft de beste (lees: de snelste) auto. In China blijkt dat het ding inderdaad als een kogel over het rechte stuk vliegt, maar niet bepaald lekker ligt in de bochten. Zodoende kan Mercedes toeslaan in China, waar bijna twee kilometer aan recht stuk ligt, maar ook veel doordraaiende zijn. Sebastian Vettel en Charles Leclerc verloren ongeveer drie tienden ten opzichte van Valtteri Bottas en Lewis Hamilton, al moet daarbij worden aangemerkt dat Leclerc naar eigen zeggen nog een stuk harder had gekund. Dat Bottas rapper is dan Hamilton, mag geen opvallendheid zijn: Hamilton heeft in het verleden wel vaker weekends gekend - vooral aan het begin van het jaar - waarin hij zijn draai eventjes niet kon vinden (Sotsji 2017, Monaco 2017, Bahrein 2018).
Vier van de tien falen Hoe is het toch mogelijk in een miljardensport als de Formule 1, dat de tijd verkeerd wordt ingeschat? In China gebeurde het niet bij één rijder, maar bij liefst vier coureurs! Max Verstappen, Pierre Gasly, Kevin Magnussen en Romain Grosjean kwamen te laat om nog een getimede ronde te mogen rijden. Goed, iedereen ging aan de late kant naar buiten, maar dat is geen excuus. Immers, als Pietje de sloot inspringt, dan hoeft Klaasje er niet zomaar achteraan te springen. Waar Haas het nog niet eens zo'n drama vond, daar konden ze zich bij Red Bull Racing wél voor hun hoofd slaan. Dat Gasly achter Verstappen staat is natuurlijk niet opvallend, laten we hem ditmaal vooral prijzen dat hij het eens tot Q3 heeft weten te schoppen. Ricciardo past oude truc toe Vaak sprak men erover in zijn Red Bull-tijd: Daniel Ricciardo lijkt op een of andere manier nét iets meer te kunnen geven in de allerlaatste kwalificatieronde. Toen hij op zijn best was, in de beginfasen van de seizoenen 2017 en 2018, kreeg Ricciardo het geregeld voor elkaar om de tot dan toe constant snellere Max Verstappen bij het sluiten van de markt te verslaan. In China deed hij het weer, ditmaal bij zijn nieuwe teammaat Nico Hulkenberg. De Duitse Renault-rijder bleek in de trainingen de sterkere van de twee, maar werd bij het vallen van de vlag met 0,004 seconden verwezen!
McLaren zakt er doorheen Stiekem maakten de harten van McLaren-fans een klein sprongetje na de Bahreinse Grand Prix. Goed, Carlos Sainz was (alweer) niet gefinisht, maar Lando Norris boekte een prachtresultaat door als zesde over de meet te geraken. Het Spaans-Britse duo begon op vrijdag sterk aan hun Chinese GP-weekend, maar waar Sainz al voor waarschuwde werd werkelijkheid op zaterdag. De Spanjaard spoorde zijn manschappen aan niet te vroeg te juichen en zeker niet te verslappen , iets wat wél gebeurde. P14 en P15 voor Sainz en Norris, die op (veel) meer hadden gehoopt. Stroll de beste teammaat van Perez? Kortgeleden viel een uitspraak van Sergio Perez in het bijzonder op. De Mexicaan stelde na de GP van Australië dat Lance Stroll mogelijk zijn beste teammaat tot dusver is. Toegegeven, Stroll reed een keurige race in Melbourne. De Canadees ontbeert het echter aan een belangrijke eigenschap en dat is consistentie. Stroll kwam er in de kwalificatie voor de Chinese Grand Prix wederom totaal niet aan te pas, hij werd zestiende - mede dankzij het niet-kwalificeren van Antonio Giovinazzi en Alexander Albon. Serieus Checo , is dit je beste teammaat..?
Meest gelezen