Bijna alleen maar blije gezichten na de eerste testdag. Een nagenoeg probleemloze dag voor alle teams, waarbij ieder team de grens van 100 ronden wist te slijten. Mercedes kwam uiteindelijk zelfs tot 173 ronden, Red Bull in de persoon van Max Verstappen tot 168 ronden. Ferrari ‘slechts’ tot 132. Verstappen reed, op één run na, de hele dag op de hardste banden. De C2 band werd veelvuldig gebruikt tijdens de diverse runs. Het was een druk programma voor de Nederlander die na een rustige opening de ronden aaneen wist te rijgen. Probleemloos, nou ja nagenoeg probleemloos. Twee spins vormden het enige smetje op de testdag van Red Bull, maar zoals Verstappen als zei: “Dat hoort bij het zoeken van de limiet”. Duidelijk werd wel dat de nieuwe Red Bull nog wat finetuning nodig heeft qua afstelling. Diverse keren brak de wagen uit en leek Verstappen verrast te worden, maar het had er ook veel van weg dat het team op bepaalde punten aan het experimenteren was. Met name aan de onderzijde van de auto, bij de splitter, werd veelvuldig gesleuteld. Op de limiet ging het lang niet altijd, want de RB16 was onderweg met een flinke scheut brandstof in de tank. De runs van Verstappen kenmerkten zich door een snelle ronde, een cool-downronde, gevolgd door wederom een snelle run en een wat langzamere, gevolgd door een stint van een ronde of 6 à 10.
Er sprongen twee teams bovenuit tijdens de eerste testdag: Mercedes en Red Bull. Verstappen zocht nog aanzienlijk meer naar de optimale balans van zijn RB16, maar zeker in de snelle sector 1 was de wegligging uitstekend. Bocht nummer 3, een graadmeter volgens velen, liet zien hoe goed de auto’s van Red Bull en Mercedes zijn. Met name Lewis Hamilton klokte indrukwekkende rondetijden in de middag. Als enige wist hij op een set van de harde band de 1.16 in te duiken. Het is echter niet die tijd die vertrouwen geeft, het is de manier waarop hij zijn ronden reed. De W11 lijkt nu al over rails te rijden. Het gemak waarmee er in stints van 15 tot 20 ronden de 1.18’s en 1.19’s gereden werden, gaf de concurrentie te denken. Zelfs Verstappen kwam in de RB16 niet in de buurt van deze tijden, maar zijn runs waren over het algemeen langer wat doet vermoeden dat er meer brandstof aan boord was.
Bij Ferrari stonden de gezichten iets strakker. Sebastian Vettel voelde zich niet fit genoeg om te rijden, waarop Charles Leclerc plaatsnam in de SF1000. Ditmaal geen razendsnelle rondetijden, maar een positie in de ‘grijze’ middenmoot. Leclerc vertelde na afloop dat de Italianen het over een andere boeg gooien tijdens de wintertest van 2020: langzaam opbouwen en proberen om zoveel mogelijk ronden te rijden. Een eerste blik op de Ferrari deed op de woensdag vermoeden dat Mercedes en Red Bull een beter pakket hebben. Althans, op dit moment. De SF1000 oogde minder stabiel in de bochten en de rondetijden kwamen moeizamer tot stand. Na afloop van de testdag haastte Leclerc zich om te weerspreken dat er problemen waren met de auto. Het ging wel “okay”. Speelt het team verstoppertje? Een lachwekkend geheel vormden de Italianen wel in de pitstraat. De grote schermen waarachter de auto's in voorbije jaren verstopt werden, zijn nu verboden, waarop de Scuderia 'doodleuk' een paar poppetjes voor de auto van Leclerc stalde iedere keer dat hij in de pitbox stond. Kinderachtig of slim? Feit is dat onze man ter plaatse rustig foto's mocht maken bij Mercedes en Red Bull, zonder dat hij op een muur van mensen stuitte.
Verrassend van voren meldde zich de roze 'Mercedes' oh nee, de Racing Point met Sergio Perez achter het stuur. De kopie van de Mercedes van 2019 was snel, alleen blijft wel de vraag hoeveel brandstof er aan boord van de RP20 was. In de langere runs was het roze gevaarte geen bedreiging voor de topteams, iets dat ook gezegd kan worden over de overige teams uit de subtop. McLaren kende een solide dag, maar liet zien dat het gat met de topteams er nog steeds is. Hetzelfde geldt voor Renault dat op wat problemen na de lunch een solide dag kende. De verschillen in de subtop waren klein, waarbij het voor het geplaagde team van Williams een opsteker is dat George Russell en Nicholas Latifi de FW43 probleemloos en naar behoren over het Spaanse asfalt joegen. Het Britse team lijkt de aansluiting redelijk te hebben gevonden met de rest van het veld. Donderdag testen de teams verder in Barcelona. Verstappen maakt dan plaats voor Alexander Albon, die de opdracht krijgt om de set-up van de RB16 te finetunen. Zoals het er nu naar uitziet, en volgens Verstappen zelf, is de nieuwe Red Bull een klap sneller dan zijn voorganger maar gedraagt hij zich soms nog als een stier die getemd moet worden.
Meest gelezen