Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Voormalig F1-coureur hekelt inconsistente FIA: 'Bij Hamilton werd geen actie ondernomen'

Onlangs verplichtte de FIA Kevin Magnussen om een pitstop te maken in de race. De reden: schade aan zijn bolide. Jolyon Palmer vindt deze keuze inconsistent, want tijdens de titelstrijd in 2021 tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen werd juist niet ingegrepen.

Als een Formule 1-bolide te veel schade heeft, of een ander mechanisch probleem ondervindt tijdens de race, dan kan de FIA ingrijpen en de auto verplichten de pitstraat in te rijden. Hiervoor wordt met een zwarte vlag met een oranje stip gezwaaid, onder de coureurs bekend als de meatball flag . Het gebeurt niet erg vaak dat deze vlag gebruikt wordt. Onlangs werd de vlag wel gezwaaid toen Kevin Magnussen tijdens de Grand Prix van Canada schade had aan zijn voorvleugel na een gevecht met Lewis Hamilton. De twee raakten elkaar en een deel van de voorvleugel hing los. Achter Magnussen reed Esteban Ocon, die over de boordradio liet weten dat het een gevaarlijke situatie was. De FIA besloot om Magnussen verplicht een pitstop te laten maken om het probleem op te lossen, tot ergernis van Jolyon Palmer. De voormalig F1-coureur vindt het niet erg dat de FIA ingrijpt bij dergelijke incidenten, maar legt wel uit dat het veiligheidsorgaan van de autosport inconsistent handelt.

FIA greep niet in bij incident Verstappen en Hamilton

Nog niet zo heel lang geleden had de FIA volgens Palmer ook moeten ingrijpen. "Een groot incident zagen we zo'n tien races geleden, toen Lewis Hamilton de achterkant van Max Verstappens bolide raakte in Jeddah", legt Palmer uit bij F1TV . "Toentertijd hoefde Lewis geen verplichte pitstop maken en kreeg hij geen zwart-oranje vlag voor de schade." "De schade zag er gelijkwaardig uit als de schade bij Magnussen in de Haas dit jaar. Het was erg vergelijkbaar en Hamilton moest niet naar binnen komen om het probleem te verhelpen", vergelijkt Palmer. "Hij mocht doorrijden en kon de race winnen." Het incident met Hamilton en Verstappen speelde zich af in de slotfase van het titelgevecht. Een pitstop zou grote gevolgen hebben, maar volgens Palmer was het een potentieel veiligheidsprobleem. "Het was allemaal zo anders geweest als Hamilton een pitstop moest maken. Misschien moet de FIA dit oplossen. Het is een veiligheidsprobleem, een mogelijk veiligheidsprobleem, bij de keuze om Magnussen een stop te laten maken."

Grijpt de FIA in het vervolg vaker in?

Een week eerder, tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, greep de FIA ook al in bij Yuki Tsunoda vanwege een probleem met zijn achtervleugel. "Misschien gaan we vaker coureurs zien die deze zwart-oranje vlag krijgen te zien, want we hebben het nu al tweemaal op rij gezien", beargumenteert Palmer. Over het incident bij Magnussen, voegt Palmer nog toe: "Aan de ene kant denk je, fair enough, het had wat gevaarlijker kunnen worden voor de coureur erachter, dus dan is de zwart-oranje vlag te begrijpen. We hebben echter niet veel van deze vlaggen gezien voor schade aan de vleugels. Magnussen was geen onderdelen aan het versnipperen, het hing gewoon los."

Viaplay
x
Max Verstappen geeft waarschuwing af: "Zal zijn tol eisen"