Vorig weekend zag iedereen Alexander Albon vechten voor punten tijdens de Grand Prix van Canada. Je zou bijna vergeten dat het team vele successen heeft gekend in het verleden. Zo behaalde het Britse team negen constructeurstitels en won het zeven wereldtitels bij de coureurs. Het is aan de nieuwe teambaas om de stijgende lijn in de prestaties terug te brengen. James Vowles werd in 2023 aangesteld als teambaas bij Williams als de vervanger van Jost Capito. Voor die tijd werkte James bij Mercedes, waar hij directeur motorsportstrategie was. In de Sky Sports F1 Podcast praat hij openhartig over de positie van het team toen hij begin dit jaar binnenkwam: "Williams is een indrukwekkende organisatie, maar had jarenlang niet genoeg geld om door te ontwikkelen. Dit was de laatste twintig jaar zo. En het resultaat daarvan was dat, toen ik me aansloot bij Williams, het team in 'survival modus' zat. Het was geen team wat de mogelijkheid had om drie jaar vooruit te denken."
"Dit is wel wat je nodig hebt in de Formule 1"
En dat is precies waar volgens de nieuwe teambaas het probleem zit: "Dit is wel wat je nodig hebt in Formule 1 vandaag de dag. Je moet zover in de toekomst kunnen kijken om een goed overzicht te krijgen van de ontwikkeling." Een heel ander verhaal dan bij Mercedes, waar hij acht constructeurstitels en zeven coureurstitels meemaakte: "Toen ik daar werkte hadden we een ontzettend veel hulpmiddelen, systemen en een goede infrastructuur. Dit resulteerde in een soepel werkend mechanisme waarbij iedereen in de organisatie dezelfde kant op keek. Het was natuurlijk niet altijd zo, dit is gekomen door de hulpmiddelen en investeringen die het team binnen bereik had."
"Waar zijn de onderdelen?"
"Bepaalde aspecten binnen het team van Williams zijn op kampioenschapsniveau. Maar er zijn ook elementen die twintig jaar oud zijn. En de mate daarvan had ik niet zien aankomen." Een voorbeeld is het systeem waarmee het team op zoek gaat naar nieuwe onderdelen voor de auto: "Er is geen digitaal systeem wat nieuwe designs van onderdelen bijhoudt. We hebben dus mensen die ontzettend hard werken, dag en nacht, om te begrijpen waar alle onderdelen van de auto zijn en wat we nodig hebben om de auto te bouwen. En vergeet niet, tegenwoordig bestaat zo'n F1-auto uit 17.000 onderdelen. Dus de vraag is steeds: 'Waar zijn die onderdelen? Zijn ze al klaar? Liggen ze al op de plank?' En dat is ontzettend moeilijk. Maar het laat ook zien waar we nog ontzettend veel in kunnen groeien aankomende tijd."
Meest gelezen